A befektető csak ígért, a város megépíti
13 évvel ezelőtt egyezett meg az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó, liechtensteini székhelyű HORWAT Investment Kft. a szombathelyi önkormányzattal abban, hogy a vállalkozás a keleti városszélen fekvő ingatlanát belterületté nyilvánítja a közgyűlés. Ennek fejében a társaság vállalta, hogy 1850 méter hosszú bicikliutat épít Zanatig – így mindenki jól járt volna: az ingatlantulajdonosok megkezdhették az értékesítést, a városnak pedig nem kellett pénzt áldozni a bicikliút építésére. Az angol nyelvben win-win (mindkét fél győztes) szituációnak nevezik az ilyen megállapodásokat, de itt csak a befektetők nyertek.
Az egyezség óta áruház, gyorsétterem és kocsimosó is épült a területre, ennek ellenére a cég csak részben teljesítette a vállalását. Az önkormányzat tavaly megelégelte a társaság folyamatos ígérgetését és az időről-időre előbukkanó osztrák urak magyarázkodását, és úgy döntött, önerőből építi meg az utat. A kormányzati elvonások miatt az elhatározás veszélybe került, de aztán a választási kampányra készülő dr. Hende Csaba képviselő 1,2 milliárdos, célzott kormányzati támogatásokat tartalmazó pakkjában benne szerepel a világ leglassabban készülő bicikliútjára szánt összeg is, 300 millió forint érkezik erre a célra. Hogy mi vezetett a végtelenített szüttyögéshez, arra az önkormányzat is kíváncsi volt, így létrehozta a Zanati kerékpárút létesítését vizsgáló ideiglenes bizottságot, ennek elnöke, Putz Attila képviselő (ÉSZ!) összegezte a tapasztalatokat.
Végtelenített időhúzás
Ha tényleg meg akarták volna építeni ennyi idő alatt, akkor már rég elkészült volna, a cég nem tett eleget a szerződésben vállalt kötelezettségeinek, mondta el a nagyon rövid végkövetkeztetést lapunknak a több ülést is tartó testület vezetője. Putz Attila felidézte, hogy minden évben volt mozgás az ügyben, ami azt a látszatot keltette, hogy történik valami, valójában a képviselők közül senki nem érezte magáénak a zanatiaknak nagyon is fontos ügyet, szinte mindig háttérbe szorult. A Horwat Investment egyébként azt vállalta, hogy Zanattól a Pick lakótelepig megépíti a kerékpár- és gyalogutat, villanyvilágítással, vasúti átjáróval együtt – a régi főútvonal északi oldalán 1850 méter hosszan.
Ebből végül 225 méter szakasz készült a Zanati út déli felén a Varasd utca és a nagy körforgalom között, erős jóindulattal kerékpározható útnak minősítették a sportáruházhoz vezető Bálványkő utcát (ami egyébként menekülőútvonal a Zanat felől érkezőknek a reggeli dugók idején, és elég tempósan haladnak rajta az autósok), illetve a Külső-Zanati útra vezető, forgalom elől el nem zárt magánutat.
A projektben a legnagyobb rész és falat igazából innét következne, meg kellene építeni a Zanatig tartó, csaknem 1 kilométeres részt, benne a vasúti átjáróval. A hiányzó szakaszhoz a Külső-Zanati út északi oldalán kellene területeket kisajátítani, az első tervek már 2012 elkészültek, azonban a további lépések megakadtak. Az évek során a Horwat Investment azt állította, készen vannak az engedélyes tervek erre a szakaszra is – de kiderült, nincsenek ilyenek. 2018-ban a cég a várostól kért segítséget a kisajátításokhoz, aminek a költségeit átvállalták volna teljes mértékben. Ehhez kértek egy szerződéstervezetet az önkormányzattól, ami valamiért elmaradt, de azért a kisajátításokat elindította az önkormányzat.
A módosítás módosítása
Az igazán nagy balhé tavaly tavasszal robbant ki az ügyben, ekkor az új városvezetés előszedte az agyonmódosított szerződést, hogy lássák, mi is a helyzet a választási ígéretek között szereplő kerékpárúttal. Ekkor derült ki, hogy az utolsó, 2018-as megállapodást a cég nem írta alá. Az önkormányzat új megállapodást készített (300 millió forint értékű fedezettel), ám ebből kihátrált a vállalkozás, így az önkormányzat úgy döntött, saját maga építi meg az utat, a költségeket pedig behajtja a cégen – az ügyből per lett, a bíróság dönt majd kérdésben. Az engedélyes terveket a jelenlegi városvezetés elkészíttette a sportáruház mögötti bekötő úttól Zanatig, a Külső-Zanati út mellett fekvő területek értékbecslése is zajlik, Putz Attila bizakodó, hogy a 950 méteres rész előkészítése és – szükséges körök után – a munka is megkezdődhet. A képviselő egyértelműen fogalmazott:
– A saját véleményem az, hogy a 2008-as tartalommal kell megépülnie a kerékpárútnak, felesleges csűrni-csavarni a dolgot. Azon dolgozunk, hogy a körforgalomtól a Külső-Zanati útig vezető 600 méterrel kezdjünk valamit, illetve a 86-os főúton való átkelést is meg kell oldanunk, ha ezek megvannak, akkor lesz kész a zanati bicikliút, ami egyébként régi vágya a városrészen élőknek.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.