A járvány idejére az iskola a nappaliba költözött
Már a harmadik hét telt el, mióta Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette, hogy a koronavírus-helyzet miatt az egyetemek után a többi oktatási intézményt is bezárják. Illetve mégsem teljesen: az oktatás új, digitális formában folytatódik tovább. Ennek köszönhetően a tanárok és a diákok is az otthonuk biztonságából vehetnek részt a tanórákon.
Hogyan működik ez a gyakorlatban? A rendszer új módszertant igényel, sokkal több kutatómunkával, beadandóval és kiselőadással – és nem utolsósorban számítógéppel, illetve internet-hozzáféréssel. Az Oktatási Hivatal a KRÉTA (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer) használatát ajánlotta fel a feladatok és tananyagok le- és feltöltéséhez, de mellette – nagyon innovatív módon – használnak a nemzetközi vállalatok mindennapjaiban ismert kommunikációs alkalmazásokat is.
Home office általános iskolák
Az általános iskolás korosztály esetében talán még nagyobb kihívást jelentett alkalmazkodni a távoktatáshoz. Gergácz Gábor László, a Paragvári Utcai Általános Iskola igazgatója elmesélte a tapasztalatait: „Stabil alapokra helyeztük iskolánk rendszerét. A legfontosabb célunk az volt, hogy mindenki elérje és használni tudja tananyagainkat már az első pillanattól kezdve. A kollégáim közül mindenki a maga területén, a lehető legjobb tudását biztosította hozzá, hogy a lehető leggyorsabban és szakszerűen tudjunk felkészülni.”
„Törekszünk a diákok tanulás iránti motiváltságát fenntartani” – folytatta. „A tananyagainkkal egy kiszámítható és betartható napirendet kialakítani bennük, mely fontos az ilyen rendkívüli időkben is. Óriási feladat hárul most a szülőkre. Visszajelzéseikből azt látjuk, hogy gyermekeik mindennapi munkáját segítve támogatják őket, és biztosítják számukra a tanulás lehetőségét.”
A Paragvári hétről-hétre jelentkező videókkal – benne interaktív feladatokkal vagy pozitív üzenetekkel – teszi színesebbé az iskola és a családok mindennapi kapcsolatát ebben az időszakban. A sorozattal kapcsolatban megtudtuk: „fontos szempont, hogy a veszélyhelyzet idején is érezzék tanulóink, hogy van egy iskola, melyhez jó tartozni, melyben mindig történik valami, melyhez annyi emlék fűzi őket, melyben minden hétre jutott valami várva várt esemény.” A videókra országosan is felfigyeltek. „Nagy öröm, hogy többezres megtekintéssel büszkélkedhettünk az elmúlt két hét időszakában” – tette hozzá az iskolaigazgató.
Még nem dőlt el az érettségi sorsa
A középiskolákban legnagyobb fejtörést a tanév végi írásbeli és szóbeli érettségik megvalósításának lehetősége okozza. A járvány miatt nagy veszélyt jelenthet a megszokottak szerint, egész évfolyamoknak egy helyen, egy időben érettségizni, azonban a vizsgák nem maradhatnak el. Ha csúszás, esetleg halasztás mellett döntenek, a szeptemberben kezdődő felsőoktatási képzések sem tudnának terv szerinti elindulni.
Mit gondol a helyzetről egy érintett végzős gimnazista? Vörös Annát, a Kanizsai Dorottya Gimnázium végzős diákját kérdeztük meg. „Az ideális megoldás szerintem az lenne, ha meg tudnánk teremteni a feltételeket az online érettségihez” – válaszolta. „Egy májusi időpont lenne a legjobb alternatíva, amennyiben ez lehetséges lesz.”
A vizsgák lebonyolításával kapcsolatban hozzátette: „a szabályoknak megfelelően, alacsony létszámú csoportokban, megfelelő terembeosztással kellene megtartani őket. Senki sem örülne a halasztásnak, hiszen az befolyásolná a felvételiket, az egyetem kezdetét, így megnehezítené a tanárok és a végzős diákok következő hónapjait is.”
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.