A szombathelyi piacon dolgozók és bérlők helyzetén javítana az önkormányzat
Az elmúlt évtized során a közalkalmazotti szférában minden ágazatban – oktatási, egészségügyi, szociális, kulturális – történt bérrendezés a dolgozók körében, ágazati jogszabályok módosításával támogatva. A Vásárcsarnok esetében – mint egyéb szolgáltatást végző intézmény – ez nem történt meg, ami az előző évek fluktuációjában nagy mértékben meg is mutatkozott. Folyamatosan munkaerőhiánnyal küzd az intézmény, így a foglalkoztatást a feladatellátás érdekében még megbízási szerződéssel és vállalkozó bevonásával is pótolni kell, áll az előterjesztésben.
Mivel a hétvégén is üzemelő Vásárcsarnokban a kis létszám mellett a munkavállalóknak többféle tevékenység ellátásában is részt kell venni, a munkabér reálértéke viszont az elmúlt években drasztikusan csökkent, szükségszerű lenne a béremeléssel egyrészt vonzóbbá tenni az üres álláshelyeket (egyúttal új munkatársak felvételével egy állandó munkavállalói közösséget biztosítani), másrészt célként fogalmazódik meg a meglévő dolgozók megtartása.
2022. évben munkakörök átcsoportosításával, egyéni többletterhek vállalásával az intézmény 1,5 fő létszám előirányzatot leadott, és egyéb önkormányzati támogatás nélkül próbált meg egy kisebb béremelést végrehajtani, ám ennek hatása az elmúlt időszakban tapasztalt rendkívül magas infláció következtében abszolút nem érvényesült.
Az intézmény igazgatója abban kéri a közgyűlés támogatását, hogy 2023. szeptember 1-jei hatállyal a dolgozóknak egységesen havi 50.000 forintos béremelést valósíthasson meg, amelynek összege egy hónapra vetítve – a jelenleg betöltött státuszokkal számolva – SZOCHO-val növelten bruttó 339.000 forint lenne. A 2023-as költségvetési évet a bérfejlesztés 3 x 339.000, azaz összesen 1.017.000 forinttal érintené, amelyhez a költségvetési forrás biztosítását kérte.
Az intézmény igazgatója által előadott indokokkal egyetértve szükségesnek tartja a városvezetés a Szombathely Városi Vásárcsarnokban foglalkoztatott 6 közalkalmazott 2023. szeptember 1-jei hatállyal történő béremelését, emelték ki.
II. A bérlők energia költség kompenzációja
A Szombathely Városi Vásárcsarnok 2020/2021-es évi felújítási munkálatai során a villamos hálózati rendszert teljesen újragondolva egy főmérős rendszert építettek ki. Az addigi gyakorlattól eltérően – miszerint minden bérlőnek egyedi szerződése volt a szolgáltatóval – a bérlők üzletéhez most almérők tartoznak, és a Vásárcsarnok számlázza nekik tovább fogyasztásuk alapján a 2023. január 1-jétől jelentősen megemelkedett (260,- Ft + ÁFA/kWh) villamosenergia díjat. Mivel nem rendelkeznek egyedi szerződésekkel, ezért elesnek minden olyan támogatástól, amelyet a kormány a mikrovállalkozások és a feldolgozóipari tevékenységet végző egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok részére működőképességük megőrzése érdekében 2023. június 1. napjától léptetett hatályba (74,11,- Ft + ÁFA/kWh).
Azon bérlők, akik nagy hűtőket, hűtőpultokat, hűtőkamrákat kénytelenek tevékenységükhöz működtetni, a rendkívül magas rezsiköltségeket nem tudják beépíteni az árba – és ezáltal a vásárlókra hárítani ezen költségeket –, és emiatt jelentős versenyhátrányt szenvednek el. A bérlők jelezték, hogy hosszú távon ezek a rezsiszámlák kitermelhetetlenek számukra, és az intézmény segítségét kérték. Felülvizsgálva az újranyitástól számított előző 2 év fogyasztási adatait megállapítható, hogy az energiaköltségek a hűtőket üzemeltető bérlők esetében havonta több százezer forintot elérő többletterhet jelentenek.
A Szombathely Városi Vásárcsarnok igazgatója megvizsgálta annak lehetőségét, hogy a bérlők közvetlenül a villamosenergia-kereskedőtől szerezzék be a villamos-energiát, azonban a projekt fenntartási időszakban (2028-ig) nincs arra mód, hogy a bérlőknek új fővezeték épüljön ki, az áramszolgáltató pedig a külön-külön villanyórák rendszerét nem engedélyezi.
A rezsiköltségének ellentételezésére ugyanolyan megoldási elv, ún. „sávos rezsitámogatás” kidolgozására tesznek javaslatot, mint amelyet a közgyűlés az egészségügyi alapellátás háziorvosai és fogorvosai vonatkozásában 2023. február 23-i ülésén határozatával elfogadott.
A javaslat a következő: a Szombathely Városi Vásárcsarnok bérlői részére 2023. június 1. napjától 2023. december 31. napjáig terjedő időre – amennyiben a bérlő által a fizetési határidőre a tárgyhónapban esedékes energiaszámlák kiegyenlítésre kerülnek – rezsitámogatást biztosít az alábbi feltételekkel:
• a rezsiköltségek növekedésének viszonyítási alapja a villamos energia versenypiaci árazásával kapcsolatos kérdésekről szóló 238/2023. (VI.19.) Korm. rendelet szerinti ár: 74,11,- Ft + ÁFA/kWh;
• az ellentételezés kezdőpontját a 2023. júniusi fogyasztásról szóló – 2023. júliusban befizetett – energiaszámlák jelentik;
• 50.000,- Ft alatti havi növekmény nem kerül kompenzálásra;
• a rezsiköltségek havonkénti növekményét alapul véve:
o 50.000,- Ft – 200.000,- Ft közötti havi növekmény esetén: 40 %-ot,
o 200.000,- Ft – 300.000,- Ft közötti havi növekmény esetén: 45 %-ot,
o 300.000,- Ft feletti havi növekmény esetén: 50 %-ot vállal át az önkormányzat.
A sávos energiatámogatás fenti rendszere alapján a II. negyedév havi átlagfogyasztási adatait tekintve az önkormányzati támogatás június hónapra 1.914.762 forint támogatást jelentene a bérlőknek. A következő negyedéves leolvasásra szeptember 30-án kerül sor, így a július – szeptember közötti időszak adatait október 1-jén lehet majd pontosítani.
A támogatási rendszer működéshez szükséges forrást a Szombathely Városi Vásárcsarnok költségvetésébe 4 havonkénti kimutatások alapján szükséges átadni.
A rendszer működését 2023. december 31. napjáig javasolják fenntartani, tekintettel arra, hogy a Szombathely Városi Vásárcsarnok a 2024. energia évre vonatkozóan lefolytatott villamos energia közbeszerzés alapján a 2024-es évre 74,31,- Ft + ÁFA/kWh ajánlatot kapott.
Fotó: archív/Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.