Balogunyomi kerékpárút: látszik az alagút vége
A Petőfi-telepen a Halastó utcáig már régóta megvan a kerékpárút, ezt építik tovább csaknem 3 kilométer hosszan az elnyert 254,4 millió forint pályázati támogatásból. A Vas Megyei Önkormányzat és a balogunyomi önkormányzat határidőre elkészítette a Balogunyom területére eső 558 métert 60 millió forintból. A szombathelyi önkormányzatnak 2300 méteres szakaszt kell megépíttetnie a város közigazgatási határáig, ami a 86-ost átszelő vasút túloldalán van.
Előzmények
A GySEV egy beruházása miatt azonban módosítani kellett a kiviteli terveket, ami 70,5 millió forinttal megdrágította a kerékpárút-fejlesztést, erről beszélt tavaly november 3-án megtartott sajtótájékoztatóján dr. Horváth Attila. Mivel a terven felüli költséget a szombathelyi önkormányzat nem tudta volna önerőből kifizetni, az alpolgármester dr. Hende Csabától várta, hogy lobbizzon, és teremtse elő a központi költségvetésből a szükséges többletforrást. Emlékezetes, hogy a tájékoztatón váratlanul megjelent Balogunyom polgármestere is. Tarsoly Alfonz sérelmezte, hogy nem kapott meghívást, és felhívta a figyelmet arra, ha a szombathelyi szakasz nem készül el határidőre (2021 szeptemberében kellett volna azt forgalomba helyezni), a falunak vissza kell fizetnie a támogatás összegét.
Sok hűhó semmiért
Múlt pénteken dr. Hende Csaba hívta a sajtó képviselőit a Petőfi-telepre, ahol bejelentette, hogy február 23-án kihirdették a balogunyomi kerékpárút közbeszerzési eljárásának eredményét, és a szombathelyi szakaszt 144,7 millió forintért az ALPOK Terra Kft. építheti meg. Az országgyűlési képviselő rámutatott: bőségesen elegendő, és 35 millió forint még marad is az általa megszerzett, Szombathely-Balogunyom kerékpárút kivitelezési költségére biztosított támogatásból. Tehát nem igazak azok az állítások, amelyek borzolták a kedélyeket tavaly ősszel. Az országgyűlési képviselő hozzáfűzte: kipukkadt a politikai lufi, sok hűhó volt semmiért, és bocsánatkérést vár Horváth Attilától. Hende egyébként azt feltételezi, hogy a városvezetés politikai okokból akadályozta volna a kerékpárút határidőre való elkészültét.
Kérjen bocsánatot Hende Csaba
– Képviselő úrnak annyit üzennék, hogy az életben nem kellett még politikusoknak amiatt magyarázkodnia, ha valami olcsóbb lett, mint azt a szakértő megállapította – így reagált dr. Horváth Attila. – Értem, hogy kampány van, és minden létező módon támadni kell a városvezetést, de el kellene dönteni, hogy van rajtunk sapka, vagy nincsen. Sajnálom, hogy Hende Csaba egy éve még azt az álláspontot képviselte: neki nem dolga, hogy pénzt szerezzen szeretett városunknak. Én azóta sem tudom, hogy Hende Csabának mi a dolga, de azt tudom, hogy ha a szakértő által meghatározott árhoz közeli ajánlatok érkeztek volna, ez a kerékpárút nem épülhetett volna meg, mert Hende Csaba semmit nem tudott volna elintézni. Itt az ideje, hogy képviselő úr tükörbe nézzen, és bocsánatot kérjen a várostól, attól a várostól, amely minden évben 2,7 milliárd forint szolidaritási adót fizet, és 300 millió forint gépjárműadót vontak el tőle – főzte hozzá az alpolgármester.
És akkor még egyszer a pontos számokról: a balogunyomi kerékpárút szombathelyi szakaszának eredeti ára, amit évekkel ezelőtt megállapított egy szakértő, 180 millió forint volt. Az áttervezés és a megdrágult építőanyagárak miatt később 250 millió forintra emelte becslését a szakértő, és végül nyílt piaci versenyben dőlt el a kerékpárút megépítése, sikerült 145 millió Ft alatti összegben győztest hirdetni.
A Szombathelyt és Balogunyomot, valamint a Szombathelyt és Vépet összekötő kerékpárutak sajátossága, hogy a települések külön pályáztak a közigazgatási területükön elkészülő szakaszokra – ezért tudta Balogunyom megépíteni a saját részét. A szombathelyi etapokra meghirdetett közbeszerzési eljárásra sok érvényes ajánlat érkezett, ezekben hirdettek eredményt. Balogunyomban már évekkel ezelőtt civil kezdeményezés indult a bicikliút érdekében – a 86-os főúton ugyanis egyenesen életveszélyes kerékpározni. Biciklis szempontból nem sokkal jobb a helyzet Vép irányában sem, itt összesen 4 kilométernyi szakasz épül meg majd – amit aztán majd az M86-os tervezett elkerülőjével „össze kell hangolni", ami átépítést jelent a gyakorlatban az érintett részen.
kzs
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.