
Akár kisebbségi kormányként is fenntarthatja a veszélyhelyzetet a Fidesz
Ezek között van a Pride korlátozása, a kormánykritikus civil szervezetek és a független sajtó „kitiltása”, de azt is az Alaptörvénybe írják, hogy tilos drogozni. A korábban bejelentett módosításokhoz képest viszont újdonság az a rész, hogy bármeddig meghosszabbíthatják a veszélyhelyzetet, de ezzel egy esetleges későbbi kormány a parlament kétharmados többsége nélkül nem sok mindent tud kezdeni.
Eszerint az 51. cikk helyébe a következő rendelkezés lép:
A Kormány szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, háborús helyzet vagy humanitárius katasztrófa, továbbá az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető súlyos esemény – különösen elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség – esetén, valamint ezek következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzetet hirdethet ki.
A javasolt fenti módosítás ugyan szóról szóra megegyezik a jelenleg hatályos Alaptörvény 51. cikkelyének első bekezdésével. Viszont a szövegnek van további három bekezdése, amely a módosítás elfogadásával „eltűnik”, kikerül az Alaptörvényből - hívja fel a figyelmet a HVG.
Márpedig a rövidített új cikkellyel éppen ezek, a veszélyhelyzet fenntartásának részletszabályait leíró és a különleges jogrend törvényhozási kontrollját biztosító további pontok veszítik hatályukat – a módosító javaslat szerint 2026. január 1-től.
Furcsa, figyelemelterelő megoldás, hogy a benyújtott módosítás nem a kiiktatásra javasolt pontokat törli – a valódi szándékot tükrözően –, hanem az amúgy meghagyott rész változatlan fenntartását javasolja, és mintegy mellékesen törli a többi bekezdést.
Ám a lényeg nem változik: a jelenleg is használt, háborús hivatkozással életben tartott veszélyhelyzet, amely lassan három éve ad lehetőséget a kormánynak, hogy éljen – és sok esetben visszaéljen – a rendeleti kormányzással, ezentúl örökké fennmaradhat. A veszélyhelyzet fenntartása nélkülözni fog mindenféle kontrollt és időbeni korlátot, hiszen
kikerül az Alaptörvényből, hogy a kormány 30 napra rendelheti el ezt, a döntést pedig az Országgyűlésnek kétharmados többséggel jóvá kell hagyni, meg kell erősíteni.
A kormány felett kontrollt jelentő törvényhozás jóváhagyására tehát a jövőben nem lesz szükség. De kiesik az elmúlt években a Fidesz–KDNP kétharmados többsége miatt papírformaszerűen teljesített másik elem is, a kétharmados többségű hosszabbítás is.
Fotó: MTI

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.