Karácsony nyilvánossá tette a Pesti úti idősotthon vizsgálati anyagát
A kormányhivatal több hatósági vizsgálatot is indított az idősotthonban. Az önkormányzat álláspontja szerint a legutóbbi vizsgálat olyan, a sajtóban is megjelent ténymegállapításokat tesz, amelyek megalapozatlanok és egyértelműen cáfolhatók.
A főváros cáfolatának főbb pontjait a 24.hu összegezte:
- A Pesti úti idősotthonban március 20-án rendelt utoljára az orvos, ami jelenléti ívvel igazolható. A hatóság által megjelölt március 12-i dátumot követően az orvos még 5 alkalommal rendelt napi 8 órát. Az nem derül ki, hogy a hatóság mire alapozza a megállapításait.
- Az intézményben márciusban minden nap, áprilisban pedig vagy egy tucatnyi napon volt orvosi jelenlét. A Fővárosi Önkormányzat szerint az intézmény mindvégig erőn felül gondoskodott az orvosi jelenlétről úgy, hogy március 31-től már járványügyi zárlat volt az intézményben.
- Az orvosi munkakör a jogszabályok szerint megbízási vagy vállalkozási jogviszonyban is betölthető, nincs ok számonkérni „főállású” orvos jelenlétét. Azt sem írja elő jogszabály, hogy közalkalmazott orvost kell alkalmazni.
- A Pesti úti idősotthon évek óta elsődlegesen a vállalkozási jogviszonyt alkalmazza, amelyet az intézményt rendszeresen ellenőrző hatóság is rendre megfelelőnek talált, legutóbb 2019. június 14-én. A korábbi években folytatott engedélyező hatósági ellenőrzések semmilyen jogszabálysértést nem állapítottak meg.
- A folyamatos jelenlétet (napi 24 óra) egyetlen jogszabály sem írja elő szociális intézmény vonatkozásában.
- A rendelkezésre álló szerződések szerint az intézmény az előírt 40 órával szemben 8 orvossal, összesen heti 53 óra szakorvosi ellátásra kötött szerződést. Ehhez számítandó továbbá 2020. március 20-ig egy fő közalkalmazott orvos heti 32 órába, illetve 2020. április 13-tól egy orvos heti 20 órában.
- A Fővárosi Önkormányzat szerint okszerűtlen és minden alapot nélkülöz az a feltételezés, hogy az orvosok jelenléte bármilyen módon képes lehetett volna a tömeges fertőzés megakadályozására, mert a Covid-19 természetéből adódóan ha a fertőzés egy ilyen zárt, idős, leromlott egészségi állapotú emberek alkotta közösségben fejét, akkor rendkívül gyorsan igen nagy számú ember megbetegedését okozhatja.
- Április legelején volt néhány olyan nap, amikor részben a 65 év feletti orvosokra vonatkozó kormányzati intézkedések, részben a szerződött orvosok nem szerződésszerű teljesítése miatt nem volt fizikailag jelen orvos az intézményben, de ez nem hozható összefüggésbe a tömeges fertőzésekkel. A helyzetet figyelemmel követték a járványügyi hatóságok és tisztában voltak az orvosi helyzettel, de konkrét intézkedést ez ügyben nem tettek.
- Az általános ápolási, szakápolási feladatokon túl az általános orvosi (háziorvosi) feladatokat meghaladó szakorvosi ellátás vagy sürgősségi ellátás nyújtása nem az intézmény feladata. A feladata a beteg ezt igénylő állapotának észlelése, a szükséges további ellátásba utalásának kezdeményezése.
- Ebben a helyzetben az egyetlen, aki az orvosi ellátás azonnali helyreállítására jogosult, képes és köteles, az a budapesti kormányhivatal illetékes kerületi hivatala. A jogszabályok szerint ugyanis ha a kerületi hivatal nem látja biztosítottnak a korábban az intézményi orvos által végzett kezelőorvosi feladatok ellátását, azonnali intézkedésként orvos kirendeléséről rendelkezhet, adott esetben valamely egészségügyi szolgáltatót kötelezve erre.
Karácsony Gergely Facebook-posztjában ezt írja: „Tudom persze, hogy ezeknek elsősorban én vagyok a célpontja, az ok pedig színtiszta politika. Csakhogy akik engem céloznak, sajnos nem csak engem találnak. Erről tanúskodik, hogy az idősotthonokban volt, aki felmondott, helyére pedig alig találunk embert, mert attól félnek, céltáblára kerülnek ők is. Pedig ők csakis a tiszteletre és a megbecsülésre szolgáltak rá, nem másra.”
Fotó: Az Országos Mentőszolgálat védőruhába öltözött munkatársai a lakók második tesztelését kezdik meg a fővárosi önkormányzat Pesti úti idősotthonában 2020. április 19-én. MTI/Kovács Tamás
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.