Beck Zoltán: „Egy dal nem egyszerűen egy zene és egy szöveg találkozása”
Szombathelyen jártál főiskolára, és az általad alapított 30Y zenekar is az egyik helyi járatos buszról kapta a nevét. Milyen szálak fűznek a városhoz?
Fűzfa Balázzsal, az ELTE Savaria Egyetemi Központ oktatójával a mai napig kapcsolatban vagyok. A Prieger-tesókkal jó barátságban vagyunk, és az Anima Sound System – történjen bármi – emblematikusan Szombathelyhez tartozik. A Holdosi-konferencia is ideköt, és tartottam rendhagyó irodalomórákat a Kanizsai Dorottya Gimnáziumban. A legfrissebb szombathelyi élményem a Talajgyakorlatok – Barátság-almanach című könyvünk megjelenése. Szerzőtársammal, Jónás Tamással itt ismerkedtünk meg, még a kilencvenes évek második felében.
Mi érdekel téged egy dalszöveg kapcsán?
Engem az izgat, hogy a dalszöveg esztétikája hogyan működik, mi az a poétikai, esztétikai horizont, ami a dalszöveghez kapcsolódik, és hogy a dalszöveg miként szerveződik meg a maga nyelvi szintjén. Én nem szeretem azokat az öncélú szövegeket, amelyekben a szövegíró megmutatja a maga szövegtechnikai tudását, és a nyelvzsonglőr egyszer csak előtör belőle. A szavakkal ügyeskedésnek vajmi kevés köze van a szövegvalóság létrehozásához.
Tudod, hogy mikor írsz slágert?
Általában nem szoktam jól megjósolni a slágereinket, de azt szoktam sejteni, hogy egy dalszöveg érthető-e vagy sem. Szerintem tilos foglalkozni azzal, hogy egy dal sikeres lesz-e, hogyha tényleges alkotást akarunk létrehozni.
Meg lehet tanítani valakit dalszöveget írni?
Hogyha kattog valakiben a „szöveggé gyúrni a világot” élménye, akkor sokat tanulhat – elsősorban önmagáról. Írás közben kiderül, hogy milyen a viszonya a szövegekhez, és mennyire képes felszakítani magából valamit. Mindemellett persze nagyon sok technikai elemet lehet megtanulni, és nagyszerűen lehet fejlődni.
A szombathelyi előadásod során miről fogsz beszélgetni a résztvevőkkel?
Szóba fog kerülni, hogy egy dal miért nem egyszerűen egy zene és egy szöveg találkozása, és hogy a dalszövegnek nincsen mindenható ereje. A legjobb dalszöveg is eredményezhet rossz dalt, és egy gyengének tűnő szöveg is működhet. Az is érdekes kérdés, hogy miként jönnek létre emblematikus sorok. Reményeim szerint olyan kérdéseket segítek feltenni a résztvevőknek, amiket még nem tettek fel saját maguknak.
A programon a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát a varga.anna@agora-savaria.hu címen jelezze.
Kisőrsi Zsófia
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.