Fémre mennek: ezért lopják a katalizátort
Teljesen szürreális jelenetsort rögzített tavaly júniusban egy Ferencvárosban parkoló autó bekapcsolva hagyott fedélzeti kamerája: egy szombathelyi férfi fényes nappal a felvétele alatt pörgő stopper szerint kettő perc alatt vágta le a kocsi aljáról a katalizátort egy sima emelő és egy flex segítségével, majd a zsákmányt berakta saját autójába, és társával együtt távoztak. A párost hamar elkapták a rendőrök (a rendszámot is felvette a kamera), az értékes alkatrész lopása azonban az elmúlt években a mindennapok része lett. Szombathelyen 2020 végén kapcsoltak le egy csapatot, amelynek a tagjai 14 károsanyagszűrőt vágtak le a városban – volt, hogy garázst is feltörtek azért, hogy hozzájussanak a zsákmányhoz. Az elmúlt héten is érkezett hír egy oladi esetről, de olyan is előfordult már, hogy autókereskedésben álló kocsikat szabadítottak meg a katalizátoroktól.
A lopások oka, mondja Horváth Norbert, az egyik szombathelyi szerviz autószerelője, hogy a károsanyagok megszűrésére szolgáló, az amúgy nem túl testes alkatrészben olyan kiterjedt rácsszerkezet található, amely értékes nemesfémeket tartalmaz, palládiumot, ródiumot, illetve platinát. Hogy pontosan mennyit, az márkától, évjárattól is függ, viszont az említett fémek ára az elmúlt években jelentősen megugrott, így a lopás – a kocsi tulajdonosán kívül – mindenkinek megéri. Az autoszektor.hu írása szerint ugyanis kiszerelt darabot a felvásárlóknál lehet értékesíteni, tőlük pedig legtöbbször németországi vagy lengyel speciális üzemekbe kerül, ahol aztán kinyerik a katalizátorokból az értékes és hiánycikknek számító nemesfémeket. (Senki ne számítson tehát arra, hogy kirázza az értékes fémdarabokat a levágott katalizátorból, mint egy malacperselyből.)
Az elmúlt években a járvány miatti üzemleállások és -újraindítások kimondottan növelték a keresletet ezekre a fémekre, az emelkedő árakra reagáltak a tolvajok is, akik az egyik szakportál szerint 5 és 80 ezer forintot kapnak egy katalizátorért, amelynek 180-200 ezer forint az ára (de lehet több is, a kifejezetten veszélyeztetett Priusé például 500 ezer). Eközben a 1 gramm ródium 180-190 ezer forint, ugyanennyi palládium 20-25 ezer körül mozog.
Horváth Norbert bemutatta a vágy titokzatos tárgyát, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért felelős, a kipufogócsőre szerelt szűrőt, amelyet évtizedek óta használnák az autókban. A katalizátorok ára attól függ, mennyi anyag van bennük – a tolvajokat ez utóbbi, és nem a környezetvédelmi szempont érdekli, pontosan tudják, melyik gyártó milyen évjáratú modelljeit érdemes keresni. Általánosságban inkább a régebbi gyártmányú szűrőkben több a fém, az újabbakban kevesebb van. Horváth Norbert azt mondja, a katalizátor szakszerű leszerelése márkafüggő: van olyan modell, amelyikről félóra alatt levehető, de akad olyan típus is, amelyiknél egy napra is szükség van. Az utóbbinak a tolvajok neki sem állnak, pontosan ismerik, melyik modell sebezhető könnyen.
De mégis hogyan tudják a tolvajok gyorsan leszedni? A lopáshoz nem műszaki zseninek lenni, egy másik megkérdezett autószerelő szerint a tolvajok az akkus flex megjelenésével megkapták azt a varázseszközt, amellyel pillanatok alatt és gyorsan levágható a kipufogócsőről a katalizátor, nincs szükségük fizikai erőre sem. ( Még a mobil flex előtti korszakban fordult elő Szombathelyen, hogy a kisteherautóról csak egyik helyen vágták le az alkatrészt, a másik felén kézi erővel addig hajtogatták, amíg sikerült letörni a csőről – mindezt három furgonon ismételték meg.) Emelő szintén könnyen beszerezhető, sőt, a magasabb építésű városi terepjárókhoz az sem kell, elég egy vékonyabb alkatú tettestárs, aki befér a kocsi alá. Az autósoknak bosszúság és komoly anyagi veszteség, ha eltűnik az alkatrész, pótlása típustól függően akár több százezer forint is lehet.
A netrisk.hu biztosítási portál szerint a legveszélyeztetettebb néhány különösen csekély károsanyag-kibocsátású japán autó. A Toyota Priusok és Aurisok, a hibrid Lexusok katalizátorait híresen szívesen lopják, de a Honda egyes modelljei is igen népszerűek a tolvajok körében. Kiemelt kockázatúnak tekinthető minden modell, ha a katalizátor a kipufogórendszer közepén-végén, alulról könnyen hozzáférhető helyen van, így egy gyors emelés után már lehet is vágni a csövet. Egyes modellekhez már gyári védőkeret is kapható, de a kisipar is gyorsan reagált a problémára különböző védőlemezek, pajzsok, keretek készítésével. Persze ezeket is le tudja szerelni, aki nagyon akarja, de ha több időbe telik a mi autónk katalizátorának eltávolítása, a tolvaj jó eséllyel keres inkább egy másik kocsit.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.