Csökkenteni kell a város szén-dioxid kibocsátást
Szombathely város teljes CO2 kibocsátásából a KSH és a város saját adatai alapján a legnagyobb részt az utóbbi évtizedben jelentősen megnövekedett villamos energiafogyasztás és az egyébként csökkenő mértékű földgáz felhasználás okozza. Nem elhanyagolható a közlekedés kibocsátása sem, amely az országos átlagnál nagyobb arányt képvisel helyben az üvegházhatású gázok kibocsátásából.
A város üvegházhatású gáz kibocsátásában mára a villamos energia szerepe a legjelentősebb. A lakosság villamos energia iránti igénye ugyanakkor 2014 óta folyamatosan nő. Szintén nőtt a Távhő kibocsátása, ami részben a bővülő igénybevételnek, de a növekvő földgáz aránynak is köszönhető. Arányaiban és abszolút értékben is nőtt emellett a közlekedés kibocsátása, ami a jelentősen növekvő számú gépjárműállománynak és a teherjárművek terén elmaradt kibocsátás korlátozásnak az eredménye.
Szombathely jövőképe szerint 2030-ban egyike lesz Magyarország klímavédelem mellett leginkább elkötelezett, haladó szemléletű klímabarát városainak. Átfogó cél, hogy Szombathely tudatos, klíma- és energiapolitikával rendelkező európai várossá váljon, amely gyakorlati környezetpolitikai lépésekkel teszi élhetőbbé, szerethetőbbé lakókörnyezetét.
A stratégiai cél a 2006-os bázis évhez képest 2030-ra 36 %-kal csökkenteni a város CO2 kibocsátását, ezen belül az önkormányzatnak, intézményeinek és cégeinek 76,5 %-os, azaz 20 887,62 tonna/év CO2 kibocsátás csökkentés elérése.
Németh Ákos tanácsnok elmondta, hogy a saját bőrünkön érezhetjük a klímaváltozás hatásait, többek között a hirtelen lezúduló csapadék mennyiségének és a hőségnapok számának emelkedésével. A legtöbb tudós ma már egyetért abban, hogy a klímaváltozást megállítani nem lehet, csak a hatásait mérsékelni. A cél a károsanyag kibocsátás csökkentése és a negatív hatásokra való felkészülés, erre hivatott a most elkészült tanulmány is, mely új pályázati forrásokhoz is hozzásegítheti a várost.
Dr. Melega Miklós (Fidesz) több kérdést is feltett a tanulmánnyal kapcsolatban. Városi szinten 35 százalékkal kellene csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, ám ennek megvalósítását még nem látja. Azt kérdezte, hogy iránymutató-e a stratégia vagy konkrét lépésekkel ezeket a célokat valósítják-e meg!
Dr. Nemény András polgármester elmondta, hogy valamennyi javaslat jó, hisz benne, de nem fog minden egyes pontja megvalósulni. Kérdés, hogy mire tudnak pályázni, lesz-e önerő hozzá.
Illés Károly (Fidesz) frakcióvezető is elmondta, hogy ez a kötelező elem ahhoz, hogy lehessen uniós forrásokra pályázni később. Felhívta a figyelmet arra, hogy illúzióink ne legyenek ezzel kapcsolatban, nem mi fogjuk megállítani a klímaváltozást. Szerinte pici porszemek vagyunk, hogy változást érjünk el, de fontos, hogy tegyünk érte.
Koczka Tibor (Pro Savaria) szerint a klímastratégia csak annyit ér, amennyit megtartunk belőle. Azt kérte, hogy a jövőben minden olyan beruházáshoz, mely a közgyűlés elé kerül, készüljön egy bekezdés, hogy mennyire illeszkedik a tervezett projekt a város elfogadott klímastratégiájához.
Horváth Gábor (Fidesz) szerint van mit tenni ezen a területen. Az elmúlt időben csökkent a zöldfelületek száma, illetve környezetszennyező anyagokat égetnek.
Bozzay Balázs, a BFH Európa Projektfejlesztő és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója a megvalósításra törekedett. Kiemelte, a céloknak nem a város költségvetéséből kellene megvalósulnia. A 35 százalékos célkitűzést minden résztvevő város vállalja.
A képviselők megszavazták az előterjesztést.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.