Északkeleti elkerülő: döntés a héten
Szombathelyt az M86-ost és a leendő M87-est összekötő út 4 kilométeres szakaszának (2x2 sáv) iparterületig való megépítése érinti leginkább, ehhez tartozik még az 89-es út bekötése az új csomópontba. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még 2021 szeptemberében írta ki az összekötő út kiviteli terveinek elkészítéséről és a kivitelezési feladatok megvalósításáról szóló közbeszerzést. Hende Csaba 2021 novemberében sajtótájékoztatón jelentette be, hogy három érvényes ajánlat érkezett, 37 és 42 milliárd forintnyi összegekkel. A képviselő azt mondta, a kormány a szükséges összegre garanciát vállalt egy határozattal, hazai forrásból.
A NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. – amely idén január 1-től megszűnt, jogutódja az Építési és Beruházási Minisztérium – tavaly februárban az uniós közbeszerzési közlönyben közölte, hogy a Strabag Általános Építő Kft. tervezheti és építheti meg a 87-es és 89-es számú főút Szombathelyt elkerülő szakaszát, nettó 36 milliárd 708 millió forintért. A közlemény szerint a 87-es számú főút (távlatilag ez lesz az M87) mintegy 3,35 kilométer hosszú 2x2 sávos, a 89-es számú főút pedig mintegy 2,38 kilométer hosszú 2x1 sávos út lesz. Meg kell építeni a 8639. jelű, 1,24 kilométer hosszú 2x1 sávos utat is (Söpte felé vezető rész). Az értesítő szerint 2022. február 1-jén megtörtént a Strabaggal a szerződéskötés.
Tavaly szeptemberben Csepreghy Nándor, az Építési és Beruházási Minisztérium államtitkára csatolt egy listát Vadai Ágnesnek adott válaszához arról a csaknem 300 állami beruházásáról, amit felfüggesztett a kormány, ezen szerepelt „a Vas megyei Kormányhivatal székhelyeként működő Szombathely Megyeháza épületének átfogó felújítása”, illetve a 87-89-es főút Szombathelyt elkerülő szakasz kiviteli terveinek elkészítése és a kivitelezési feladatok megvalósítása projekt is. A múlt pénteki rendelet pedig a felfüggesztett beruházásokról szóló szerződések megszűnését mondja ki.
Azonban az állami beruházásokért felelős Lázár János kivételt tehet, vagyis a beruházás megmenekülhet. A hivatali nyelvezet szerint beruházással érintett szakpolitikai felelős miniszter 2023. május 19-én 16 óráig benyújtott javaslatára az állam nevében eljáró Lázár János május 23-áig elektronikus úton felmentést adhat a szerződés automatikus érvénytelenítése alól.
A híradásokra reagálva dr. Hende Csaba országgyűlési képviselő kedden posztolt a témában, azt írta: „örömmel tájékoztatok mindenkit, hogy a Kormány változatlanul elkötelezett, a szombathelyi elkerülő út, a Szombathely-Kőszeg négysávos út, a Szombathely-Egyházasrádóc M86-os szakasz megépítése iránt. Semmiféle megtorpanás, semmilyen késedelem nincs és nem is lesz ezekben az ügyekben.”
Dr. Nemény András polgármester levelet írt Lázár Jánosnak, amelyben kérte, a miniszter támogassa az északi iparterület szempontjából fontos projektet. Döntés a héten várható, ekkor derül ki, mi lesz a fejlesztéssel.
Egy ekkora beruházás megvalósítása több lépcsőből áll. Első feladat, hogy a megrendelő elkészítteti az engedélyes terveket, amelyek adatai (költségek, műszaki tartalom stb.) alapján kiírható a közbeszerzési eljárás. Ez vonatkozhat csak a kiviteli tervek elkészítésére, illetve kiterjedhet tervkészítéssel együtt a kivitelezési feladatok ellátására is – mint ahogyan 2022-ben történt, amikor is a Strabag lett a nyertes mindkét tevékenységre, és szerződéskötés is történt az értesítő alapján. Illetve szétbontható a fázis tervkészítésre és kivitelezésre, vagyis az egyik cég tervez, a másik pedig megépíti az utat. A tényleges munka elkezdéséig ezeket a lépcsőket kell végigjárni.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye szerint a Szombathelyt érintő projektek esetében „a kiviteli terveinek elkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás előkészítése folyamatban van”, vagyis a 2022-es eredményes pályázat után meg nem nevezett időpontban az elkerülőre ismét tervkészítési közbeszerzést ír ki a megrendelő.
Borítókép:
2021. novemberben a reptéren megkezdődött a régészeti feltárás előkészítése Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.