km/óra
  2025.01.04., szombat  •  Titusz, Leona napja
A biztonsági öv múltja

A biztonsági öv múltja

Hazánkban 1976. január 1-jével módosult a KRESZ. Az egyik nagy változás az volt, hogy kötelező lett a biztonsági öv használata a gépkocsikban. Fellapoztam az akkori újságokat, hogyan fogadták ezt a járművezetők.

A police.hu ezt írja: "Átszabták a KRESZ-t 47 éve. Több dolog is változott, és ezek közül a legnagyobbnak a biztonsági öv kötelező használata bizonyult. Az az „aprócska” gond volt ugyanis, hogy a Magyarországon forgalomban lévő, döntő többségében szocialista gyártmányú autókba nem szereltek be gyárilag biztonsági övet, illetve csak kétpontosakat. Az újonnan forgalomba helyezett járműveket viszont a Merkur már hárompontos biztonsági övvel látta el.

Egyébként türelmi időt is hagytak, hogy minden autós megvásárolhassa, illetve beszereltesse a biztonsági övet: 1977. július 1-jéig lehetett megtenni. Azóta kötelező a használata.

Nézzük a statisztikákat! 2016-ban a személyautókban elöl ülőknél a becsatolási hajlandóság 76% volt, ez 2022-re kicsit emelkedett, egy tavalyi felmérés szerint a járművezetők 88,5%-a kötötte be az övet. Tehát majd’ fél évszázad után a sofőrök közel 12 százaléka gondolja még mindig úgy, hogy felesleges a biztonsági öv. Annak ellenére, hogy tanulmányok és kísérletek bizonyítják, hogy életet menthet.

Ez egyébként 1977-ben is így volt, akkor is több újság közölt kutatási eredményeket.

Az Autó-Motor Magazin 1976-ban erről írt: „A magánautósok egy része már a rendelet megjelenése előtt felszereltette kocsiját biztonsági övvel. Sok autótulajdonos azonban csak a jövőben kívánja megvásárolni ezt az életet is megmenthető, nélkülözhetetlen szerelvényt. Az igények kielégítése végett vásárolta meg az Autófenntartó Ipari Tröszt a svéd LIV biztonsági öv licencét, és 1975 végén a gyártása megindult az AFIT soproni Autófelszerelési Vállalatánál. Az AFIT-LIV hárompontos, egykezes övét mindezeknek a követelményeknek figyelembevételével 10 különböző kivitelben gyártják.” A cikk szép táblázatában aztán mindenki megtalálhatta a megfelelő méretű biztonsági övet.

Az Esti Hírlap 1977-ben, a kötelező használat bevezetése után készített interjút egy munkacsoport vezetőjével, aki arról számolt be, hogy kétszer végeztek felmérést az öv használatáról. Az első a bevezetés előtt készült, a másik pedig július 1-je után. „Az áprilistól július 1-ig eltelt három hónapban azt állapítottuk meg, hogy a forgalomban részt vett személygépkocsik többségében (átlagosan mintegy 82 százalékban) már volt biztonsági öv, s a rendelet életbelépése előtt a személygépkocsi-vezetők 15, az elöl ülő utasok 13,8 százaléka használta is. Azt is megfigyeltük, hogy gyakori az »alibi« övviselet: a vállon átvetve, de becsatolatlanul.”

A tanulmány azért jó hírt is közölt, mivel július 1-je után „az övhasználat ugrásszerűen nőtt: júliusban a személygépkocsi-vezetők 76, októberben már 87 százaléka viselte vezetés közben a biztonsági övét. Az elöl ülő utasoknál az arány 81, illetve 80 százalékos volt.׆ Azt szomorúan állapította meg a szerző, hogy „általános és kedvezőtlen tapasztalat viszont mind a vezetőket, mind pedig az utasokat illetően, hogy az övet nem mindig viselik rendeltetésszerűen. Az öv túl laza, túl szoros, esetleg megcsavarodott, ilyenkor nyilvánvalóan nem érvényesülhet kellően az öv védőhatása.”

A Népszabadság újságírója 1976-ban a nép közé ment, és autósoktól kérdezte meg, hogy miért használják vagy miért nem a biztonsági övet. „– Én azért vettem meg az övet – magyarázza készségesen egy Zsiguli gazdája –, mert tudom, hogy a jövő nyártól kötelező lesz a használata. De addig be nem kapcsolom, mert kényelmetlen. Egy trabantos: – Miből gondolja, hogy nem használom? Amint kiérek az országútra, bekapcsolom. A városban, kis sebességnél mi a haszna? Hivatásos sofőr: – Húsz évig megvoltam biztonsági öv nélkül, jól megleszek ezután is. Ha kötelező lesz, az ölembe lógatom, és csak akkor kapcsolom be, ha megállít a rendőr. Mert ha baj van, mondjuk, kigyullad a kocsi, én gyorsan és könnyen akarok menekülni!”

A Népszavában pedig ez olvasható: „Az autósok zöme – többségükben ok nélkül – olyan kitűnő vezetőnek képzeli magát, hogy minden közlekedési szituációban lehetségesnek tartja a baleset megelőzését. Az ilyen ember gondolatvilágában fel sem merül a baleset kimeneteli súlyossága csökkentésének szükségessége. Ha ön azt képzeli, hogy magát ebbe a csoportba sorolhatja, úgy sürgősen jelentkezzen autóversenyzőnek! Bizonyára jobban vezet, mint Niki Lauda és Ferjáncz Attila. Ők ugyanis – számítva a kivédhetetlen veszélyhelyzetekre is – övet viselnek autózás közben.”

Az Ország-Világ 1977/18. számában pedig ezt lehetett olvasni: „Az egyik kötödés megrendelést kapott olyan fehér pulóver elkészítésére, amelyen fekete, átlós csík van, és messziről úgy látszik, mintha tulajdonosa biztonsági övet hordana.”

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam 45. szám - 2024.12.20.
Savaria Fórum 33. évfolyam 45. szám - 2024.12.20.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Tűzijáték okozott halálos sérüléseket Létavértesen, itt vannak a részletek
Egy 34 éves férfi vesztette életét, engedélyköteles pirotechnikai eszközt használt, olvasható a police.hu-n.
Idős férfit találtak halva Szombathelyen
Aggódtak egy társasházban az idős lakótársukért, ezért bejelentették a segélyhívón, hogy napok óta nem látták. A hatósági ajtónyitás után megtalálták a férfit, de segíteni már nem lehetett rajta, számolt be róla a 112Press.hu
Szilveszter Kupa Szombathely 2024: a Futer nyerte a nyílt kategóriát, az öregfiúknál a Di Napoli győzött
Az utolsó napjához érkezett a szombathelyi XXXVIII. Volvo Alpok Autó Szilveszter Kupa: a nyílt kategóriában a Futer Tűzifa együttese diadalmaskodott, miután a döntőben legyőzte a Bingó Pizzéria csapatát. Az öregfiúknál a Di Napoli lett a legjobb, ők a Szkendó- Gekko Pub felett arattak győzelmet. Összefoglalónk a 2024-es tornáról.
2025-ös munkaszüneti napok és ünnepnapok naptár
Ismertté váltak az idei hosszú hétvégék és az ezekhez kapcsolódó szombati munkanapok. Az új év kezdetére összegyűjtöttük a legfontosabb 2025-ös munkaszüneti- és ünnepnapokat.
Repülőgép-szerencsétlenség Dél-Koreában: a fedélzetén 181 emberrel leszállás közben szenvedett balesetet egy utasszállító
Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy 181 embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben – közölték a hatóságok.