A szombathelyi zebrák 70 százaléka nem teljesen biztonságos
A legnagyobb visszhangot a Jókai zebrán történt januári baleset váltotta ki: két fiatal lányt ütött el egy autó, mindketten súlyosan megsérültek. Múlt pénteken a Víztorony melletti zebrán ütöttek el egy nőt, feje betörte a szélvédőt, a mentők kórházba vitték, hétfőn este pedig a Bartók Béla körúton ütött el egy autó egy 17 éves lányt, aki futva érkezett a sötét járdaszakaszról. A sofőr későn vette észre, és már nem tudta elkerülni az ütközést.
Unger József közlekedési szakértő azt mondja, autósnak és gyalogosnak partnernek kell lennie, csak így valósulhat meg a közlekedés biztonsága.
– Nem mindig az autós a hunyó, aki megközelít egy kijelölt gyalogátkelőhelyet, ebben közrejátszik a gyalogos mozgása, indulása, figyelme is. A KRESZ szerint az autósnak kellő körültekintéssel kell megközelítenie a kijelölt zebrát, hogy, ha gyalogos érkezik, időben meg tudjon állni. Ehhez pedig a sofőrnek figyelnie kell, a mobilozás, a gyorshajtás veszélyeztető tényező. Nem azt mondjuk, hogy minden zebránál satufékkel kell megállni, de lassítson le, vagy legalábbis a jelzéseket kellő időben észlelje, mert ha tudatosul, hogy kijelölt gyalogátkelőhelyhez érkezünk, a belső reflexünk olyan, hogy védekezik – fogalmazott Unger József.
Kulcsfontosságú a gyalogátkelő-helyek beláthatósága: sokszor parkoló autók, táblát takaró villanyoszlop, faágak nehezítik az autósok dolgát. A szakértő szerint a szombathelyi zebrák mindössze 30 százaléka mondható teljesen biztonságosnak.
A Jókai utcai baleset után javaslat született arról, hogy parkolókat szüntetnek meg, az úttestre záróvonalat és gyalogátkelő-helyre figyelmeztető burkolati jelet festenek fel, valamint lecserélik a jelzőtáblát is. Unger József arra hívja fel a figyelmet, hogy a gyalogosok éppúgy felelősek a saját biztonságukért.
– A KRESZ-ben is le van írva, úgy kell megközelítenie a gyalogátkelőhelyet, hogy a járművezetőt ne veszélyeztesse, ne akadályozza. Ebből következik, hogy amikor a gyalogátke-lőhelyhez érünk, körülnézünk, meggyőződünk a forgalom tempójáról, távolságáról, annak megfelelően próbálunk mozdulni. Fontos a láthatóság, sötétben nehezebb észrevenni egy sötét ruhás gyalogost, még egy jól megvilágított zebránál is. Kulcsfogalom továbbá a szemkontaktus: a gya logos – ha csak teheti – nézzen rá az autó vezetőjére, így ugyanis egyértelmű jelzést kaphat az átkeléshez. A zebrák mellé felfestett piktogramok arra figyelmeztetnek, hogy átkelésnél ne a mobiltelefonnal legyünk elfoglalva, és mellőzzük a fülhallgatót is, mert eltereli a figyelmet, nem halljuk a forgalom zaját.
KZS
Nyitókép: a Jókai utcai zebra, az egyik súlyos baleset helyszíne - itt már történtek lépések a gyalogátkelő biztonságának megerősítése érdekében
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.