Bokányi Adrienn: parkolóépítés, útfelújítások és okoszebrák
– Eltelt az ötéves önkormányzati ciklus első fele. Mi az, amit sikerként értékel a körzetében?
– Nehéz volt ez a két és fél év. Nyakunkba szakadt a pandémia, ami meghatározta a költségvetést, és kihatással volt a fejlesztésekre, a körzeti képviselők terveire is. Ezt tetézi a mostani háborús helyzet, ami építőipari árakat, szállítási időket is befolyásol. Ennek ellenére – ha lépésről lépésre is, de – tudunk haladni a választókerületi fejlesztésekkel. A fenntartási keretből megújult a Bárdosi Németh János utcai és a Stromfeld-lakótelepi tömbházakat összekötő járda egy-egy szakasza, amelyeket idén folytatni fogunk. A Söptei út felé járda és kerékpárút is épült, így jobban megközelíthetővé vált a 112-es segélyhívó központ. A 11-es Huszár úton kiépült az első okoszebra, az autósok és a gyalogosok részéről is kedvezőek a visszajelzések. További hármat tervezünk a városban az APTIV nagylelkű felajánlásának köszönhetően: a Kodály Zoltán és Simon István utcák találkozásánál, a Hollán Ernő–Sörház utcában az Orlay iskola előtt, és a Váci Mihály utcában. A villamosrendszerhez való csatlakoztatás hosszabb időbe telik a vártnál, de a nyár folyamán meg tudjuk valósítani a fejlesztést.
– Városszerte probléma a parkolóhelyek hiánya. Mi a helyzet a Stromfeld-lakótelepen?
– A 80-as évek óta megtöbbszöröződött az autók száma. Káosz van, esténként úgy kell vadászni a parkolóhelyeket, az autók a zöldterületen állnak, a lakók gyakran egymást jelentgetik fel. Kevés a beépítetlen terület, amit bevonhatnánk a parkolásba, és azt sem szeretnénk, ha vészesen összezsugorodnának a zöldfelületek. Csak a garázssorok végeiben található félköríves zöldterületek jöhetnek szóba – amelyek egy részén most hulladékgyűjtő edények állnak –, ezeket terveztettük át. 5-7 parkolóhely fér el egy ilyen részen, vagyis háztömbönként 10-14 parkolóhellyel lenne több. A lakótelep vasút felőli végén kezdjük az építkezést, az itt lévő két félkörívre 30,5 millió forintot különítettünk el a költségvetésben, és az építési ütemterv szerint még idén megépülnek a parkolók. Ez nem old meg minden problémát, de enyhít rajta. A Lidl áruháznál van egy közforgalom számára megnyitott térköves parkoló, a lakók ezt is bátran használhatják.
– Belügyminisztériumi támogatással négy gyűjtőút újul meg a városban, egyik a Nádasdy Ferenc utca, ami a körzetében található.
– Jelenlegi tudásunk szerint még a nyáron elindulhat a felújítása teljes hosszában. Nagy szükség van rá, mert ez az egyik legrosszabb állapotú gyűjtőút, rengeteg autó és busz használja. A TOP Plusz fejlesztési terveibe minél több útfelújítást szeretnénk betenni, a körzetből is számos utca bekerül, például a Söptei út, a Gárdonyi utca, a Bocskai körút és a MÁV rendelő melletti Eötvös utca.
– Új gyalogátkelőhelyet és játszótérfelújítást is terveznek.
– A Repülők útján van zebra, de a bevásárlóközpontok biztonságos megközelíthetősége érdekében a szervizúton is szükség lenne rá. Ez már Horváth Gábor képviselőtársam körzete, de a Stromfelden és a 11-es Huszár úton élők is használják. Az idei költségvetésben elkülönítettük rá a szükséges forrást. A lakótelepen két játszótér található, a Lidl áruház mellett lévő fölött eléggé eljárt az idő. A kerítéssel évek óta komoly gondok vannak, már nem érdemes javítani sem. Itt a hosszú távú megoldást egy 3D, vandálbiztos kerítés jelentené, ami a Huszár úti tömbbelsőben is épült. A nemrég nyílt gyorsétterem üzemeltetője egymillió forinttal járul hozzá a játszótér felújításához, az önkormányzat is hozzáteszi a maga részét, így akár játszóeszközök cseréjére is lehetőség lesz. Terveink szerint egy éven belül megvalósul ez a fejlesztés is.
– Tanácsnokként egy okos, zöld és fenntartható városért dolgozik. Nemrég Bécsben jártak. Milyen tapasztalatokat szereztek?
– A Seestadt városnegyedet nagyon tudatosan okosnegyedként tervezik és építik, nem hivalkodó módon. Az alkalmazott megoldások észrevétlenül simulnak a környezetbe, és az ott élők kényelmét, közlekedésbiztonságát, költséghatékonyságát szolgálják. Nagyon tetszett, hogy a lakóegységek belsejéből kiszorítják a forgalmat, kerékpár- és autómegosztó rendszer működik, jó a tömegközlekedés, elektromos és önvezető buszok járnak, a toronyházak egy része is faburkolattal készül. A szemlélet és a tervezés terén sokat tanulhatunk tőlük. Nem szigetszerű, hanem összehangolt fejlesztésekben kell gondolkodnunk, hosszabb távon. Ebben segítségünkre lesznek az ilyen irányú fejlesztéseket segítő uniós pályázatok.
kzs
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.