Az egyetemi távoktatás néha kihívások elé állítja az oktatókat és a hallgatókat
Mivel előtte egy hét tavaszi szünetet kaptak a diákok, az egyetemeknek volt egy hetük felkészülni az új rendszerre. A tanárok egy része már korábban is használta a digitális eszközöket, hogy interaktívvá tegye az órákat, így az átállás könnyebb volt, mint az általános- és középiskolákban.
Vincze Natália egyetemi hallgató elárulta, hogy nehézséget főleg az okoz, hogy nagyon sok platformon kell figyelniük az anyagokat, és néha elveszik az ember, hogy mit hol talál meg. Az viszont könnyebbség, hogy saját magának osztja be az idejét, így történhetett meg az, hogy egy tárgyból egy hét alatt letudta egy szemeszter anyagát.
Az oktatók különböző technológiákkal rögzített előadásokat tesznek elérhetővé, chatelnek, és különböző fájlokat küldenek a hallgatóknak. Míg az elméleti oktatás viszonylag könnyen megoldható, a gyakorlati képzés okoz némi fejtörést a tanároknak. Erre is léteznek digitális megoldások: a fizikai méréseket például szimulációs laboratóriumi környezetben, a telefont mérőeszközként használva lehet elvégezni. A művészeti képzésben is kihívásként tekintenek a jelenlegi helyzetre, de ott elkerülhetetlen volt az átszervezés.
Bordács Andrea, a Vizuális Művészeti Tanszék vezetője elmondta, hogy gyakorlatilag a kollégák kiadják a feladatot, vagy mintát küldenek fotón és egyhetes időt adnak arra, hogy a diákok kidolgozzák a feladatokat. Bizonyos technikákat át kell tenni a következő fél évre, például a szitanyomást, ezt a hallgatók otthon nem tudják megcsinálni.
Az oktatók a hallgatókkal együtt tervezik a májusban szokásos diplomakiállítást is, amely szinte biztosan a virtuális térbe kerül. A tanároknak segítséget jelent a Berzsenyi 2.0 elnevezésű projekt, amelyet abból a célból indítottak, hogy a tanárképzésbe is beépüljön a digitális módszertan oktatása. Ennek felhasználásával akár most is támogatni tudják az általános- és középiskolákban dolgozó pedagógusokat.
Németh István szombathelyi koordinációs rektorhelyettes hozzátette, hogy náluk a gyakorló tanárjelöltek, akik még egyetemista státuszban vannak, felajánlották online segítségüket a segítéSEK kampányban. Azaz, ha valamelyik közoktatásban működő tanárnak egy digitális mentorra lenne szüksége, azt tudják biztosítani. Ez azért is lenne jó, mert a fiatal hallgatóik a pályán lévő tanároktól hatalmas tapasztalatot tudnának átvenni.
Az ELTE időközben összeállította a járvány idején érvényes új követelményrendszert, amely a szorgalmi időszakra vonatkozó szabályokat és a vizsgázás körülményeit is tartalmazza, a hallgatók és az oktatók jogaival és kötelezettségeivel együtt.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.