km/óra
  2024.11.02., szombat  •  Achilles napja
A biztonsági öv múltja

A biztonsági öv múltja

Hazánkban 1976. január 1-jével módosult a KRESZ. Az egyik nagy változás az volt, hogy kötelező lett a biztonsági öv használata a gépkocsikban. Fellapoztam az akkori újságokat, hogyan fogadták ezt a járművezetők.

A police.hu ezt írja: "Átszabták a KRESZ-t 47 éve. Több dolog is változott, és ezek közül a legnagyobbnak a biztonsági öv kötelező használata bizonyult. Az az „aprócska” gond volt ugyanis, hogy a Magyarországon forgalomban lévő, döntő többségében szocialista gyártmányú autókba nem szereltek be gyárilag biztonsági övet, illetve csak kétpontosakat. Az újonnan forgalomba helyezett járműveket viszont a Merkur már hárompontos biztonsági övvel látta el.

Egyébként türelmi időt is hagytak, hogy minden autós megvásárolhassa, illetve beszereltesse a biztonsági övet: 1977. július 1-jéig lehetett megtenni. Azóta kötelező a használata.

Nézzük a statisztikákat! 2016-ban a személyautókban elöl ülőknél a becsatolási hajlandóság 76% volt, ez 2022-re kicsit emelkedett, egy tavalyi felmérés szerint a járművezetők 88,5%-a kötötte be az övet. Tehát majd’ fél évszázad után a sofőrök közel 12 százaléka gondolja még mindig úgy, hogy felesleges a biztonsági öv. Annak ellenére, hogy tanulmányok és kísérletek bizonyítják, hogy életet menthet.

Ez egyébként 1977-ben is így volt, akkor is több újság közölt kutatási eredményeket.

Az Autó-Motor Magazin 1976-ban erről írt: „A magánautósok egy része már a rendelet megjelenése előtt felszereltette kocsiját biztonsági övvel. Sok autótulajdonos azonban csak a jövőben kívánja megvásárolni ezt az életet is megmenthető, nélkülözhetetlen szerelvényt. Az igények kielégítése végett vásárolta meg az Autófenntartó Ipari Tröszt a svéd LIV biztonsági öv licencét, és 1975 végén a gyártása megindult az AFIT soproni Autófelszerelési Vállalatánál. Az AFIT-LIV hárompontos, egykezes övét mindezeknek a követelményeknek figyelembevételével 10 különböző kivitelben gyártják.” A cikk szép táblázatában aztán mindenki megtalálhatta a megfelelő méretű biztonsági övet.

Az Esti Hírlap 1977-ben, a kötelező használat bevezetése után készített interjút egy munkacsoport vezetőjével, aki arról számolt be, hogy kétszer végeztek felmérést az öv használatáról. Az első a bevezetés előtt készült, a másik pedig július 1-je után. „Az áprilistól július 1-ig eltelt három hónapban azt állapítottuk meg, hogy a forgalomban részt vett személygépkocsik többségében (átlagosan mintegy 82 százalékban) már volt biztonsági öv, s a rendelet életbelépése előtt a személygépkocsi-vezetők 15, az elöl ülő utasok 13,8 százaléka használta is. Azt is megfigyeltük, hogy gyakori az »alibi« övviselet: a vállon átvetve, de becsatolatlanul.”

A tanulmány azért jó hírt is közölt, mivel július 1-je után „az övhasználat ugrásszerűen nőtt: júliusban a személygépkocsi-vezetők 76, októberben már 87 százaléka viselte vezetés közben a biztonsági övét. Az elöl ülő utasoknál az arány 81, illetve 80 százalékos volt.׆ Azt szomorúan állapította meg a szerző, hogy „általános és kedvezőtlen tapasztalat viszont mind a vezetőket, mind pedig az utasokat illetően, hogy az övet nem mindig viselik rendeltetésszerűen. Az öv túl laza, túl szoros, esetleg megcsavarodott, ilyenkor nyilvánvalóan nem érvényesülhet kellően az öv védőhatása.”

A Népszabadság újságírója 1976-ban a nép közé ment, és autósoktól kérdezte meg, hogy miért használják vagy miért nem a biztonsági övet. „– Én azért vettem meg az övet – magyarázza készségesen egy Zsiguli gazdája –, mert tudom, hogy a jövő nyártól kötelező lesz a használata. De addig be nem kapcsolom, mert kényelmetlen. Egy trabantos: – Miből gondolja, hogy nem használom? Amint kiérek az országútra, bekapcsolom. A városban, kis sebességnél mi a haszna? Hivatásos sofőr: – Húsz évig megvoltam biztonsági öv nélkül, jól megleszek ezután is. Ha kötelező lesz, az ölembe lógatom, és csak akkor kapcsolom be, ha megállít a rendőr. Mert ha baj van, mondjuk, kigyullad a kocsi, én gyorsan és könnyen akarok menekülni!”

A Népszavában pedig ez olvasható: „Az autósok zöme – többségükben ok nélkül – olyan kitűnő vezetőnek képzeli magát, hogy minden közlekedési szituációban lehetségesnek tartja a baleset megelőzését. Az ilyen ember gondolatvilágában fel sem merül a baleset kimeneteli súlyossága csökkentésének szükségessége. Ha ön azt képzeli, hogy magát ebbe a csoportba sorolhatja, úgy sürgősen jelentkezzen autóversenyzőnek! Bizonyára jobban vezet, mint Niki Lauda és Ferjáncz Attila. Ők ugyanis – számítva a kivédhetetlen veszélyhelyzetekre is – övet viselnek autózás közben.”

Az Ország-Világ 1977/18. számában pedig ezt lehetett olvasni: „Az egyik kötödés megrendelést kapott olyan fehér pulóver elkészítésére, amelyen fekete, átlós csík van, és messziről úgy látszik, mintha tulajdonosa biztonsági övet hordana.”

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam 38. szám - 2024.10.31.
Savaria Fórum 33. évfolyam 38. szám - 2024.10.31.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Meghalt a népszerű riporter, Hadas Kriszta
A Blikk szerkesztőségébe érkezett a szomorú hír, hogy pár órával ezelőtt tragikus hirtelenséggel 53 éves korában elhunyt Hadas Kriszta. A népszerű riporter információik szerint szívrohamban halt meg.
Itt jó élni: elkészült Szombathely új imázsfilmje és turisztikai honlapja
Szombathely új turisztikai arculatáról és a kapcsolódó fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatót a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. kedden a Savaria Mozi Jávor Pál termében.
Szombathely Deák Ferenc utca 3. alatti gyermekorvosi rendelő - Dr. Gecse-Kálózi Patrícia rendelési idő
Dr. Gecse-Kálózi Patrícia gyermekorvos rendelési ideje 2024-ben március 1-től a Deák Ferenc utcai gyermekorvosi rendelőben, Szombathelyen.
21. századi, tudatos, zöld – Felavattuk Szombathely vadiúj, környezetközpontú parkját
Pénteken délután hivatalosan is felavatták Szombathely új, minden szempontból környezettudatos és környezetközpontú parkját a Hunyadi úton, a Gyöngyös partján. A Százhold parkban stégek, kiülők, sétány, tanösvény, fitneszközök, természetes játszóelemek, kis színpad, ivókút és egy kísérleti Miyawaki-erdő is várja a környék lakóit, hogy játszanak, sportoljanak, kikapcsolódjanak, feltöltődjenek, sétáljanak, elmélkedjenek.
legfrissebbek
Körözöttek, balesetek, ittas sofőrök
Magyarország területén 2024. november 1-én a 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 42 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset helyszínén intézkedtek, melyből egy halálos kimenetelű közlekedési balesetben egy ember vesztette életét, 14 súlyos és 27 könnyű sérüléssel végződött.
Szeles lesz a szombat
Ma hidegfront vonul át, így az északnyugati, északi szél a barnával jelölt országrészekben megerősödik, de délutántól a Dunántúlon már mérséklődik is a légmozgás.
Elítéltek Győrben egy férfit, aki brutálisan rátámadt élettársára
Életveszélyt okozó testi sértés bűntette miatt, többszörös visszaesőként jogerősen tíz év fegyházbüntetésre ítélt a másodfokon eljáró Győri Ítélőtábla egy férfit, aki bántalmazta élettársát – tudatta a táblabíróság szerdai döntését a Győri Fellebbviteli Főügyészség az MTI-vel.
Speciális Filmfesztivál Szombathely: 56 alkotást mutatnak be
A 10. Magyar Speciális Filmfesztiválon 56 alkotást mutatnak be november 26. és 28. között Budapesten, Egerben, Kisújszálláson, Szolnokon és Szombathelyen – közölte a Magyar Speciális Mozgókép Egyesület szerdán az MTI-vel.
Beomlott egy szerbiai vasútállomás, legalább 11 ember meghalt
Leszakadt az újvidéki vasútállomás szerkezetének egy része pénteken, 11 ember meghalt és mintegy 30 megsérültek – közölte Ivica Dacic szerb belügyminiszter kora este.