Súlyos dolgok derültek ki a hazai akkumulátorgyártás jövőjéről
A Magyar Közgazdasági Társaság online konferenciáján a hazai akkumulátorgyártás munkaerőpiaci problémáit tárgyalták, erről a Portfolió írt összefoglalót.
A szektorban alacsony bérezésű, monoton munkakörök dominálnak, amelyeket gyakran külföldi munkavállalók töltenek be. A kutatók szerint ez az iparág nem segíti elő Magyarország pozíciójának javulását a nemzetközi értékláncokban.
Czirfusz Márton, a Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont alapítója szerint a kelet-ázsiai cégek által dominált hazai akkumulátor-értékláncban a következő években 30 ezer ember fog dolgozni. A kormány intenzív beruházásösztönzési politikát folytat, de hiányzik a célzott foglalkoztatáspolitika. A munkaerő biztosítása nehézségeket okoz, amit a cégek magasabb bérekkel, jobb munkakörülményekkel, vagy harmadik országbeli munkavállalók alkalmazásával kezelhetnének, ez utóbbi megoldás kezd gyakorlattá válni.
A szektorban alacsony bérezésű munkahelyek vannak túlsúlyban, ahol a megélhetés csak túlórákkal és bónuszokkal érhető el. Ha ezek, mondjuk egy betegség miatt, elmaradnak, az alapbér nem elég a napi túléléshez. Galgóczi Béla, az Európai Szakszervezeti Intézet kutatója szerint az akkumulátorgyártás alacsony hozzáadott értékű, ami nem segíti elő az ország nemzetközi pozíciójának javulását.
Czirfusz Márton tanulmánya szerint a gyártósori munkakörökben túlsúlyban vannak a kékgalléros, betanított munkakörök.
Éltető Andrea, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa ezzel kapcsolatban kiemelte: a kínai CATL debreceni akkumulátorcella-gyártó üzemében is alapvetően operátorokra, betanított munkásokra lesz szükség, hiszen a vezető operátorok, menedzserek kínaiak lesznek, és hasonló tendencia figyelhető meg a hazai akkumulátor-értéklánc többi gyárában is.
A kutató azt is hozzátette, hogy miután az EU-kínai viszony nem felhőtlen, ezért a kifejezetten kutatás-fejlesztésben, innovációban nagyon fejlett kínai gyártók, mint például a CATL, nem fogja európai leányvállalataiba hozni a kutatás-fejlesztést, a központi innovációt. Czirfusz Márton tanulmánya is kiemelte, hogy az addigi tapasztalatok szerint kutatás-fejlesztési tevékenység nem zajlott a magyarországi akkumulátoripari vállalatoknál.
Szombathelyen nem lesz akkumulátorgyár
Szombathelyen a városi közgyűlés határozatot hozott arról, hogy nem szeretne akkumulátorgyárat az ipari parkban. Szijjártó Péter külügyminiszter szerint minden oké a hazai akkumulátorgyárakkal, csak a szombathelyi önkormányzat kelt hangulatot ellenük. Az Éljen Szombathely! frakció és a városvezetés a külügyminiszter kijelentésére reagálva leszögezte, továbbra is úgy látja, hogy nincs szükség Szombathelyen akkumulátorgyárra, mert:
- fontos számukra a vizeik védelme,
- fontos, hogy a szombathelyi lakosságot semmilyen veszélyes környezeti terhelés ne érje,
- Szombathelynek nincs szüksége arra, hogy az akkumulátorgyár építéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódóan több ezer külföldi munkavállaló települjön a városba
A városvezetés álláspontját osztotta Schiffer András volt országgyűlési képviselő, jogász, az LMP egykori társelnöke is, aki a Mathias Corvinus Collegium szombathelyi vitaestjén azt mondta, "a szombathelyi közgyűlésének nagyon helyes döntése volt, hogy nem akart akkugyárat a városba".
Fotó: az iváncsa SK Akkumulátor gyár madártávlatból, forrás: tervlap.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.