120 éve a közlekedés biztonságának szolgálatában
Egymás után érkeznek a személygépkocsik műszaki vizsgára a Magyar Autóklub szombathelyi állomására, amely a Csaba úton, az iparterület és a gépkocsi-kereskedések sűrűjében bújik meg. Jól ismert logójuk kalauzol bennünket is az udvarba. Itt a veszélyhelyzet idején is folyamatosan dolgoztak. Vas megyében négy városban működtet a klub ilyen pontokat. Az ország harmadik legnagyobb társadalmi szervezete alakulásakor az autós kultúra és a közlekedésbiztonság fejlesztését tűzte ki céljául, idén ünnepli fennállásának 120. évfordulóját.
Volt olyan időszak, hogy másfél milliós tagsággal is rendelkeztek, szinte az ország minden gépkocsi-tulajdonosa tagja volt a klubnak. Ma a fiatalabb generáció nem biztos, hogy ismeri a szervezetet, amelynek taglétszáma az utóbbi évtizedekben csökkent, a kiterjedt infrastruktúra viszont mindenki számára elérhető.
Miért érdemes újra mindenkinek megismerkedni a Magyar Autóklub nyújtotta lehetőségekkel akkor, amikor számos szolgáltató közül választhatnak az autósok – kérdeztük Kiss Ambrust, a szervezet regionális elnökét.
„Az országban 44 olyan szolgáltató helyünk van, ahol vizsgáztatást végeznek, és ezek döntő többségében szerviz is működik. Ehhez kapcsolódik a 188-as számon éjjel-nappal hívható Sárga Angyal Segélyszolgálatunk, amely most átalakulás, sőt fejlesztés alatt van. Szeretnénk, ha a segítség minél gyorsabban eljutna a bajba jutottakhoz.”
A regionális elnök szerint a 60-70-es évek hatalmas kihívást jelentettek a közlekedésben és az ellátó hálózatban is, hiszen akkor vált tömegessé az autózás. Addig csak a kiváltságosok privilégiuma volt a személygépkocsival közlekedés, onnantól viszont az mindenki számára elérhetővé vált. A társadalmi szervezet legfőbb feladata volt, hogy megteremtse a magyar autós kultúrát, ezzel biztonságosabbá téve a közúti forgalmat. Most a klímavédelem érdekében a robbanómotoros rendszerek helyébe lépő elektromos autók számának jelentős növekedése állítja az Autóklubot is feladatok elé.
„Egyrészt meg kell felelni az új műszaki követelményeknek. Ennek határideje is van: 2022. május. Ami azt jelenti, hogy a vizsgasorokat alkalmassá kell tenni az elektromos autók vizsgáztatására, itt főleg a fékbeállítást kell majd megvizsgálni, éppen ezért jelentős beruházást kell végrehajtanunk, aminek a pénzszükséglete országosan 200 millió forint. Célunk, hogy a magyar autós társadalmat a lehető legkorszerűbb módon szolgálhassuk ki, ehhez pedig fontos a fejlesztés, amit akkor tudunk leggyorsabban megvalósítani, ha minél többen állnak be sorainkba. Óriási kihívás előtt áll a fejlett világ, hiszen meg kell változtatni a meghajtást, a saját gépkocsi használatának és a közösségi közlekedésnek az arányát. A Magyar Autóklub beruházásokkal, programokkal aktív szereplője akar lenni a változásoknak.
A szervezet fejlesztéséhez nagy szükség van a taglétszám növekedésére. Jelenleg a régióban majdnem tízezren, Vas megyében 2775-en élvezik a tagság előnyeit: többek között az olcsóbb tankolást, a kedvezményes szervizszolgáltatást, a vezetéstechnikai tréninget, az ingyenes helyszíni hibaelhárítást, autómentést.
Hogy válhat valaki a Magyar Autóklub tagjává?
A legegyszerűbb, ha felkeresik vizsgapontjaink valamelyikét, ahol kollégáink felvilágosítást és segítséget adnak a belépéshez. Közösségünkhöz tartozni fontos ideológiai érték, de persze ezen felül nem elhanyagolható az a számos kedvezmény és biztonságot nyújtó szolgáltatás, amellyel tagjaink számolhatnak. A Magyar Autóklub 1900-tól áll az autósok szolgálatában.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.