Festék jelzi ezentúl a rollerek helyét
A tavalyi autómentes napon, azaz 2022. szeptember 22-én álltak szolgálatba Szombathelyen az elektromos rollerek, amelyeket az egyhangúlag elfogadott Fenntartható Mobilitási Terv jegyében engedélyezett a közgyűlés kiegészítő közlekedési szolgáltatásként. Ezzel is arra törekszenek a vasi megyeszékhelyen, hogy csökkentsék az autós utazások számát.
Németh Ákos tanácsnok elmondta, hogy az utóbbi 20 évben megduplázódott a gépjárművek száma Szombathelyen, s ezzel a drasztikus emelkedéssel kezdeni kell valamit. Infrastruktúrában lehetetlen lett volna lekövetni, ezért az alternatív eszközök irányába is nyitottak, amikor elkészült a Fenntartható Mobilitási Terv. Folyamatosak a fejlesztések, hiszen a Blaguss megjelenése komoly minőségi előrelépést jelentett a tömegközlekedésben, illetve folyamatosan fejlődik a kerékpáros-hálózat is. A vasi megyeszékhelyen háromszor annyian kerékpároznak, mint más nagyvárosokban. Sokan az agglomerációból is úgy érkeznek tömegközlekedési eszközzel, hogy itt várja őket a kerékpárjuk, és azzal indulnak tovább. Mindezek mellett pedig elindult a Lime rollermegosztó-rendszer.
A rollerek egyszerűen, mobil applikációval használhatók. 72 gyűjtőponton lehet felvenni és letenni a járműveket a belvárostól a lakótelepekig. Három zónát jelöltek ki. A tiltott övezetben, vagyis a Fő téren és a közparkokban a GPS-szel ellátott rollerek automatikusan leállnak. A gyűjtőpontos zónákban, jellemzően a belvárosban és a lakótelepeken kizárólag a kijelölt gyűjtőhelyeken lehet lerakni a rollereket, a szabad övezetben viszont bárhol. Ezért a családi házas utcákban láthatunk egy-egy otthagyott rollert, ez azonban nem szabálytalan. Ilyenkor ugyanis érkezik a szolgáltató, és begyűjti a rollereket.
– Eddig sokaknak úgy tűnhetett, hogy a rollereket csak úgy otthagyták az utak mentén, azonban az applikációban, a virtuális térképen jól látható volt eddig is, hogy hol találhatóak a gyűjtőpontok – folytatta Németh Ákos. – Jó hír, hogy ezek a pontok a nemrég elkezdődött felfestéseknek köszönhetően nemcsak virtuálisan láthatók. A felfestések sötétben világító festékszóróval készültek, így az éjszakai utazók is látják – nemcsak a telefonjukon, hanem ténylegesen is –, hogy hol tudják elhelyezni a rollereket. A felfestéseknek köszönhetően azoknak is egyértelmű lesz, hogy gyűjtőpontról van szó, akiknek nincs applikációjuk. A családi házas övezetekben pedig továbbra is szabadon lehet hagyni az eszközt, majd másnap reggel akár újra használni azt.
Hangsúlyozta még, hogy továbbra is fontos, hogy a rollereket le kell fényképezni, amikor befejeztük az utazást. Ez a megoldás talán még inkább ösztönzi a használókat, hogy minden eszközt úgy tegyenek le, hogy a más eszközökkel vagy éppen a gyalogosan közlekedőket ne zavarja a közlekedésben.
A nyári szünet előtti utolsó közgyűlés megszavazta a Lime rollermegosztó-rendszer szolgáltatójával kötött szerződés meghosszabbítását újabb egy évre. A tapasztalatok alapján már a kezdetektől fogva nagyon népszerű volt a szombathelyiek között. Az adatok is arról beszélnek, hogy más nagyvárosokhoz képest többet használják a helyiek és tudatosabban is, kevesebb a rongálás.
– Szombathelyen 35 ezer autó van, érdekes, hogy ezek nem zavarják az embereket, vannak, akiket a 250 roller igen – említette meg. – Lassan a fákról is autók lógnak, ideje lenne visszaszerezni a környezetünket. Én arra kérem az autósokat, hogy szeressék a rollereseket, hiszen minden egyes olyan utazás, ami nem személyautóval történik, az nyereség a teljes közösség számára, hiszen nem terheli tovább az amúgy is túlterhelt közútjainkat. Ezért fontos, hogy minél többen használják az alternatív közlekedési eszközöket, az autóbuszt, a kerékpárt és a rollert.
Sürgető a KRESZ módosítása
Nemrég elkészült az elektromos rollereket érintő KRESZ-módosítás tervezete, amely szerint a 25 kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Ez a szabályozás azonban csak a kis sebességű e-rollereket, segwayeket és a rollermegosztó szolgáltatások eszközeit érintené, mert ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül. Ennek használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Ha bejön a KRESZ-módosítás, akkor a LIME-rollerek is kerékpár kategóriába esnek majd. A tanácsnok kiemelte még, évek óta húzódik a közlekedési szabályok ez irányú módosítása, sürgetően szükség lenne már rá.
Fotó: Németh Ákos Facebook-oldala
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.