A legégetőbb problémát orvosolják: 1000 parkoló építését tervezik
– Ha megkérdeznénk a szombathelyieket, hogy mi az egyik legnagyobb probléma városszerte, akkor valószínűleg a parkolást említenék – mondja Horváth Soma alpolgármester. Éppen ezért a jelenlegi ciklus fontos feladata a megnövekedett gépjárműpark kiszolgálása érdekében az 1000 új parkolóhely kialakítása, amit egy átfogó parkolási program elkészítése előzött meg. A Közterület-felügyelet munkatársaitól azt kértük, jelezzék, hol a legégetőbb a gond, a jelenlegi parkolók telítettsége miatt rendszeresen tapasztalható, hogy szabálytalanul a zöldterületeken állnak a gépkocsik. A Városüzemeltetési és Városfejlesztési Osztály pedig azt vizsgálta meg, hogy a rendezési terv hol teszi lehetővé az új várakozási helyek kiépítését. Parkolási gócpontoknak számítanak a lakótelepek, így derkovitsi képviselőként örülök annak, hogy ennek a városrésznek a problémái is megoldódnak, a Szűrcsapó 22-nél közel 40 férőhely már el is készült. Ahogy ott, városszerte figyelünk arra, hogy a zöldfelületek se csökkenjenek: a parkolók építésével egyidejűleg vagy azt megelőzően ugyanis elindul az ezer fa ültetése is. A kidolgozott javaslat jellemzően a lakótelepek parkolóhiányát enyhíti. Már birtokba vehették az autósok a Kőszegi utcában és a Király utcai tömbbelsőben nemrég elkészült 120 db parkolót. A belvárosi városszerkezet már nem tesz lehetővé további érdemi bővítést. Bármennyire szeretnénk, nem tudunk minden igényt kielégíteni, hiszen az elmúlt évtizedekben jelentősen nőtt a városban a személygépkocsik száma. A most elkészült hosszú távú program pontosan mutatja, hogy a rendezési tervvel összhangban vagy annak módosításával hol tudunk a szükségleteknek megfelelően új parkolókat kialakítani. Ehhez több százmillió forintra van szükség. A járványveszély okozta gazdasági visszaesés felelős döntést kíván. A következő lépéseket akkor tudjuk megtenni, ha ősszel látjuk már például, hogy mennyi iparűzési adóbevétellel számolhat a város. Bármennyire is fontos a parkolási probléma megoldása, nem kerülhetnek háttérbe az alapvető szociális szolgáltatások, vagy azon szombathelyi polgárok, akik a vírus miatt vesztették el munkahelyüket – hangsúlyozta Horváth Soma.
– A Szent Gellért utca tízemeletesénél már elkészült az új parkolók terve, és elindult az engedélyezési folyamat. A lakótelep a 80-as években épült, akkor még bőven volt parkolóhely a házak között. Ma már a munkaidő letelte után alig tudnak megállni az itt lakók – mondja Németh Ákos a 13-as választókörzet képviselője, aki a város zöld tanácsnokaként is nézi a várható fejlesztéseket. Itt két ütemben 78 új férőhely megépítése szerepel a programban. Bár a Perint partja felé, a jelenlegi füves rész helyére is terjeszkedik majd a parkoló, nem lesz kevesebb a zöldfelület, mert ide is ültetnek majd fákat. A 62-64-es számú házaknál a jelenlegi parkoló belsejében lévő kis körforgalom keskeny útburkolatát kiszélesítik, közepén az árnyékot adó, hatalmas, lombos fát megtartják, de köré is kiépítik a férőhelyeket. Arra is figyelnek, hogy az épülethez túlságosan közeli, most még merőlegesen álló néhány beálló távolabbra kerüljön. Ha minden jól megy, jövőre már megszűnhetnek itt a parkolási anomáliák, például az, hogy most nemcsak a kijelölt területeken állnak az autók, hanem ki-ki ott, ahol helyet talál.
Németh Ákos szerint az, hogy Szombathelyen elkészült az 1000 parkoló építésének ütemezett programja, amit a júniusi közgyűlés el is fogadott, hatalmas előrelépés a szinte minden szombathelyit érintő probléma megoldásában.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.