km/óra
  2025.01.06., hétfő  •  Boldizsár napja
A cégek és iskolák a digitalizáció motorjai

A cégek és iskolák a digitalizáció motorjai

Szlovéniában is egyre nagyobb lehetőségként tekintenek a digitális technológiák meghonosítására. A magyarlakta Muravidék, az osztálytermektől a helyi vállalkozásokig, élen jár az innovációban. 

 

A digitális technológiák dinamikus fejlődésével a digitális átalakulás korát éljük, a digitális társadalom felé vezető út pedig napi szinten hoz olyan digitális megoldásokat, amelyek fejlesztik az emberek digitális kompetenciáját, megkönnyítik a mindennapi életüket, fejlesztőleg hatnak az oktatásra, valamint fellendítik a versenyképességet és az innovációt.

 

Ennek érdekében a Szlovén Digitális Innovációs Központ elsősorban a kis- és középvállalkozások digitális átalakulására összpontosít. Az irány nem véletlen: a nemzetközi és országos kutatások is azt mutatják, hogy sok a kiaknázatlan lehetőség a szlovéniai piacon. Az intézet igazgatója, Katja Mohar Bastar hozzáfűzte: „Tavaly a szlovén vállalatok digitalizáltságának a mértékéről készítettünk felmérést. Ebből kiderült, hogy a szlovén vállalatok 22 százaléka rendelkezett kidolgozott digitális stratégiával, azok 40 százaléka pedig tisztában volt a digitalizáció fontosságával. Ez azt jelenti, hogy a digitalizáció kezdetén vagyunk, és nem a vége felé tartunk.” 

 

A lendvai székhelyű, robothegesztő rendszereket és hegesztő automatizálási megoldásokat fejlesztő VIRS élen jár a technológiai fejlődésben. A cég vezetője, Aleš Puklavec elmondta: „Gondoskodunk arról, hogy egy-egy fejlesztési projekt teljes egészében digitalizált legyen. Például egy robotcella építésekor virtuális digitális modellt, digitális ikret készítünk róla, amelyet a valós robotcella megépítése előtt teljes egészében átnézünk és ellenőrzünk. A digitalizálás célja elsősorban az emberek mentesítése a rutinmunkától, az ismétlődő munkafolyamatoktól, amelyek közben hibák fordulhatnak elő. A célunk a hatékonyabb, gyorsabb és dinamikusabb munka. Az új technológiák bevezetése nagyobb erőfeszítést követel, és alkalmazkodást az új rendszerekhez, viszont a befektetett munka meghozza a gyümölcsét.” A vállalat szoros együttműködést ápol a Lendvai Kétnyelvű Középiskolával. Sok diák töltötte már náluk a szakmai gyakorlatát, és ösztöndíjjal is támogatják a fiatalokat.

 

A muravidéki magyar közösség egyik legfontosabb bázisának számító iskolában egyébként a tanórákon is innovatív megoldásokra törekednek. Tomšič Tibor igazgatóhelyettestől tudta meg a Szlovén RTV Magyar Műsorok Stúdiója, hogy a régióban elsőként itt, a Kéttannyelvű Középiskolában vezették be az e-asszisztenst, az e-naplót. A rendszerek nagy könnyítést jelentettek a tanároknak, különösen az osztályfőnököknek. Az igazgatóhelyettes hozzátette: „A diákok már digitális bennszülöttek, tehát egy olyan korban élünk, amelyben elengedhetetlen a digitalizáció, viszont van a digitális oktatásnak néhány buktatója is. Itt talán ki lehetne emelni azt, hogy nem minden diáknak van egyforma lehetősége a minőségi digitális oktatásra, hiszen nem mindenki rendelkezik megfelelő számítógéppel és internettel, így ők könnyen lemaradhatnak.”

 

Az új uniós költségvetési ciklusban 7,6 milliárd euró jut majd a tagországok innovációs fejlesztését támogató Digitális Európa programra. A támogatási elképzelések négy területre összpontosítanak: a digitális készségek fejlesztésére, a vállalkozások digitális átalakulására, a biztonságos és fenntartható digitális infrastruktúrák további kiépítésére és a közszolgáltatások digitalizálására. 


Szlovén RTV Magyar Műsorok Stúdiója

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam 45. szám - 2024.12.20.
Savaria Fórum 33. évfolyam 45. szám - 2024.12.20.
tematikus oldalak