Bokányi Adrienn: hídépítés az okos város felé
Megérkezett Szombathelyre a hét új, alacsonypadlós és környezetkímélő busz. Ezzel akkor most egy időre ki lehet pipálni a városi tömegközlekedés modernizálását?
Soha nem szabad megállni a fejlesztésekkel. Nagyon szeretnénk, hogy ennek a projektnek is legyen majd folytatása, de jól látjuk, hogy a pandémia gazdasági hatásai ehhez most túl nagy lyukat ütöttek a költségvetésünkön… Hiszen a vadiúj, akadálymentes buszok hadrendbe állítása is az önkormányzati önerőnek, a saját ráfordításunknak köszönhető. Szombathely – a többi ellenzéki várossal együtt – nem kapott elektromos buszokat, ahogy az megtörtént idén számos magyar településen. Nekünk alternatív megoldást kellett találnunk. Ez sikerült: le tudjuk váltani azokat a szombathelyi buszokat, amelyek között még velem egykorú is szolgálatban volt eddig.
Jut idő és energia az okosváros-törekvésekre a járványhelyzet közepén?
A koronavírus alapvetően átírta a prioritásainkat. Februárban hatalmas lendülettel kezdtem el foglalkozni a területtel – nekivágtam uniós kezdeményezések, pályázatok felkutatásának, illetve a hazai lehetőségeinket is felmértem. Erre megjött a Covid, és bevezették a tavaszi rendkívüli jogrendet. Itt már egyértelműen láttuk, hogy a költségvetésünk nem a tervek szerint fog alakulni.
Továbbra is folytatom a megkezdett munkát, a hangsúly viszont most egyértelműen a külső finanszírozási lehetőségek megtalálásán van. Keresem a közvetlen uniós forrásokat és irányítom a 100 Intelligens Város Kihíváshoz kapcsolódó helyi munkacsoportunk tevékenységét. A mentorprogramba Szombathely egyetlen magyar vidéki településként került be. Tématerületi szakértőként együtt fog dolgozni velünk egy brüsszeli, EU-s pályázatokkal foglalkozó szakértő is, aki nagy tapasztalattal rendelkezik digitális és környezetvédelmi fejlesztések terén.
A program segítségével bekerültünk az európai vérkeringésbe. Jobb helyzetből nem is várhatnánk, hogy ha majd csillapodik a járvány, megérkezhessenek Szombathelyre a kormányzattól független fejlesztési keretek. Azt várjuk a 100 Intelligens Város Kihívástól, hogy a mentorokkal közösen egy olyan útitervet készítsünk és valósítsunk meg, amely hidat képez Szombathely adottságai és céljai között.
Az egyik első gyakorlati „okos” dolog, az okos zebra, az Ön körzetében kerül kialakításra. Összeköttettek a képviselői és a városvezetői feladatok?
Így is fogalmazhatunk, de nem csupán miattam alakult így. Németh Klárával, a Fogyatékkal Élőket és Hajléktalanokat Ellátó Nonprofit Kft. ügyvezetőjével már egy éve folyamatosan kerestük a megoldást a 11-es Huszár úton lévő, fogyatékkal élők nappali ellátását biztosító intézmény előtti forgalmas átkelőhely biztonságosabbá tételére. A tanácsnoki kinevezésem után találkoztam a lehetőséggel, hogy a Generali a Biztonságért Alapítványnál lehet pályázni a SafeCross típusú okos zebrák telepítésének az 50 százalékos támogatására. Ősz elején pályáztunk, már október 21-én zöld utat kapott a projekt.
Ha az időjárás is engedi, még ebben az évben meg fog történni a meglévő gyalogátkelő „felokosítása” – a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a járdán mozgásérzékelő szenzorok kerülnek kihelyezésre, amelyek áthaladáskor beindítják az aszfaltba süllyesztett LED lámpákat. A rendszer még gyengébb látási viszonyok között is jól látható jelzéseket tud leadni. Igaz, az esti kijárási korlátozások miatt ez most kevésbé aktuális, de borzasztóan jól fog jönni majd a pandémia utáni időkben.
November elején részt vett egy online, nemzetközi kerekasztal-beszélgetésen. Miről tud tárgyalni Szombathely osztrák, észak-olasz, lengyel és horvát városokkal?
Sok hasonlóság is van közöttünk, hiszen tágabb értelemben véve egy régióhoz tartozunk. Ezen a programon több területet is érintve beszélgettünk arról, hogy hol milyen kihívásokra kell választ találnia az önkormányzatoknak, többek között az iparfejlesztés vagy a digitalizáció terén. Az év egyik legjobb tanulsága volt számomra egyébként, hogy igenis ŐK is kíváncsiak ránk; a szombathelyi városvezetés megoldásaira és a helyi jó gyakorlatokra. Az Európai Bizottság tisztviselőinek részéről szintén különösen érzem ezt az érdeklődést.
Cs.A.
A teljes interjú megtekinthető az SZTV YouTube-csatornáján:
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.