Jól működik a piaci kiszállítás
A Szombathelyi Vásárcsarnok igazgatónője, Polákovics Marietta és a szombathelyi önkormányzat részéről Pavelkovits Petra programszervező elindította a „Ne cipekedj, Nagyi!" mozgalmat. A kezdeményezés célja, hogy önkéntesek segítségével, házhozszállítással támogassák azokat a szombathelyi időseket és rászorulókat, akik a piacról szeretnék beszerezni az élelmiszert, ezzel is segítve, hogy a legveszélyeztetettebb korosztálynak ne kelljen kimozdulnia. De más célja is van az akciónak: hogy az időseken kívül a helyi vállalkozásokat, kereskedőket is támogassák, veszteségeiket minimalizálják.
A múlt hét első felében a Facebook-on is közzétették a felhívásukat, mely szerint önkénteseket kerestek: diszpécsert, aki a bejövő telefonhívásokat fogadja, 3 koordinátort, akik az árut a kereskedőktől összegyűjtik, és 4 gépkocsival rendelkező futárt, akik az árut eljuttatják az idősek otthonába. Felhívták arra is a figyelmet, hogy a munka önkéntes, tehát juttatásban a segítő nem részesül. A Ne Cipekedj, Nagyi! Önkéntes Futárszolgálat Szombathely Városi Vásárcsarnok Csoport gyorsan népszerű lett, sokan felajánlották önzetlen segítségüket, ki autóval, ki kerékpárral szállította volna a termékeket.
A kezdeményezés múlt hét pénteken startolt el, a program azóta is működik. Az érintettek telefonon diktálhatják be, mit szeretnének vásárolni, sőt, lehetőségük van az általuk megszokott, megkedvelt kereskedőtől megvenni a termékeket. A koordinátorokat hívni a 06/20-503-8559-es telefonszámon lehet, az árut a futárok viszik ki – térítésmentesen. Telefonálni keddtől szombatig 7 és 10 óra között lehet, a csomagokat az önkéntesek összeállítják, és eljuttatják a szombathelyi idős és rászoruló vásárlók otthonába az adott napokon 12 óráig.
A diszpécserszolgálatot jelenleg ketten látják el – szükség esetén segítenek is a hívó félnek dönteni, hogy mit érdemes vásárolnia. Van, aki kevés instrukciót ad meg a diszpécsernek, van, akinek fontos, melyik árustól szedik össze neki az termékeket. Van, aki csak az áru jellegére ad útmutatást, például, hogy az alma milyen ízű, fajtájú legyen. Az önkéntes csomagösszeállítók ezután beszerzik a listán szereplő tételeket. Egy elismervény átadása után megy a dobozba a termék, amit a futárok a megrendelőhöz szállítanak. Átadják az időseknek a csomagokat, s miután ők kifizetik, mennek is vissza a futárok a piacra.
A folyamatnak nagyon komoly dokumentációs háttere van. Polákovics Marietta ügyvezető igazgató hangsúlyozta, hogy a rendelt termékek árát, a kiszállítás időpontját rögzítik. Vannak olyan elismervények, amik a kereskedők kezébe kerülnek, ezekre nyugtát állítanak ki. Az összesítőlapra feltűzik a nyugtákat, így a megrendelő azt is megkapja az áruval együtt.
Polákovics Marietta hozzátette, hogy a koordinátorok, akik összeszedik a vásárlóknak a kereskedőktől a termékeket, kapnak egy térképet a vásárcsarnoktól, hogy melyik kereskedő van benne ebben a programban, hogy kitől szedhetik össze a zöldséget, gyümölcsöket, húst, tejterméket, pékárut. Az árusok is örülnek a kezdeményezésnek, hiszen ezzel is növelik a forgalmukat.
Egy nap közel félszázan élnek a házhozszállítás lehetőségével, de ennél jóval nagyobb terhelést is elbír a program.
A megrendeléseket a piacon továbbra is a 06/20-503-8559-as számon várják.
Fotó: Bonyhádi Zoltán/szombathely.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.