Blaguss: egységes flotta, új autóbuszok
A cégvezető elmondta, az osztrák anyavállalat Ausztriában 600, Szlovákiában 200, míg a magyar cégen keresztül hazánkban 120 autóbusszal rendelkezik. Az utóbbi kontingenshez érkezik majd Szombathelyre még 37 jármű (döntő többségük a gyártótól, a többi sem lesz idősebb 2 évesnél) és közel 90 alkalmazottal kezdik meg a munkát.
Minőségi szolgáltatás
Nem idegen számunkra a városi tömegközlekedés, mondta el Szlávik Gábor, Bécs utcáit 50 Blaguss-busz rója, de más városokban is jelen vannak. Magyarországon Fóton működtetnek buszjáratot, a járművet itt is újra cserélték, és a menetrend megfelelő átalakításával sikerült vonzóvá tenni buszozást. Jóval nagyobb léptékben Szombathelyen is hasonlóra készülnek, a máshol már bevált módszerekkel. Ilyen például a megfelelő ütemezés (könnyen megjegyezhető időpontokban járjanak a buszok), a helyi igények figyelembevétele a menetrend kialakításánál (itt az önkormányzatra és képviselőkre is számítanak). Bővítik a jegyértékesítést, marad a papíralapú jegy is, de a kiírásának megfelelően automatákat is felállítanak, de lehet majd a buszokon is fizetni bankkártyával, applikációval. Ha az első évben nem is, de a másodikban mindenképpen szeretnék „láthatóvá” tenni a járatókat, az utasok egy alkalmazás segítségével követhetik, hol tart a járat. A jegyár nem változik, emelte ki Szlávik Gábor, ez a kiírásban is fixen rögzített volt. Mivel a flotta a cégen belül egységes, ezért könnyen cserélik a különböző méretű buszokat: ha egy járat zsúfolt, be tudnak állítani egy csuklós járművet, ha kevésbé kihasznált, akkor csak egy „midi” változat közlekedik majd.
Arra felvetésre, hogy most legendásan lassúak a szombathelyi buszok, az ügyvezető azt mondta, a menetrendet betartva rugalmasan is lehet haladni a forgalomban. Másik közbevetésünkre, miszerint jelenleg nem vonzó a szombathelyi tömegközlekedés, jelenleg a város lakóinak mindössze 10 százaléka használja, Szlávik Gábor azt mondta, tisztában vannak ezzel, pont az a céljuk, hogy évente legalább két százalékkal növekedjen a buszokat igénybe vevők aránya. A tapasztalatok szerint a jó szolgáltatás, az új buszok és a lehető legtöbb csatornán elérhető jegyértékesítés segít ebben, tette hozzá.
A cégnek szüksége lesz egy szombathelyi telephelyre, több alternatívát is megnéztek már. Irodahelyiségek, megfelelő nagyságú parkoló, szerviz, buszmosó és üzemanyagkút, ezek szükségesek az új központba. A buszok kétéves koruk garanciálisak, így ausztriai szakszervizekben javítják azokat, utána a napi működéshez szükséges kisebb javításokat helyben végzik el. Már keresik a buszvezetőket, mondta el Szlávik Gábor, akik jelentkeztek is, a helyzetet biztatónak nevezte, ahogy fogalmazott, korrekt fizetést kínálnak az új kollégáknak.
21. századi közlekedés
Horváth Soma, a területért felelős alpolgármester a pályázat kapcsán arról beszélt, hogy a rendszerváltás óta most volt először valódi versenyhelyzet a szombathelyi buszközlekedésben. Mivel a várost vezető koalíció ígéretet tett a modern tömegközlekedésre, ezért a kiírásban szigorú feltételeket szabtak és minőségi szolgáltatást vártak el. Két pályázat érkezett, a Volánbuszé és a Blagussé. Az előbbi több pontban nem egyezett meg az elvártakkal (a buszpark egységes megjelenése, reklámelhelyezés, táblák stb.), ezenfelül közel 100 millió forinttal többért vállalta volna a szolgáltatást, mint a nyertes cég. Horváth Soma elmondta azt is, hogy a Volánbusszal (amelynek idén év végén lejár a szerződése) elszámolási vitája van a városnak, a cég a 2020-ban és 2021-ben is többet kér a várostól, mint a megállapodásban rögzített összeg. Nem arról van szó, hogy az önkormányzat nem akar fizetni, fogalmazott Horváth Soma, viszont a cég járvány miatt kieső bevételeit nem mind Szombathelynek kellene kifizetni. A városvezetés eltökélt, mondta az alpolgármester, hiszen százmilliós nagyságrendű összegről van szó. Természetesen partneri módon állnak hozzá a kérdéshez, személyes egyeztetést kezdeményeztek a vállalattal.
A célunk az volt, hogy modern, környezetbarát buszok kerüljenek Szombathelyre, mondta Horváth Soma, a járművek EURO 6-os kategóriába tartoznak, közben a jegyek és bérletek ára nem változik. Az alpolgármester beszélt arról is, hogy a készülő közlekedési koncepciót a szombathelyiek is véleményezhették, ennek kiértékelése hátra van. A menetrend kialakításánál a polgárok igényeit messzemenőkig figyelembe veszik, a lehető legoptimálisabb járatokat alakítják ki. Emellett legfontosabb szempont, hogy az üres járatok megszűnjenek, viszont be kell kapcsolni a tömegközlekedésbe azokat a városrészeket, amelyek eddig kimaradtak belőle, tette hozzá az alpolgármester.
Fotó: Bonyhádi Zoltán/szombathely.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.