A klímaváltozás a ludas Japánban a korai cseresznyevirágzásért
Japánban a cseresznyefák régebben áprilisban érték el virágzásuk teljes pompáját, ekkor ünnepli az ország az új iskolai és üzleti év kezdetét. A dátum azonban egyre előbbre csúszik, és újabban az első tanítási napra legtöbbször már lehullanak a virágszirmok.
Idén a virágzás március 26-ra érte el a kiteljesedését Kiotóban, a régi fővárosban. Ez a legkorábbi dátum azóta, hogy 1953-ban a japán meteorológiai szolgálat elkezdte a rendszeres adatgyűjtést. A harmincéves átlagot 10 nappal előzi meg az új rekord. Több mint egy tucat japán városban is minden eddiginél korábban teljesedett ki a virágzás.
Egyes vélemények szerint a kiotói történelmi dokumentumok, naplók és verseskötetek szerint ez a valaha tapasztalt legkorábbi virágzási csúcs.
Aono Jaszujuki, az Oszakai Prefektúra Egyetemének környezetkutatója, aki figyelemmel kíséri a cseresznyevirágzásról szóló dokumentumokat, elmondta, hogy az idei előtt utoljára 1612-ben, 1409-ben és 1236-ban történt, hogy március 27-re a cseresznyefák elérték virágzásuk csúcsát, de akad néhány év, amelyről nem áll rendelkezésre adat. "Legvalószínűbb, hogy a korábbra tolódást a globális felmelegedés számlájára írhatjuk" - közölte Anbe Sundzsi, a szolgálat megfigyelési osztályának szakértője.
A cseresznyefák évente általában mintegy két héten át virágoznak az első rügytől a virágszirmok lehullásáig. Érzékenyek a hőmérséklet változásaira, virágzásuk ideje értékes adatokkal szolgál a klímaváltozás kutatóinak - tette hozzá Anbe.
A meteorológiai szolgálat adatai szerint a kiotói márciusi átlaghőmérséklet 10,6 Celsius-fokra emelkedett 2020-ra az 1953-as 8,6 Celsius-fokhoz képest. Az idei március átlagos hőmérséklete Japánban eddig 12,4 fok.
A szakura, vagyis a cseresznyevirág motívuma évszázadok óta él a japán kultúrában: az irodalomban általában törékenysége miatt az élet, a halál és az újjászültés szimbólumául szolgál.
Forrás: Telex, MTI
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.