Közgyűlés utáni sajtótájékoztatók: buszmenetrend, díjemelések, TOP Plusz
A megyével egyeztetve jó szakmai anyagok születtek a Fenntartható Városfejlesztési Stratégiában és a TOP Plusz Programban is, kezdte a városvezetői tájékoztatót dr. Horváth Attila. Ha a kormány megállapodik az unióval, a város készen áll, hogy megvalósítsa a fejlesztéseket, különös tekintettel az útfelújításokra. Az önkormányzatok számára elkerülhetetlen, hogy árat emeljenek a működés érdekében, hangsúlyozta az alpolgármester. A parkolás nem elsősorban költségvetési, hanem forgalomszervezési kérdés, a buszjegyek nem drágulnak, épp azért, hogy többen vegyék igénybe a tömegközlekedést.
Szombathelyen közlekedik az ország egyik legmodernebb és leginkább utasbarát buszparkja,a változó menetrend is az utasok érdekét szolgálja, mondta el Horváth Soma. Az 5-ös járat érinti majd a Derkovits- és a Minerva-lakóparkot, a 9-es busz összeköti a Joskar-Ola-lakótelepet a vasútállomással és az oladi városrésszel, a 7-es busz pedig az újperinti lakóparkot kapcsolja be a közösségi közlekedésbe. A Volánnal fennálló elszámolási vitáról az alpolgármester megjegyezte: csak a szerződésben foglalt összeget hajlandó kifizetni a város, mert a covid miatti bevételkiesést nem szabad a szombathelyiekre terhelni. Zárt ülésen egy évvel meghosszabbították Gráczer György megbízatását a Falco ügyvezetői posztján.
Gulyás Gergely fenntartja Szombathelynek tett ígéretét, a kormány megadja a szükséges támogatást a volt strand beépítéséhez, de a városvezetés halogat, még mindig nem történt meg a visszavásárlás - ezt sérelmezte Illés Károly, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője. Nem támogatták a TOP Plusz fejlesztési programot, mert nem tartalmaz konkrétumokat, és úgy látják, a jobboldali körzetekbe nem jut annyi fejlesztés, mint kellene. Az elektromos rollerkölcsönzés nem időszerű addig, amíg tisztázódik a jogi környezet körülötte. Meg kellene kérdezni a szombathelyieket, hogy szeretnék-e egyáltalán, véli Illés Károly. A frakcióvezető szerint ingatlanspekuláció folyik az északi iparterületen, az önkormányzat jóval áron alul értékesítene újabb 35 hektárt, ráadásul feldarabolva, így igazi nagyberuházó nem jön. A díjemelésekről szólva elmondta, a 600 forintos parkolás budapesti léptékű, a hulladéklerakási díj 30 százalékos növekedés pedig nem a zöld város felé mutat - csökkenteni kellene az emberek terheit, nem pedig sarcolni őket. Szombathely anyagi helyzete nem indokolja a drágítást, hiszen a város 134 százalékos adóbevételt könyvelhet el, tette hozzá Illés Károly.
Elfogadta a közgyűlés a Fentartható Városi Mobilitási Tervet, melynek célja az autóforgalom csökkentése. A buszmenetrend-változás és a parkolási díjemelés is ezt szolgálja, mondta el Németh Ákos zöldtanácsnok. Az elektromos rollerkölcsönző hálózat a városnak nem kerül pénzébe, sőt, a közterület-használati díjak révén még bevétele is keletkezik. Nem kell tartani hasonló káosztól, mint Budapesten, mert itt új rendszer lesz: zónánként kijelölt pontokon lehet letenni a járműveket. Több ponton sem működik megfelelően a városi csapadékvíz-elvezető rendszer, megpróbálnak 2,5 milliárd forint kormányzati támogatást szerezni a fejlesztésére.
Kelemen Krisztián kiemelte, hogy a buszmenetrend módosításánál odafigyeltek a csatlakozásokra és a kelet-nyugati, északnyugati-délkeleti átjárhatóságra, a Joskar-Ola-lakótelepen élők eljuthatnak Oladra, a 29A és C körjáratok is betérnek a lakótelepre. A Kenyérvíz utcai új társasházak a 21A járat révén kapcsolódnak be a közösségi közlekedésbe. Elfogadta a közgyűlés a bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepció cselekvési programját, ami 2024. június végéig határozza meg a teendőket. A képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a TOP Plusz program elsősorban a lakótelepekre fókuszál, de a jobboldali körzetek éppúgy benne vannak.
Koczka Tibor gratulált a Falcónak a bajnoki címhez, elismerés jár a játékosoknak, a csapatvezetőknek és a szurkolóknak is. A Pro Savaria képviselője elfogadhatatlannak tartja, hogy a Magyar Közút idén egyetlen fillért sem költ a kezelésében lévő szombathelyi utak felújítására. Szerinte a mobilitással kapcsolatos közgyűlési döntések egy élhető, kerékpáros- és gyalogosbarát város felé mutatnak, cél, hogy az autók minél inkább kiszoruljanak, és minél többen válasszák a tömegközlekedést. Koczka Tibor a rollerekkel kapcsolatban úgy fogalmazott: soknak tartja a 250-300 darab rollert, és drágállja a percenkénti 60 forintos bérleti díjat.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.