Életbe lépett az óriásplatformok uniós szabályozása - a fogyasztóvédők elégedettek
Az új szabályok értelmében az ötven főnél kevesebb személyt foglalkoztató és 10 millió euró alatti éves árbevétellel rendelkező kis- és mikrovállalkozások kivételével minden olyan online platformnak, amelynek felhasználói az EU-ban vannak, többek között az alábbi intézkedéseket kell végrehajtaniuk a következők érdekében:
- A jogellenes tartalmak, áruk és szolgáltatások elleni küzdelem: az online platformoknak eszközöket kell biztosítaniuk a felhasználók számára ahhoz, hogy jelezzék a jogellenes tartalmakat, beleértve az árukat és szolgáltatásokat is.
- A kiskorúak védelme: beleértve a profilalkotáson vagy személyes adataikon alapuló reklámokkal való megcélzásuk teljes tilalmát.
- A felhasználók tájékoztatása az általuk észlelt hirdetésekről, például arról, hogy a hirdetéseket miért mutatják be nekik, és ki fizet a hirdetésért.
- Betiltják a felhasználókat célzó, érzékeny adatokon, például politikai vagy vallási meggyőződésen, szexuális preferenciákon stb. alapuló hirdetéseket.
- Indokolás adása a tartalommoderálási döntések – pl. tartalomeltávolítás, fiókfelfüggesztés stb. – által érintett felhasználó számára és az indokolás feltöltése a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály átláthatósági adatbázisába.
- Hozzáférés biztosítása a felhasználók számára a tartalommoderálási döntések megtámadására szolgáló panasztételi mechanizmushoz.
- Legalább évente egyszer jelentés közzététele a tartalommoderálási eljárásaikról.
- Egyértelmű szerződési feltételek biztosítása a felhasználó számára, amelyek tartalmazzák azokat a fő paramétereket, amelyek alapján a tartalom ajánlórendszere működik.
- Kapcsolattartó pont kijelölése a hatóságok és a felhasználók számára.
Az online platformok mellett a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály a tárhelyszolgáltatásokra (pl. felhőalapú szolgáltatásokra vagy doménnévrendszerekre, a felhasználókat a kért weboldalcímekkel összekapcsoló háttérszolgáltatásokra), valamint az online közvetítőkre (pl. internetszolgáltatókra vagy doménre) is vonatkozik - olvasható a Szabad Európa honlapján.
Mostanáig 20 online óriásplatformot és 2 nagyon népszerű online keresőmotort vettek nyilvántartásba, amelyek szolgáltatásait havonta legalább 45 millió aktív felhasználó veszi igénybe. A nyilvántartásba vett vállalatok:
Online óriásplatformok:
Alibaba AliExpress
Amazon Store
Apple AppStore
Booking.com
Facebook
Google Play
Google Maps
Google Shopping
Instagram
LinkedIn
Pinterest
Snapchat
TikTok
Twitter
Wikipédia
YouTube
Zalando
Pornhub
Stripchat
XVideos
Nagyon népszerű online keresőmotorok:
Bing
Google Search
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.