A greenwashing és a megtévesztő állítások tilalmát kérik az EP-képviselők
A javaslat a következőket tartalmazza:
- A terméktájékoztatókon nem szerepelhetnek olyan információk, illetve a környezetbarát jellegre utaló olyan általánosságok, amelyeknek nincs valóságalapjuk
- Kizárólag a hivatalosan elismert vagy a hatóságok által bevezetett tanúsítási rendszerek ökocímkéi lesznek engedélyezve
- A termékeken jól láthatóan fel kell tüntetni a jótállásra vonatkozó információkat, és külön címkén kell jelezni, ha a törvényinél hosszabb a jótállási időszak
Az 593 szavazattal, 21 ellenszavazattal és 14 tartózkodás mellett ma elfogadott irányelv nagyobb védelmet hivatott biztosítani a fogyasztóknak a megtévesztő üzleti gyakorlatokkal szemben, hogy hitelesebb információk birtokában dönthessék el, mit vásárolnak. Az új szabályok értelmében ugyanis az EU-n belül megtévesztő üzleti gyakorlatnak minősül majd, és így tiltott lesz a zöldrefestés, valamint a termékek hasznos élettartamának tervezett szándékos lerövidítése (az idő előtti elavulás).
Pontosabb és megbízhatóbb információk a hirdetésekben
A legfontosabb, hogy csak azok használhatják majd a zöld jellegre utaló „környezetbarát”, „természetes”, „biológiailag lebomló”, „klímasemleges” és más „öko-” hivatkozásokat a címkéken, akik ezeket az állításokat tételesen bizonyítani is tudják.
A fenntarthatósági címkék használata szigorú szabályokhoz lesz kötve, hogy vége legyen a zűrzavaros és az összehasonlítást ellehetetlenítő címkekavalkádnak. A jövőben csak a hivatalosan elismert vagy a hatóságok által bevezetett tanúsítási rendszerek követelményein alapuló címkék lesznek engedélyezettek az EU-ban.
Sokan ráadásul kizárólag a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésére, azaz a kibocsátás forrásától eltérő helyen elért kibocsátáscsökkentésre hivatkoznak, amikor azt állítják, hogy termékeik semleges, mérsékelt vagy pozitív hatással vannak a környezetre. Az új szabályok szerint a továbbiakban erre nem lesz módjuk.
Fő a tartósság
Az irányelv arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy a jövőben a termékek tartósságára is jobban figyeljenek a gyártók és a fogyasztók. Minden cikken jól láthatóan fel kell majd tüntetni a jótállásra vonatkozó információkat. Egységes címke készül majd, hogy jobban előtérbe kerüljenek azok a termékek, amelyekre a törvényben előírtnál hosszabb időtartamú jótállást vállal a gyártó.
A szabályok értelmében a tartósságra vonatkozóan sem lehet megalapozatlan állításokat tenni (nem lehet például kijelenteni, hogy egy mosógép 5000 mosási ciklusig működni fog, ha ez normál használati feltételek mellett nem felel meg a valóságnak). A gyártók és forgalmazók az elengedhetetlenül szükségesnél gyakrabban nem kérhetik egy készülék fogyóeszközeinek (például a tintapatronnak) a cseréjét, és nem állíthatnak be javíthatónak egy terméket, ha valójában nem az.
A jelentéstevő szerint
Biljana Borzan (S&D, Horvátország) jelentéstevő így nyilatkozott: „Ez a jogszabály minden európai polgár mindennapjait meg fogja változtatni! El fogunk távolodni az eldobás kultúrájától, átláthatóbbá tesszük a marketinget, és küzdünk az áruk élettartamának lerövidítése ellen. A megbízható címkéknek és hirdetéseknek köszönhetően az emberek tartósabb, javíthatóbb és fenntarthatóbb termékeket választhatnak. A legfontosabb, hogy a vállalatok már nem tudják becsapni az embereket azzal, hogy azt mondják, hogy a műanyag palackok jók, mert a cég fákat ültetett valahol – vagy azt, hogy valami fenntartható, anélkül, hogy elmagyarázná, hogyan. Ez mindannyiunk számára nagy győzelem!”
A következő lépések
Az irányelv végső változatát a Tanácsnak is jóvá kell hagynia. Ha ez megtörtént, a jogszabály megjelenik majd az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és a tagállamoknak 24 hónapjuk lesz a szabályok átültetésére.
Háttér
A most elfogadott irányelv a tervek szerint a környezetbarát jellegre vonatkozó állításokról szóló irányelvet egészíti ki, amelyről jelenleg szakbizottsági szinten folyik az egyeztetés a Parlamenten belül. A majdani jogszabály jóval részletesebben rögzíti majd a környezetbarát jellegre vonatkozó állítások használatának feltételeit.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.