Itt vannak a Schaeffler-átalakítás részletei: angol üzemben végzett gyártás kerülhet Szombathelyre
Kisebb zavart okozott novemeber elején a kommunikációs térben az MTI rövidhíre, miszerint a Magyarországon is jelenlévő cégcsoport 4700 munkahelyet tervez felszámolni Európában - rögtön megindultak a találgatások, hogy ez mennyire érinti a szombathelyi egységeket.
Bő három héttel később kiderült, annyiban, hogy az angliai gyáregységből Szombathelyre tervezik áthelyezni a személyautó-kuplungok gyártását, vagyis a vasi megyeszékhely esetében szó nincsen leépítésről.
A cégcsoport legfrissebb közleményében így összegezte a legfontosabb döntéseket:
- A Bearings & Industrial Solutions üzletág berndorfi (Ausztria) csapágygyártása megszűnik
- A vállalat Kysuce-i (Szlovákia) és brassói (Románia) telephelyei termelési kapacitásokat vesznek át, de munkahelycsökkentések is érintik őket
- Az angliai Sheffieldben nem folytatódik a kuplunggyártás, ezt a tevékenységet európai és Európán kívüli más telephelyek végzik a jövőben.
A közlemény teljes szövege:
November 5-én a Schaeffler AG Igazgatósága strukturális intézkedéseket jelentett be Európára vonatkozóan, amelyek célja a vállalat hosszú távon növekvő versenyképességének biztosítása. Miután korábban ismertették az elsődlegesen érintett németországi helyszíneket, a vállalat most négy további európai helyszínre vonatkozó részleteket is közöl.
A Németországon kívüli európai strukturális intézkedések elsősorban a Bearings & Industrial Solutions üzletágra vannak hatással, amely folyamatos gazdasági gyengeséggel, szerkezeti problémákkal és egyre erősebb versennyel néz szembe. Az intézkedések ugyanakkor részben az autóipari beszállító iparban zajló átalakulásból erednek, amely magában foglalja a belső égésű motoros technológiák iránti kereslet csökkenését Európában. Ennek megfelelően a változások érintik a vállalat Powertrain & Chassis üzletágát is.
Európán belül a bejelentett intézkedések – ahogy az 2024. november 5-én bejelentésre került – összesen 4.700 munkahely megszüntetését irányozzák elő, ebből megközelítőleg 2.800 Németországban, míg 1.900 Európa más országaiban található telephelyeket érint. A termelésáthelyezések a nettó leépítést mintegy 3.700 munkahelyre csökkentik Európában.
Bearings & Industrial Solutions üzletág – Berndorf, Brassó és Kysuce
A Bearings & Industrial Solutions üzletág vonatkozásában a Schaeffler a tervek szerint megszünteti a termelést az ausztriai Berndorfban található üzemben. Ezen a helyszínen jelenleg kerékcsapágyakat, kerékagy modulokat, valamint sebességváltó csapágyakat gyártanak a vállalat autóipari, ipari és utángyártással kapcsolatos tevékenységeihez. Ezeket a termékeket elsősorban nehézgépjárművekhez – például teherautókhoz, traktorokhoz és építőipari gépekhez – használják. Az érintett ágazatok erőteljes keresletingadozással, valamint rendkívül intenzív költség- és árversennyel néznek szembe az európai piacon, az ázsiai gyártók fokozódó piaci jelenlétének következményeként. A berndorfi üzem kis mérete miatt rendkívül nehézkessé, gyakorlatilag lehetetlenné vált az erőteljes keresletingadozásokat úgy kezelni, hogy a tervezhetőség és a gazdasági életképesség fennmaradjon. A múlt években élesen megugró anyag-, energia- és munkaerőköltségek kompenzálása már nem kivitelezhető a vevőknek ajánlott árak további emelésével. Ezért a fent említett termékeket a jövőben a vállalat gyárhálózatának költséghatékonyabban működő telephelyein fogják előállítani Európában, Kínában és más ázsiai országokban. A berndorfi értékesítő munkatársak új irodákba költöznek.
A Schaeffler brassói telephelyét is érintik a konszolidációs intézkedések. A vállalat bővíteni kívánja termelési kapacitását Ázsiában a standard csapágyak gyártása, valamint a rézkosaras csapágyak termelésének Brassóból való áthelyezése érdekében. Ugyanakkor Brassóban kapacitásfejlesztést fog végrehajtani a Schaeffler bizonyos termékek – például európai ügyfelek számára készülő ipari termékek – gyártása kapcsán. Emellett a Homburgból és Taoyuanból származó lineáris termékek gyártását is Brassóban végzik majd, így az üzem a lineáris alkatrészek központi gyártóhelyévé válik. A telephely továbbra is a Schaeffler globális vezető üzeme marad a 4 méter átmérőjű nagyméretű csapágyak, valamint ezek alkatrészeinek gyártásában. A vállalat jelentős tőkebefektetéseket is tervez Brassóban.
A szlovákiai Kysuce-ban a Schaeffler mind a négy üzletágának termékeit gyártja. A termelési költségek optimalizálása érdekében a vállalat itt a személyzeti struktúrák átalakítását tervezi. Emellett további csapágygyártó sorokat kívánnak telepíteni, amelyek jelenleg Berndorfban működnek. A Kysuce-i üzem továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik a belső égésű motoros és hibrid hajtásláncok, valamint futóműrendszerek alkatrészeinek gyártásában. A Schaeffler e-mobilitásra fordított növekvő figyelme miatt stratégiai jelentőséggel bír. Annak érdekében, hogy a telephely megfeleljen a jövőbeni kihívásoknak, a vállalat folytatja az előzetesen bejelentett beruházási programját a termelés, a kutatás-fejlesztés és a campus vonatkozásában.
„Az európai termelési hálózatunk szükséges konszolidációjával javítjuk -költségstruktúráinkat, és versenyképesebbé tesszük a vállalatot” – mondta Sascha Zaps, a Bearings & Industrial Solutions üzletág vezérigazgatója. „A tervezett intézkedésekkel arra összpontosítunk, hogy a Schaeffler csapágyüzletágának erős jövőbeli pozícióját biztosítsuk, megteremtsük a hosszú távú jövedelmezőség alapjait, és optimalizáljuk az együttműködést ügyfeleinkkel. Célunk, hogy a lehető leggyorsabban működőképes megoldásokat találjunk a munkavállalói érdekképviseleti szervezetekkel és az érintett dolgozókkal.”
A sheffieldi gyártás Szombathelyre kerülhet
Az Egyesült Királyságban található sheffieldi telephely a Powertrain & Chassis üzletághoz tartozik, és kuplungrendszereket gyárt. A termékek legnagyobb részét személygépkocsihoz gyártják, kisebb része pedig traktorokhoz készül, főként exportra termelnek. Az autóiparban a kuplungok iránti globális kereslet csökkenése termelési kapacitásfelesleget eredményezett.
A Schaeffler ezért a sheffieldi gyártótevékenység megszüntetését tervezi. Az automata sebességváltók elterjedése a belső égésű motoros autók esetében, valamint a hajtásláncok elektrifikációja jelentősen csökkentette a kézi sebességváltós személygépkocsik iránti keresletet. Ez a trend jelentős kapacitástöbbletet eredményezett Sheffieldben. A Schaeffler ezért azt tervezi, hogy a személygépkocsikhoz szükséges kuplungok gyártását a szombathelyi gyárába helyezi át. Ezenkívül a sheffieldi üzemben jelenleg traktorokhoz gyártott egy- és kéttárcsás kuplungokat a jövőben az indiai Hosurban fogják előállítani, ahol ezen termékek iránti kereslet növekszik. Ez csökkenti a gyártási és szállítási költségeket, miközben növeli a Schaeffler gyártókapacitását egy bővülő piacon.
Ennek eredményeként a Schaeffler azt tervezi, hogy lemond a sheffieldi telephelyéről, és – a konzultációk függvényében – a központi funkciók ottani munkavállalóit az angliai Birminghamban lévő irodájába helyezi át.
Matthias Zink, a Schaeffler Powertrain & Chassis üzletágának vezérigazgatója így foglalta össze a fejleményeket: „Ezek az alaposan megfontolt intézkedések a Schaeffler kuplunggyártó hálózatát a piaci kereslethez igazítják. A sheffieldi termelés megszüntetése és a kuplunggyártási műveletek konszolidációja biztosítja globális kuplungüzletágunk versenyképességét, és előnyöket biztosít ügyfeleink számára. Ugyanakkor tisztában vagyunk az intézkedések következményeivel, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy a sheffieldi munkavállalókkal együttműködve méltányos megoldásokat dolgozzunk ki.”
A tervezett intézkedéseket a lehető legnagyobb mértékben társadalmilag méltányos elvek szerint kívánják megvalósítani, a 2025 és 2027 közötti időszakban. A vállalat megkezdi a jogszabályok által előírt konzultációkat az érintett telephelyek munkavállalóinak megválasztott képviselőivel és az Európai Üzemi Tanáccsal.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.