A harmadik hullám sem húzta le a használtautó-piacot
A DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon mintegy 58 500 személygépkocsi cserélt gazdát márciusban – olvasható a Jóautók.hu közleményében. Ez az érték hat százalékkal marad el a februári 62 200-as volumentől. Mint írták, bár az első negyedév forgalma 4,2 százalékkal marad el a tavaly ilyenkor mért szinttől, az oldal várakozása szerint az idei év végére a 2019-ben elért csúcs, 808 ezer adásvétel közelébe térhet vissza a használtautó-piac forgalma.
Bár a március 8-án bevezetett szigorítások a járműforgalmazó kereskedőket nem kötelezték zárva tartásra, az intézkedések hatására visszaesett a kereskedéseket felkereső érdeklődők száma, ami az értékesítések számában is jól tükröződik – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az április 8-án megkezdett fokozatos enyhítések hatására azonban a mostani kisebb mélypontról a havi forgalom gyorsan visszaállhat a havi 65-70 ezres szintre.”
A hazai használtautó-piacon a legnépszerűbb modell az első negyedévben is az Opel Astra volt, csaknem 10 900 példány cserélt gazdát az időszak során. A Suzuki Swift áll a második helyen 9 000 adásvétellel. A sorban a Ford Focus következik, ebből a modellből 5 200-at írtak át az elmúlt három hónap során. A Volkswagen Passat és Golf jelenleg holtversenyben állnak a negyedik és ötödik helyen: mindkét modellből kicsivel több, mint 4 900 került új tulajdonoshoz.
A belföldi használtautó-piacra a koronavírus viszonylag kis hatást gyakorolt: míg a járványhelyzet által érintett elmúlt 12 hónapban az újautó-piac 18,4 százalékkal, a használtautó-import pedig 20,2 százalékkal esett vissza az azt megelőző éves időszakhoz képest, addig a hazai használt autók adásvétele mindössze 3,4 százalékkal maradt el a korábbi értéktől. Ennek több oka is van: egyrészt a határok lezárása nyomán visszaeső használtautó-behozatal helyett a vevők egy része a hazai kínálat felé fordult. Másrészt a tömegközlekedéstől való tartózkodás megnövelte az igényt az olcsó második autók iránt, és ez a pótlólagos kereslet szintén a használtautó-piacon csapódott le.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.