Életkorok Játéka, élményekkel társítva
- Hogy miért vagyok itt? Olvastam a rendezvényről és két barátnőmmel regisztráltunk is rá. A játék a lényeg, régen voltam már gyerek, ideje felidézni, és az is amellett szólt, hogy itt legyünk, hogy a program kellemes nyugdíjas időtöltésnek ígérkezett. Az is lett - felelte a motivációját firtató érdeklődésünkre Keringer Imréné, miután az egyik applikáción futó programban épp rendet rakott egy kupis szobában.
Rendrakós játék egy appban Fotó: Bonyhádi Zoltán
Amíg a digitális kijelzőn söprögetett, addig társának az volt a feladata, hogy megtisztítson egy igazi ablakot - az Életkorok Játéka tíz állomásos próbái arra épültek, hogy az idősebbeket kisebb-nagyobb digitális kihívások elé állították, míg az inverz feladatokban a fiatalabbaknak olyan területeken kellett helytállniuk, ami egy középkorúnak, vagy korosabbnak meg sem kottyan, napi rutin.
Bokányi Adrienn képviselő és nagymamája, Bokányi Lászlóné együtt éreztek az AGORA-ba. Rózsika néni 82 éves, Répcelakon él, márciusban veszítette el a férjét, azóta egyedül van.
- A covid előtt rendszeresen jártam színházba, busszal vittek bennünket, nagyon élveztem, hiányoznak ezek a programok, de ma több mindent pótolunk, hiszen előbb játszunk egyet, este pedig újra színházba megyünk. Adrienn beszélt rá, hogy eljöjjünk ide is, az az igazság, hogy ezek a digitális kütyük már nem az én világom. Van mobilom, de nem az okos fajtából, a régi típusú, nyomógombos, azt még tudom kezelni. Kicsit tartok tőle, hogy utolsók leszünk a versenyen - szabadkozott előre Rózsika néni, de az unoka igyekezett megnyugtatni.
Nem vérre ment a játék, Bokányi Lászlóné, Rózsika néni (középen), előzetes aggodalma felesleges volt, unokájával, Bokányi Adriennel végig jól érezték magukat Fotó: Bonyhádi Zoltán
- Nem a verseny a lényeg, Mama, hanem a játék, és a nyitottság, hogy egyáltalán itt vagy. Ennek a délutánnak pedig tényleg az a célja, hogy azokkal a partnerekkel együttműködve, és itt nem csak a PBN-re gondolok, hanem más városi szervezetekre, kkv-kra is, akikkel együtt dolgozunk a Szombathely2030 programban, megmutassuk, hogy a kooperáció hasznos, előre visz és fejleszt. Élményszerűen, szórakoztató módon együtt tanulunk a digitalizációról, ami mindannyiunk hasznára válik - fogalmazott Bokányi Adrienn, aki nagyijával együtt a többiekhez hasonlóan végigment az állomásokon.
A kihívások valóban szórakoztatónak és ötletesnek bizonyultak, az egyik helyszíne például az idősebbeknek a Google Maps-ben GPS segítségével kellett megmérniük az AGORA és a PBN Zanati úti at.home divíziója közti távolságot, míg a fiatalok ugyanezt egy hagyományos térképen tehették meg, cérna, vonalzó, mérőszalag segítségével. Egy másik állomáson az eSport Szombathely közreműködésével a Ratkó-gyerekek vagy szüleik generációjának motorikus képességeit mérték fel - kosárba dobás a virtuális térben, ez volt a feladat, aminek párjaként poharakba kellett beletalálni pingponglabdával, ez pedig a sörpong. De voltak VR-szemüvegben végrehajtandó elemek, vagy szakácsos play station játék is, és olyan úgynevezett "részeg szimulátor szemüveg", amelyet felvéve pisztollyal célozhattak dobozokra a résztvevők. Pörögtek a lapok a sok-sok társasjátékban, mértek súlyt hagyományos és digitális formában, sőt, még varrni is lehetett.
Az egyik pultnál pedig az idősek arra is szavazhattak, hogy a különböző, kifejezetten az idősgondozási piacra szánt, szombathelyi vállalkozók által elindított termék ötletek közül melyiket találják a számukra leghasznosabbnak. Olvastunk többfunkciós betegágyról, napirend-szervező okos asszisztensről, demens emberek elkószálását megakadályozó és megtalálását segítő eszközökről és digitális gyógyszeradagolóról is.
Az ötletek megvalósításához a virtuális és a fizikális teret is a PBN adja, az at.home divíziójuk kimondottan az idősgondozással összefüggő digitális innovációkat fogja össze.
- Az egyik célunk volt a rendezvénnyel, hogy azt a tíz új termék ötletet, amit szombathelyi vállalkozók találtak ki, szélesebb körben is felmérhessük. Ezt már Bartha Balázs, a Pannon Gazdasági Hálózat (PBN) ügyvezetője erősítette meg, hozzátéve: két éve működtetnek egy úgynevezett Silver Klubot, amelyben a közösség folyamatosan teszteli a modern eszközöket, új megoldásokat. Szeretnének az idősek életminőségén javítani, és ez csak úgy lehetséges, ha az érintettek megismerik, kipróbálják és véleményezik a termékeket. Legjobb, ha mindez élményszerű, szórakoztató formában történik, ezt a fajta ismeretátadást szerettük volna megvalósítani az Életkorok Játékával, mondta Bartha Balázs, aki szerint az idősödés nem feltétlenül jelent tragédiát, inkább egy lehetőség.
Ha ugyanis megtanuljuk használni azokat az innovatív eszközöket, amik a hétköznapokban segítségünkre lehetnek, talán a ránk váró öregkor sem lesz olyan vészes.
Szöveg: fp
Fotók: Bonyhádi Zoltán
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.