Főleg keletről érkeztek az utcákon felejtett autók: akciózott a közterület-felügyelet
Ágoston Sándor (balról), a szombathelyi közterület-felügyelet vezetője
– Hogyan szervezték meg a város megtisztítását?
– Nekem vezetőként – több célkitűzés mellett – eltökélt szándékom, hogy megtisztítsuk a várost az elhagyott gépjárművektől és roncsoktól. Ezek egy részét a közterületi járőrszolgálatunk észlelte, a többiről pedig lakossági bejelentés alapján szereztünk tudomást. Arra kértük a szombathelyieket, jelezzék felénk, hogy hol látnak elhagyott gépjárművet – személyesen, központi ügyeleti telefonszámunkon és e-mailben is meg lehet keresni bennünket. Felhívásunk megjelent a televízióban, a közösségi és az online médiában is. Az eljárást akkor tudjuk megindítani, hogyha az adott gépjárművet forgalomra alkalmatlannak tudjuk minősíteni. Ez többféle módon is megtörténhet. Előfordulhat például, hogy a kötelező felelősségbiztosítás díjának a befizetése maradt el, és a gépjárművet a forgalomból kivonták, de az is lehet, hogy a gépjármű műszaki állapota (például hiányzik a kereke vagy be van törve a szélvédője, erősen korrodált) miatt nem vehet részt a közúti közlekedésben. Olyan is volt, hogy egyéb jogszabályok alapján meghatározott feltételeknek nem felelt meg a gépjármű, például hatósági jelzés hiánya.
– Hány esetben történt intézkedés?
– Az idei évben augusztus közepéig kettőszázhatvannégy darab autót észleltek a kollégáim, ezek esetében a teljes körű eljárásokat lefolytattuk. Ezek közül közel hatvan autót a szerződéses partnerünkkel el is szállíttattunk. A többi gépjárművet a tulajdonosa vitte el a közterületről vagy a jogszabályok által meghatározott módon ismételten forgalomra alkalmas állapotba helyezte gépjárművét. Ha a kollégáim megállapítják, hogy a gépjármű forgalomra alkalmatlan, akkor először egy úgynevezett értesítőt helyeznek el a gépjármű szélvédőjén. Az értesítő kihelyezését követően a jogszabályoknak megfelelően tíz napja van a gépjármű üzembetartójának a gépjármű elszállítására vagy arra, hogy a jogszabályi feltételeknek megfelelően úgy rendbe tegye a gépjárművét, hogy az közterületi tárolásra alkalmas legyen. Emellett az üzembentartó postai úton is kap egy hivatalos levelet. Fontos kiemelni, hogy nem a hivatalos levél kézhezvételétől, hanem a helyszíni intézkedés megkezdésétől van tíz napja a gépjármű üzembetartójának arra, hogy a felszólításban foglaltaknak eleget tegyen.
– A tizenegyedik naptól elszállítható a gépjármű?
– Igen, de polgárbarátok vagyunk, tudjuk, hogy vannak olyan élethelyzetek, amikor nem megoldható az azonnali elszállítás, figyelembe vesszük a tulajdonosok kéréseit. Ha azonban nem reagálnak, akkor a tizedik nap letelte után visszaellenőrizzük a gépjármű helyét, majd kapcsolatba lépünk a szerződéses partnerrel, aki a gépjárművet elszállítja.
– Az elszállítás után is van lehetőség a gépjármű kiváltására?
– Igen, de nem ez a jellemző. Az idei évben elszállított gépjárművek közül csak tizenhármat váltottak ki. A szerződéses partnerünk jogszabályi előírások alapján az elszállítás napjától számítottan fél évig tárolja a gépjárművet. Ez idő alatt lehetőség van a jármű kiváltására abban az esetben, hogyha a tulajdonos/üzembentartó igazolja a jármű jogviszonyát, illetve megtéríti a jogszabályban meghatározott elszállítási és tárolási költségeket. Amennyiben hat hónap után sem jelentkeznek érte, akkor igazságügyi műszaki szakértő véleménye alapján a gépjármű értékesíthető, vagy regisztrált bontó-hulladékkezelő részére átadható.
– Hol találták a legtöbb gépjárművet?
– A legtöbbet sűrűn lakott lakótelepi pakolókban észleltük, mint például a Derkovits-lakótelepen vagy a Joskar-Ola-lakótelepen. De az Emlékműnél és a Parkerdőben is találtunk roncsokat, és a családi házas környezetben is tapasztalható volt az ilyen roncsautók tárolása. A legtöbb esetben az ország keleti régiójában lakcímmel rendelkező üzembentartója van a gépjárműveknek. Volt eset, hogy az M86-os gyorsforgalmi út mellett olyan magyar rendszámos autót találtunk, aminek román állampolgárságú üzembentartója volt. Ez a gépjárművet szintén elszállították. De volt, hogy a Derkovits -akótelepről szerb rendszámú, illetve az Oladi lakótelepről angol rendszámú gépjárművet szállíttattunk el. Az eljárásaink során megállapítható, hogy nagyon kevés gépjármű tulajdonosa szombathelyi lakos.
– Csak az autóikról „feledkeznek meg” a tulajdonosok?
– Nem. Történt olyan, hogy a belvárosból egy csónakot szállíttattunk el, amelyet rendszám nélküli utánfutón tároltak. De találtunk lakókocsit, motorokat és autóbuszt is.
Borítókép: az elhagyott kocsikat egy telephelyre szállították Fotó: Bonyhádi Zoltán
Szöveg. dr. Kisőrsi Zsófia
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.