Digitalizált egyetemi távoktatás, a diákok otthoosan mozonak ebben a térben
Ráadásul a diákok is otthonosabban mozognak a digitális térben, mint mondjuk az alsó tagozatosok. A Savaria Egyetemi Központ oktatóinak még egy lépéselőnyük volt dr. Németh István rektorhelyettes szerint: a korábban kidolgozott Berzsenyi 2.0 elnevezésű projekt, amelyet azért hoztak létre, hogy a tanárnak készülő hallgatók képzésébe beépüljön a digitális módszertan. Ennek egyes elemeit kezdték el használni most, amolyan teszt üzemmódban.
Az oktatók és a diákok többféle alkalmazást, felületet használnak: nem számít újdonságnak például a Moodle vagy a Canvas, amiket most kiegészítettek a videokommunikációra sokrétűen alkalmas Microsoft Teams-szel. Ezeken keresztül tudják tartani a kapcsolatot a hallgatókkal, és minden bizonnyal ezek lesznek majd a vizsgák színterei is.
A hagyományos tanulás bizonyos elemei a távolléti oktatásban is megmaradnak. Előadásokat most is hallgatnak a diákok, csak éppen különböző technológiákkal rögzített, „konzerv” formában. A konzultációkra, ahol általában csoportmunkát végeznek vagy feladatokat oldanak meg a hallgatók, most a Microsoft Teams-nek köszönhetően van mód: lehet csetelni, fájlokat feltölteni, közösen szerkeszteni, megosztani, videokonferencia keretében kommunikálni. Az elméleti oktatás tehát valóban viszonylag könnyen megoldható, a gyakorlati képzés azonban okoz némi fejtörést a tanároknak. Bizonyos területeken azért erre is vannak megoldások. Dr. Németh István a saját szakterületét, a fizikát hozza példának: vannak olyan, internetről letölthető alkalmazások, amelyekkel laboratóriumi környezetet lehet szimulálni, és olyan eszközök, amelyekkel maga a telefon – akár gyorsulást is mérni képes – készülékké változik. A digitális oktatásban nem a nehézséget, hanem a lehetőséget látja tehát a rektorhelyettes. Felmerül viszont a kérdés: hogyan oldják meg a tanítást ott, ahol a személyes jelenlét, az alkotás nem helyettesíthető semmivel. A művészeti képzésben kihívásként tekintenek a jelen helyzetre. Dr. Bordács Andrea, a Vizuális Művészeti Tanszék vezetője azt mondja, folyamatosan gondolkodnak a lehetőségeken. Általában kiadják a feladatot, vagy fotón mintát küldenek a hallgatóknak, akiknek egy hetük van arra, hogy elkészítsék az alkotásokat. Bizonyos technikákkal azonban, mint például a szitanyomás, otthon nem tudnak foglalkozni, így az ezekkel kapcsolatos órákat kénytelenek elhalasztani egy későbbi félévre. Most éppen azon dolgoznak, hogy a májusban szokásos diploma-kiállítás módját kitalálják, minden bizonnyal ez is a virtuális térbe kerül majd.
Az egyetem felajánlotta a segítségét a tankerületnek: a gyakorló tanárjelöltek általános- és középiskolai tanárok digitális mentorai lehetnek a segítéSEK kampány keretében. Hasznos lehetne ez a fiatal hallgatóknak is, akik a pályán lévő tanároktól szerezhetnének sokoldalú tapasztalatot.
Pontosításra és részletes szabályozásra lesz még szükség a vizsgákkal, záróvizsgákkal kapcsolatban. Az ELTE már összeállította a járvány idején érvényes új hallgatói követelményrendszert, amely a szorgalmi időszakra vonatkozó szabályokat és a vizsgázás körülményeit is tartalmazza. Ebben egyebek mellett az is szerepel, hogy a szóbeli vizsga alapkövetelménye a hallgató és vizsgáztató közötti egyidejű hang- és képi kapcsolat, valamint, hogy a hallgató a vizsga elején vagy akár annak során bármikor kötelezhető a környezete bemutatására. A sajátos szabályokat érdemes minden érintettnek alaposan áttanulmányozni.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.