Egy iskola jövőjét a tanárok határozzák meg - interjú Papp Tiborral, a Bolyai igazgatójával
– Hogyan értékeled a középiskolai rangsorban elfoglalt helyet?
– Már 2022-ben nagyon jó értékelésünk volt (a Bolyai 26. lett, a szerk.), tavaly pedig holtversenyben a 15-16. helyre kerültünk: a budapesti gimnáziumokkal nagyon nehéz felvenni a versenyt, de a vidékiek között a harmadik helyen vagyunk a veszprémi Lovassy, a győri Kazinczy után. Ahogy mondani szoktam, ez nem a Forma-1: nagy öröm, hogy hosszú évek óta folyamatosan élvonalban van a Bolyai.
– A HVG sorrendje a kompetenciamérések, érettségik, felvételik eredményein alapul: mi az, ami objektíven nem mérhető, ám jó iskolává tesz egy intézményt?
– A közösségi élet: hogy a diákok szeressenek az iskolájukba járni, szeressék annak szellemiségét, programjait. Rengeteg tábort szervezünk: jelenleg zajlik a sítábor, nyáron vízitábor, turisztikatábor várja az érdeklődőket, a piciket az erdei iskola jellegű szőcei tábor, és van kerékpáros- és biológiatáborunk is – ezek maradandó, felejthetetlen élményt jelentenek, akár a diáknapunk vagy az élménynapjaink, és jól működik az öregdiákok szervezete is.
– Jövőre lesz a 10. éve, hogy igazgató vagy: a pályád elejét és a mostani helyzetet összevetve van lényegi változás a munkakörödben?
– Minden évben akadt új kihívás: az első nagy ugrás 2017-ben az ELTE-vel való egyesülés, az új protokollok kiépítése volt. Hét év távlatából úgy látom, ez jól sikerült. Aztán itt volt a covid, a digitális távoktatás, az új nemzeti alaptanterv, az új érettségi – idén pedig a megváltozott felvételi rendszerbe kell bevezetnünk a diákjainkat, hiszen a legfőbb cél a továbbtanulásuk.
– Óriási felelősség egy hagyományosan színvonalas iskola vezetése.
– Nagy iskola vagyunk, 1000 diák, 80 pedagógus: óhatatlan, hogy legyenek közöttük más értelmezések, más irányok, melyeket az iskola érdekeit szem előtt tartva egy igazgatónak mindig egy mederbe kell terelnie. A szülőkkel is meg kell értetnünk a pedagógiai alapelvünket (hiszen a beiratkozással elfogadják az iskola szellemiségét, házirendjét), s a pedagógusokkal is egyeztetnem kell. Ha felveszek egy új kollégát, mindig elmondom neki, hogy itt rengeteget kell dolgozni: a pedagógiai munka, amit a tanárok nálunk nap mint nap végeznek, rendkívül magas színvonalú. Az iskola jó hírneve, a Bolyai értéke alapvetően ebben áll.
– Tavaly az ELTE gyakorló iskoláinak támogatása keretében nagyszabású korszerűsítési folyamat zárult le a Bolyaiban. Az infrastruktúra nagyban hozzájárul az oktatás színvonalához?
– 2021-ben közel 200 milliót, tavaly 500 milliót költhettünk korszerűsítésre. Azt, hogy 21. századi körülmények között, digitális táblán tanulhatnak a diákok, a pedagógusokkal együtt nagyon értékelik. De igaz ez a felújított tornateremre, a közösségi terekre. Ám, ahogy az Egri Csillagokban olvasható, a vár ereje nem a falak erejében van: itt sem a körülmények tanítanak. Egy iskola fölszereltsége önmagában kevés, a legfontosabb tényező a pedagógusok szerepe – szakmai tudásuk, pedagógiai érzékük, emberségük. Ez határozza meg alapvetően egy iskola jövőjét.
– Megviselte a Bolyait a közoktatás válsága?
– A pedagógustiltakozások idején eléggé a frontvonalban volt az iskolánk: polgári engedetlenség nem, de több demonstráció, fórum volt az intézményben. Az elmúlt év eseményei miatt pedagógus tőlünk nem távozott, ahogy a státusztörvény miatt sem: mindenki aláírta az új életpályatörvény adta kereteket. Nagyon tartottam volna a helyzettől, ha nem párosul fizetésemeléssel – most a kollégák nagy része kétszeresen is örül: úgy értékelik, hogy a figyelemfelhívás nem volt hiábavaló, hiszen emelkednek a bérek.
– Leginkább a természettudományos tantárgyblokk sínylette meg – főként a tanárhiány miatt – az utóbbi időket. A Bolyaiban ez éppen erősödni látszik.
– Tavaly – ellentétesen az országos tendenciával – a matematika és informatika közösséget meg tudtuk erősíteni. Idén egy plusz státusszal gyarapodtunk: egy budapesti neves gimnáziumból érkezett egy kolléga, és az az álmunk is megvalósult, hogy már nyolcadiktól csoportbontásban tanítsuk a matematikát. A biológia, kémia esetében a kollégák részt vesznek a Nemzeti Tudósképző Akadémia programjában, Minősített Tehetséggondozó Műhelyként működünk – azaz még tehetséggondozásra is van kapacitás ezeken a területeken.
– Milyen hosszú távú terveid vannak igazgatóként?
– Jövőre lesz a második ciklusom vége, így most nem tudok hosszú távra tervezni. De tartani azt a színvonalat, amit a Bolyai hosszú ideje képvisel a városban, a megyében, az önmagában nagy eredmény. Ha ez sikerül, akkor elégedettek lehetünk.
Tar Patrícia
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.