Lezárult a DigIT-AGORA – Okos város, okos közösségek programsorozat
Szombathely Megyei Jogú Város és Konzorciumi Partnere, az AGORA Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. projektjének az átfogó célja volt, hogy Szombathelyen a jelenleg is használható és a CLLD által fejlesztésekkel érintett közösségi terek a közösségek számára a helyi identitást erősítő, vonzó programokkal teli helyszínekké váljanak, adjanak lehetőséget a közösség számára a fizikai térben való találkozásra, olvasható a sajtóanyagban.
Mint írják, a projektben a város közösségi tereinek programokkal való megtöltése a civil, kulturális és egyéb szervezetek együttműködésével valósulhatott meg, ezzel együtt a lakosság és a helyi közreműködő szervezetek is aktív résztvevőivé és kezdeményezőivé váltak a programoknak. A rendezvények létrehozása az intézményi, civil és privát gazdasági szereplők közti együttműködést is erősítette, újszerű, vonzó programokat generált a már meglévő és az újonnan kialakított közösségi terekben is.
A projekt során kiemelt szerep jutott az ismeretterjesztésnek, mivel a modern technológiák használata jelentősen befolyásolja mindennapjainkat. Részben segíti, megkönnyíti életünket, de ezzel együtt jelentős mértékben csökkenti a fizikai aktivitást, a közösségi terek adta lehetőségek kihasználását. Ezekre a kihívásokra is megoldást kínált a projekt, sokszínű együttműködéssel és újszerű programokkal aktivizálva a közösségek résztvevőit.
A fejlesztés Szombathely teljes lakossága számára nyitott volt, valamennyi korosztályt érintette. A megvalósításban aktívan részt vállaltak a város különböző területeinek civil és közösségi egyesületei, intézményei, valamint a szakmai területeken közreműködő gazdálkodó szervezetek.
A projekt eredményei és sikerei:
- Interaktív tudomány: a projektben 5 tematika mentén 5 alkalommal (érzékszervek világa, ökotudatosság, fizikai jelenségek, testünk a csoda, mókás fizika) interaktív bemutató előadásokat valósítottak meg, sok szemléltető eszköz felhasználásával, játékos módon megtanulva az adott témakör törvényszerűségeit. A kétórás rendezvényen a legnépszerűbb esemény a látványos kísérleteket bemutató fizikai kiselőadások voltak. Résztvevőik létszáma 308 fő volt.
- Digitális ÉlményTér: A 9-18 éves célcsoportot célzó demonstrációs, oktató és kompetenciafejlesztő foglalkozás sorozat 35 alkalommal valósult meg 597 fő résztvevő bevonásával. A program alapozó tematikáját bemutatva zajlott a robotika eszközeinek megismertetése, egyszerű szerkezetek megépítése. A résztvevők a 60 perces foglalkozásokon gyakorlatban próbálták ki a modellezést és az egyszerű programozást, a rendelkezésre álló eszközök segítségével. A programelem érdekessége volt, hogy 5 alkalommal nyugdíjas korosztályú baráti társaságoknak tartottak alapozó foglalkozást. A záró sajtónyilvános eseményen egy ilyen bemutatófoglalkozás részesei lehettek a részvevők, melynek oktatója dr. Nemes József egyetemi docens.
- Okosnak lenni menő!: A tematikus előadássorozatban 10 alkalommal tartottak előadásokat, melyen elsősorban az ifjúsági korosztály (10-21 év) és az aktívkorúak (41-65 év) vettek részt. Feldolgozott témakörök voltak: Okos ára; A mikrovezérlők világa; Okos iskola- a gépészek világa; Okos házak; Szenzorok + motorok = robotok; Okos tervek, Ipar 4.0; Okos robotok; Gépi tanulás, mesterséges intelligencia. Az előadásokon összesen 171 fő vett részt.
- Fantasztikus mindennapok!: a projektrész segítségével 15 hónapon keresztül mentori tevékenységet működtettek a digitális tudás népszerűsítése érdekében. A gyerekek jellemzően a „digitális olvasás” szintjén használják a technikai eszközöket, azaz passzív felhasználói a modern technikának. A mentorálás keretében kipróbálhatták hogyan tudnak „digitálisan írni”, hogyan lehet elkészíteni egy működő alkalmazást, számítógépes programot. A projekt időszaka alatt közel 800 gyerek vette igénybe ezt a lehetőséget. A programelem részeként készült el egy mini Smart City bemutató és oktató rendszer. Ennek alkalmazásával, szintén általános iskolás fiatalok számára kínáltak lehetőséget 2022 nyarán 5 napos kreatív alkotóműhely keretében, 20 óra időtartamban. Sokszínű tematikával megismerkedtek különböző mintaprogramokkal, foglalkoztak a szenzorok, jeladók, fényreklámok működésével, majd következett a program végére a mini okos város tervezése és megépítése. Komplex rendszer programozását és tervezését sajátították el a résztvevők. A műhely 12 diáknak adott lehetőséget a részvételre.
- Digi-Lét-Kérdések: elsősorban az aktív korúak (41-65 év), és a 65 év felettiek érdeklődését célzó ismeretterjesztő és kompetenciafejlesztő előadások zajlottak 9 alkalommal a digitális világ bemutatásával pl. Biztonságban a neten; Okos eszközök használata félelem nélkül; Adatbiztonság és adatvédelem a neten; Nyilvántartások a felhőben; Digitális fényképek tárolása és szerkesztése - fényképek az eszközökön; Online ügyintézés az interneten - ügyfélkaputól a mozijegyekig; Elektronikus levelezés és biztonságos levelezési szokások; Alkalmazások letöltése, telepítése. A programelem legnépszerűbb rendezvénye a 2022. november 24-én megrendezett Robotok napja az Agorában című témanap volt, mely népszerűsítő és látványos bemutatókkal és előadásokkal várta a látogatókat. Az előadások látogatói száma 135 fő, a workshop érdeklődők száma 87 fő volt.
- Köz-játék – Játszótéri közösségek: a projekt záró programjaként 2023. év tavaszán 5 alkalommal, Szombathely város 5 kiemelt játszóterén valósultak meg közösségi találkozók, interaktív játszóprogramok. A kétórás program célja a játszótereken megjelenő családok közötti kapcsolatépítés és találkozás erősítése állt. A közösségi találkozón gyerekek és családok vettek részt egy több helyszínes, játékos ÖKO játszóházban, játéktanításban és kézműves foglalkozásokon. A programok megvalósítása jelenleg is zajlik, a kedvezőtlen időjárás miatt egy helyszínen az eredetileg tervezett rendezvényt április 28-án pótolják. Az eddigi négy helyszínen közel 200 fő vett részt aktívan.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.