Alkonykapcsolók a biztonságos közlekedésért
Túl korán kikapcsolnak az utcai lámpák reggelente, és túl későn kezdenek világítani délután, ezt a problémát hosszú évek óta, folyamatosan jelezték a szombathelyiek a városvezetésnek és a médiának, főként a téli, ill. nyári napforduló időszakában. A fényviszonyokat tovább rontotta, ha felhős volt az idő. A sötét utcákon nem érezték magukat biztonságban a közlekedők. A választások után, a 2019 novemberi közgyűlésen került szóba, hogy erre megoldást kell találni. Elindult a közös gondolkodás az áramszolgáltatóval, és kiderült, hogy alkonykapcsolók rendszerbe állításával ideálisan működhete a közvilágítás a kritikus időszakokban is. Ez más városokban, például Szolnokon és Tatabányán már bizonyította hatékonyságát. A 2020-as költségvetésbe bekerült az a 18 millió forint, ami szükséges volt a rendszer tervezéséhez és kiépítéséhez.
- A szombathelyiek biztonsága érdekében döntöttünk úgy, hogy az alkonykapcsolókra szükség van. Felvettük a kapcsolatot az E.ON Hungária Csoporttal, és egy személyre szabott rendszert sikerült kialakítani, ami már működik a gyakorlatban. Ezáltal a közlekedők biztonság- és komfortérzete jelentősen nő – fogalmazott dr. Nemény András polgármester.
Az eget fürkészi
Korábban a napnyugta és a napkelte folyamatosan változó időpontja határozta meg a közvilágítás reggeli és esti kapcsolásának időpontját. Olyan műszaki megoldás született, amely figyelembe veszi az időjárási körülményeket. A rendszer az eget kémleli, ha borús az ég, és romlanak a látási viszonyok, automatikusan, a szokottnál fél órával hamarabb felkapcsolja a város fényeit, illetve reggel ennyivel később adja ki a kikapcsolási parancsot. A folyamat emberi beavatkozás nélkül zajlik.
A kivitelezés során 40 új rádióvezérlésű kapcsolókészüléket szereltek fel, és a már meglévőkkel együtt összesen 221 kapcsolót programoztak át az új rendszernek megfelelően. A város két pontján - a Derkovits-lakótelepen és a szőllősi városrészen – pedig egy-egy alkonykapcsolót helyeztek üzembe. A közvilágítás tehát alkalmazkodik a fényviszonyokhoz, borús időben bekapcsol, ezáltal biztonságosabbá válnak a város utcái a hajnali és esti órákban.
A Szombathelyi Televízió élő adásban közvetített a szerdai sajtótájékoztatóról:
Februárban élesítették a rendszert
A közvilágítás korszerűsítése pénzigényes műfaj. Ez esetben a várossal együtt találtuk ki a legideálisabb megoldást, ami modern, és nem is túl drága, fogalmazott Haraszti Judit, az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. vezérigazgatója. Arra törekedtek, hogy a lakosság számára nagyobb kényelmet és biztonságot adó technikát alkalmazzanak.
- Tulajdonképpen egy változót vittünk a rendszerbe, ami a felhősödést is figyelembe veszi, ez eddig nem volt. A hálózat fél órás rugalmasságot kapott, tapasztalataink szerint ez elegendő idő arra, hogy kiküszöbölje az átmeneti rossz látási viszonyokat – hangsúlyozta a vezérigazgató.
A tervezés és kivitelezés csaknem egy évig tartott. Horváth Soma elmondta, az alkonykapcsolók a szombathelyiek biztonságát szolgálják. Az a jó, ha a közlekedők észre sem veszik a változást, hanem természetessé válik számukra. Célunk, hogy apró, de hasznos dolgokkal folyamatosan javítsuk a városüzemeltetést, ez a fejlesztés is ennek érdekében történt, tette hozzá az alpolgármester.
A január végi sikeres tesztüzemet követően februártól már az új, alkonykapcsolós rendszer irányítja az utcai lámpák ki és bekapcsolását. Erről a szerdai sajtótájékoztató résztvevői is megbizonyosodhattak. Aznap 17 óra 34 perckor kapcsolt volna fel a közvilágítás. Bár derült idő volt, a média munkatársainak bemutatták, hogyan viselkedne a rendszer, ha felhős lenne az ég. Ahogy a rendszer kiadta a parancsot, lassan kigyulladt a lámpák fénye az utcán, a parkolókban és a gyalogátkelőhelyeknél is.
kzs
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.