Kirúgott igazgató és sok-sok kérdőjel: élesedik az iskolai mobilkorlátozás ügye
Mint korábban írtunk róla, augusztus 8-án jelent meg a hivatalos rendelet a Magyar Közlönyben a telekommunikációs eszközök, például a mobiltelefon és a táblagép iskolai használatáról.
Mely eszközök iskolai használatát korlátozzák?
A rendelet alapján a telefonokat és egyéb okos eszközöket a diákok magukkal vihetik az oktatási intézményekbe, de a tanítási órák megkezdése előtt, vagy kollégiumban a foglalkozás megkezdése előtt le kell adniuk azokat. A házirendben meghatározottak szerint az eszközöket a nap végén visszakapják a tanulók.
„A használatában korlátozott tárgyat az átvételt követően a nevelési-oktatási intézmény által a házirendben meghatározott elzárt helyen kell tárolni”, és e tárgyat „a házirendben meghatározott személy veszi át és tárolja visszaadásáig” – olvasható a Magyar Közlönyben.
Melyik iskolatípusokban lép életbe?
Az előírás az általános iskolákban, középiskolákban, kollégiumokban és szakiskolákban egyaránt érvényes. Ezzel kapcsolatban konkrétan úgy fogalmaztak, hogy a szabályozás hatályos:
- „Az általános iskola 1–8. évfolyamán,
- a gimnázium 5–12. évfolyamán,
- a szakgimnázium 9–13. évfolyamán,
- a foglalkozások ideje alatt a kollégiumban,
- a foglalkozások, tanórák ideje alatt – ideértve az intézményben töltött időt is – az alapfokú művészeti iskola minden évfolyamán vagy
- a tanórák, a szakmai oktatás, illetve a szakképesítésre felkészítő szakmai képzés szerinti foglalkozások ideje alatt – ideértve az intézményben töltött időt is – a szakiskola minden évfolyamán.”
Van kivétel?
Az is szerepel a szabályozásban, hogy a tanuló igazgatói vagy tanári engedéllyel magánál tarthat vagy használhat okoseszközöket, de ezt az engedményt adó pedagógusnak vagy intézményvezetőnek rögzíteni kell a tanulmányi rendszerben – az még kérdés, hogy erre a KRÉTA lesz-e a megfelelő platform, egyelőre erre vonatkozó információ nem áll rendelkezésre.
A Madách bejelentette, ők nem tiltják ki a mobilt -- kirúgás lett a vége
A Belügyminisztérium 2024. augusztus 28-án azonnali hatállyal felmentette a Madách Imre Gimnázium igazgatóját, Mészáros Csabát. A minisztérium ezt azzal indokolta, hogy „egy jogszabályt be nem tartó, azzal nyíltan szembehelyezkedő vezető nem irányíthat állami intézményt.”
Az igazgató kirúgásának előzménye, hogy a VII. kerületi Madách Imre Gimnázium vezetősége bejelentette: az új tanévben nem veszik el a diákok mobiltelefonjait és más digitális eszközeit a tanítás előtt, hiába kötelezi őket erre rendelet.
„Iskolánk pedagógiai célja a digitális kultúra helyes használatára való nevelés, nem pedig a tiltás. A mobiltelefonok iskolai használatát, a kép- és hangrögzítés korlátait házirendünk már régóta tartalmazza, amit eddig is betartattunk. Ennek érvényesítése szigorúbb lesz. Kérünk minden diákot, hogy órai magatartásával senki se kockáztassa azt, hogy az okos eszközöket a tanítás előtt el kelljen venni.”
– írták az iskola honlapján közzétett bejegyzésükben.
Az ügy nagy port kavart, ami vélhetőleg feltépi újra a magyar közoktatás sebeit: egy magánszemély tüntetést szervezett szeptember 2-re a Belügyminisztérium épülete elé, hogy másokkal együtt kifejezzék felháborodásunkat, két másik magánszemély spontán demonstrációt szervezett augusztus 28-án szerdán 19 órára a Madách Imre Gimnázium kapuja elé is.
Mi a helyzet a szombathelyi iskolákkal?
Papp Tibor, az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója megkeresésünkre elmondta, az új rendelet miatt a Bolyiban is új házirendet kell alkotniuk, és új módszereket kell alkalmazniuk a digitális eszközök vonatkozásában. Az okoseszközök használatát engedélyezheti bizonyos esetekben a szaktanár vagy az igazgató -- a Bolyaiba jár például tanuló, aki vércukorszintjét mobiltelefonjával ellenőrzi: a korlátozott okoseszközök használatára vonatkozó esetleges engedélyek rögzítésének módját még nem alakították ki -- árulta el az igazgató.
Több szombathelyi iskolának is feltettük kérdéseinket, mindenhol azt a választ kaptuk, a héten tartott értekezleteken alakítják ki, mi módon építik bele házirendjükbe az új szabályozást, és hogyan valósítják meg a gyakorlatban. Kérdéseinket Fodor István tankerület-vezetőnek is feltettük, a tankerülettől augusztus 30-án az alábbi válasz érkezett:
"A mobiltelefonok használatát az iskola házirendjében, a helyi sajátosságoknak megfelelően kell meghatározni, amelyeket az intézmény honlapján nyilvánosságra kell hozni. A telekommunikációs eszközök használatát eddig is az iskolák házirendje szabályozta. A kormányrendelet szerint az eszközök célhoz kötött használatát az iskola igazgatója engedélyezheti."
Egyelőre tehát sok a bizonytalanság, egyrészt a rendelet gyakorlati megvalósítására vonatkozóan (ki, mikor, hogyan ellenőrzi, hogy egy -- bizonyos iskolákban 40 diákot is számláló -- osztály nem vitt be okoseszközt a tanórára, hol tárolják ezeket, stb.), de talán ennél sokkal fontosabb, hogy nem pontosan tudni, mi is a szabályozás valódi célja.
További kérdéseket vet fel, hogy az iskolásoknak kampányszerűen kiosztott laptopok, notebookok, melyeket néhány oktatási intézményben már elkezdtek a digitális oktatás lehetőségeit kihasználva a tanórákon is használni a tanárok és a gyerekek, hogyan illeszkednek majd be az új rendszerbe.
Tp
Fotó:Pixabay
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.