Egy fal azokért, akik nincsenek itt – installáció a hiányzó pedagógusokért a Bolyaiban
Egy hatalmas papírkocka fogadta a héten a ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium aulájába lépőket: oldalain az iskola tanárainak sziluettje mentén kivágott részek hirdetik az egyre növekvő pedagógushiánythiányt, ami a jelen oktatási helyzetben a legaggasztóbb probléma. A kockán Örkény István fájdalmasan aktuális mondatai is olvashatók. a Pecsét, az In memoriam dr. K. H. G. és a Változatok egyperceseken kívül – melyek témája a zsarnokság természete – a Tóték emblematikussá vált gondolata is helyet kapott: "Ha egy kígyó (ami ritkaság) fölfalja önmagát, marad-e utána egy kígyónyi űr? És olyan erőhatalom van-e, mely egy emberrel ember voltát megetethetné? Van? Nincs? Van? Fogas kérdés!"
A papírinstallációra a hét során sok-sok színes post-it is került a diákok kitartást kívánó, biztató üzeneteivel: a fiatalok zöme érti a helyzetet, ahogy azt is, hogy ez nemcsak a tanárok, hanem legfőképp az ő és az utánuk jövő generációk problémája.
A kiállítást csütörtök délelőtt finisszázzsal zárták: elsőként Kocsis Zsolt, a vizuális kultúra tanára, az installáció ötletgazdája és készítője szólt a jelenlevőkhöz. Elmondta, hogy bár a Bolyaiban egyelőre nem érezhető a tanárhiány, szeretnék, ha a megmozdulás segítene fókuszba helyezni azokat az iskolákat, ahol viszont igen, s ahol nem tehetik meg, hogy ily módon tiltakozzanak az újabb pályaelhagyásokat generáló státusztörvény bevezetése ellen. A Bolyai pedagógusainak sziluettje elgondolkodtatja a diákokat: mit éreznének, ha holnaptól kedvelt tanáraik hiányával szembesülnének. – Bár ezt a kockát ma le kell bontanunk – mondta el Kocsis Zsolt –, remélem, az élmény megmarad, és mindenki megérti, hogy ha tanárok hiányoznak az iskolából, a társadalomból, annak súlyos következményei lesznek. Ezért emeltük fel szavunkat, ezt szerettük volna a művészet útján kifejezni – fogalmazott Kocsis Zsolt.
Bertalan Maja diák Ancsel Éva A gyöngeségről című írását olvasta fel, majd Eredics Milán, a Bolyai magyar nyelv és irodalom, történelem szakos tanára szólt a jelenlevőkhöz, a számok nyelvén érzékeltette a pedagógushiány mértékét, jelentőségét: 2020-ban országosan több mint 3000, 2022-ben több mint 5000 tanár hagyta el a pályát. A Szombathelyi Tankerületben 2021-ben 60 fő hagyta ott a katedrát, 2022-ben 63. A státusztörvény bevezetése meg fogja sokszorozni ezeket a számokat, s nagy a valószínűsége, hogy egyre több tanár lesz, aki csak hiány-sziluettként marad meg a diákok életében. Sokan vannak a nyugdíjkorhatár előtt is – hívta fel a figyelmet Eredics Milán –: 2023-ban 6000 pedagógus ment nyugdíjba, míg 2020-ban csupán 2000 fő végzett tanárként. Jelenleg a magyar társadalomból hiányzó pedagógusok számát az optimistábbak 4000-re, a pesszimistábbak 16000-re becsülik. – Óriási a baj, reméljük, hangunk olyanokhoz is eljut, akik a döntéseket hozzák – köszönte meg a figyelmet Eredics Milán, aki azt is elmondta, a Bolyaiban a véleményező tanárok 100%-a károsnak tartja és elutasítja a státusztörvényt.
A finisszázst Orosz Marcell végzős bolyais diák és Kocsis Zsolt előadása zárta, József Attila Levegőt! című megzenésített versét adták elő.
"Egy fal azokért, akik nincsenek itt…Az óvodákból, az iskolákból hiányzó pedagógusok és dolgozók emlékműve. A Bolyai Iskola közepén felállított 2×2×2 méteres kocka alakú installációnkkal hívjuk fel a figyelmet arra az egész magyar társadalmat sújtó problémára, amit a kezelhetetlen méretű pedagógushiány jelent. A kocka falain kollégáink sziluettje látható sötét foltként kivágva. Az installáció zárt, a belsejébe a fények és a gyerekek a tanáraik alakján keresztül juthatnak csak. Mindenkit izgat, mi lehet a dobozban? Aki belép, abban az élményben részesül, hogy a fény rajzolja ki a pedagógusok alakját… Minden felelős elemzés első helyen emeli ki a pedagógusok pályaelhagyásának növekedését a rendelkezések bevezetésének következményeként. Installációnkkal felhívjuk a figyelmet arra, hogy a tervezett törvényi módosítás, értékelési rendszer jogi szövege mögött EMBEREK, KÖZÖSSÉGEK vannak. A várható intézkedések őket fogják sújtani, az egyébként is túlterhelt, fáradt, rosszkedvű, motiválatlan, törékeny tantestületeket, gyerekeket, szülőket, családokat. Ez nem csupán a pedagógusok ügye – az egész magyar társadalom megsínyli, ha nem sikerül érdemi, előremutató változásokat elérni az oktatásügyben. Mindennek és mindenkinek akkor értjük meg az fontosságát és az értékét, amikor elveszítjük, amikor hiányzik." |
TP
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.