A Debreceni Egyetemen is tiltakoznak a modellváltás ellen
Ahogy múlt héten megírtuk, több vidéki nagyváros egyetemein lengették be az SZFE-szerű intézményi modellváltást. A Telex összefoglalója szerint a Pécsi Tudományegyetem mellett a debreceni oktatók és hallgatók sem fogadták a hírt kitörő örömmel.
A cikkből kiderül, hogy a 21 Debreceni Professzor nevű Facebook-oldalra tették ki azt a nyílt levelet, amelyben az intézmény 21 oktatója – valamennyien az MTA doktorai, köztük 6 akadémikus – áll ki a Debreceni Egyetem modellváltásának módja ellen. Azt már állásfoglalásuk elején leszögezik: nem igaz, amit az egyetem sajtóközleménye állított, miszerint „széles körű és intenzív” egyeztetés előzte volna meg, hogy a szenátus január 21-i zárt ülésén ellenszavazat nélkül – 3 tartózkodással – megszavazta az állami egyetem alapítványi fenntartásúvá alakítását.
Állásfoglalás A Debreceni Egyetem Szenátusa 2021.01.21-i rendkívüli és zárt ülésén – 65 igen, 0 nem, 3 tartózkodás...
Közzétette: 21 Debreceni Professzor – 2021. január 24., vasárnap
„Az egyetem közössége sem a 2021–24. évekre szóló intézményfejlesztési tervet, sem a modellváltási stratégiát előzetesen nem ismerhette meg. Szemben a közleménnyel, nem történt széles körű és intenzív egyeztetés az egyetem történetében talán legnagyobb horderejű változás tervéről, céljáról, indokairól, előnyeiről és hátrányairól, következményeiről” – írták.
Hozzáteszik, hogy „a szenátus tagjai sem kaptak és így nem is osztottak meg dokumentált információkat választóikkal, jóllehet ez az egyetemi, de nem csak az egyetemi demokrácia alapja”. A Pécsi Tudományegyetem és a Szegedi Tudományegyetem példáját is felhozzák, ott ugyanis a nyilvánosság előtt zajlik a modellváltás.
„Egyetemünk átvitele állami alapítványi formába – bár sok szempontból nem tűnik logikusnak (egyes jogszabályok megváltoztatása, a most beígért költségvetés-növelés az eddigi működési formán is sokat segítettek volna) – akár még elfogadható is lehetne az egyetemi polgárság többségének, de ha ez szinte titokban, diskurzus nélkül, a széles nyilvánosság kizárásával és néhány nap alatt történik, akkor erős a gyanú, hogy az átalakítás elsődleges célja nem az oktatás és tudományos színvonal emelése” – írják, és végül azt is hozzáteszik, hogy hiányolják „az értelmiségtől elvárt kritikus és konstruktív szellemű diskurzust” a modellváltási folyamatból.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.