Leköpik és megdobálják a kalauzokat és sofőröket a MÁV járatain
A közlemény szerint rendszeresen érték szóbeli vagy fizikai atrocitások a munkájukat végző autóbusz-vezetőket, vasúti jegyvizsgálókat, HÉV járművezetőket és rendészeket.
A vállalatcsoport hangsúlyozta, hogy a közfeladatot ellátó munkavállalókkal szemben a tettleges bántalmazás bűncselekmény, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, akár szabadságvesztéssel is.
Az utóbbi két évben újra "meredeken emelkedett" a bántalmazások száma: 2023-ban 78 alkalommal ért erőszakos támadás jegyvizsgálót, míg 2024-ben december közepéig 100. Az idén az esetekből 59 volt tettlegesség, 39 tettleges becsületsértés, munkatársaik 2 esetben szenvedtek el 8 napon túl gyógyuló sérülést, egy esetben fenyegettek meg életveszélyesen közfeladatot ellátó vasutast.
A szóbeli fenyegetéseken túl többször előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót, az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót - közölték.
A járatokon egy esetben utastársukat bántalmazta egy jegy nélküli agresszív utas. Lopást 262 esetben regisztrált a vasúttársaság - fűzték hozzá.
A MÁV-HÉV adatai alapján idén a legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt, ezért ezen a vonalon jelentősen megnövelték a rendészek létszámát és számos állomásra és megállóhelyre térfigyelő kamerákat telepítettek, s ezt jövőben is folytatni fogják. Az idén egy támadás érte a MÁV-HÉV egyik járművezetőjét, egy utas a vállán megütötte.
Volánbuszos munkatársak 2024-ben 224 alkalommal kényszerültek rendőri segítséget kérni, 116 esetben autóbusz-vezetők elleni szóbeli atrocitás vagy fizikai támadás miatt, és 8 esetben meg is sérültek a közfeladatot ellátó munkatársak, három esetben állomáson szolgálatot teljesítő biztonsági őrt ért atrocitás.
Hozzátették, hogy csak decemberben 13 alkalommal inzultálták az autóbusz-vezetőket, 7 esetben más ok - például egymással összeverekedő utasok - miatt vált szükségessé rendőri beavatkozás. (MTI)
Illusztráció: Pixabay
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.