Hivatalos: felfüggeszti a kormány az északkeleti elkerülő építését és a Megyeháza felújítását Szombathelyen
A felsorolásban azok a beruházások szerepelnek, amelyek elmaradásáról kormánydöntés is született. A kormány képviselői az elmúlt hetekben többször hangsúlyozták, hogy a felfüggesztés csak a 2022/2023-as évekre vonatkozik, és utána mindent be fognak pótolni, írja a 444.hu
A felfüggesztett fejlesztések között van az M1-es 2x3 sávra bővítése Budapest és Bicske között, M100-as gyorsforgalmi út egyes szakaszai, Zalaegerszeg és M7-es közötti gyorsforgalmi megépítése tanuszodák, kézilabda csarnokok, továbbá a szombathelyi Megyeháza felújítása is - egészen pontosan így fogalmazták meg: a Vas megyei Kormányhivatal székhelyeként műlödő Szombathely Megyeháza épületének átfogó felújítása
Az egyik talonba tett tétel a 87-89-es főút Szombathely elkerülő szakasz kiviteli terveinek elkészítése és a kivitelezési feladatok megvalósítása nevet viseli. Tavaly november végén, szakadó esőben a reptéren helyszíni sajtótájékoztatót tartott dr. Hende Csaba arról, hogy 37 milliárd és 42 milliárd forint közötti árajánlatok érkeztek az M87-es és a 89-es utak északkeleti elkerülőjére illetve a Puskás Tivadar utca felüljáróval történő átkötésére a jelenlegi körgyűrűre. Az újságírók szombathelyi reptér végén, a leendő nyomvonalon megnézhették a serény munkagépeket, a bejelentés szerint a régészeti feltárás előkészítése kezdődött meg a hideg novemberi esőben.
A képviselő akkor azt mondta, az egyik legfontosabb fejlesztés az M87-es, amely Ausztria irányába nyit majd 2x2 sávos összeköttetést. Ennek első üteme készül el, vele együtt meghosszabbítják a 89-es elkerülőjét keleti irányba, a 87-es főút körforgalmától. Ebbe a csomagba került bele a Puskás Tivadar utca rákötése a körgyűrűre - a vasútvonalon átvezető felüljáróval. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még 2021 szeptemberében írta ki a kiviteli tervek elkészítéséről és a kivitelezési feladatok megvalósításáról szóló közbeszerzést. Hende Csaba tavaly novemberben bejelentette, hogy három érvényes ajánlat érkezett, 37 és 42 milliárd forintnyi összegekkel. A képviselő azt mondta, a kormány a szükséges összegre garanciát vállalt egy határozattal, hazai forrásból, mivel az Unió nem finanszíroz útépítést. Hende Csaba azt mondta, a győztes kiválasztása után újabb kormányhatározat születik a szükséges fedezet biztosításáról.
Ez a határozat maradt el - az útszakasz megépítését elhalasztották.
Tavaly úgy számoltak, hogy a várhatóan 30 hónap megépülő M87-es összekötő 2x2 sávos, első ütemben körülbelül 4 kilométeres szakasza az M86-os Zanati úti felüljárójától indul északi irányba, és új nyomvonalon halad az új iparterület felé. Az új Schaeffler-üzem és Söpte között alakítanak ki egy nagy, külön szintű csomópontot. Ezen keresztül lesznek elérhetőek az idetelepülő cégek, vállalkozások, továbbá Söpte is. Ide csatlakozik majd a 89-es út is egy közel 4 kilométeres új szakasszal – ennek a kezdete a 87-es főút korforgalmában már látható (jelenleg egy csemetekertbe torkollik), amely a volt laktanya (jelenleg börtön) mellett éri el az új kereszteződést. A tervek szerint Söpte és Szombathely közötti csomópont lesz a 13,5 kilométeren keresztül 2x2, (Kőszegig), majd 4,5 kilométeren át a határig 1x2 sávos M87-es hivatalos kezdőpontja is. Az új gyorsforgalmi Ausztria fele nyit új folyosót, osztrák oldalon egy viszonylag rövid 1x2 sávos szakasz után Felsőpulyánál (Oberpullendorf) a gyorsforgalmi hálózathoz csatlakozik.
A Vas megyét (is) érintő, felfüggesztett beruházások között főleg útépítések szerepelnek, ilyen a "2022-2023-es komplex felújítási munkálatok a 8-as fúton (Székesfehárvár-Jánosháza-Rábafüzes)", Jákon Nemzeti Szabadidős Egészség Sportpark építése. (A program során megvalósuló sportparkoknak négy típusa van: A, B, C és D, melyeknek a mérete és a felszereltsége is különbözik. A minimális alapterületük 40 négyzetmétertől 150-ig terjed, a minimális eszközszám pedig 5 és 15 között van - programról az Átlátszó írt hosszabban
Későbbi időpontra kerül a Herman Ottó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola épületenergetikai fejlesztése, a Rábahídvég-Kisunyom illetve a Várkesző - Vönöck mellékút felújítása is.
Borítókép:
Tavaly novemberben a reptéren megkezdődött a régészeti feltárás előkészítése Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.