Lakások vagy parkolók: vitát generált a régi strand egy részének az értékesítése
Az önkormányzat október végén a régi városi strand területének egy részét értékesítette – a Horváth Boldizsár körút felőli részből több mint 4400 négyzetméter került bele a megvételre kínált városi ingatlancsomagba. A közelmúltban a régi strand területén épült fel az egészségügyi alapellátó, mellette parkolókat alakítottak (a tervezett 120 helyett 70-t), továbbá tervben van egy bölcsőde is, a teniszcentrum felőli részen.
A megvett területre a befektető lakásokat, üzleteket tervezett az eladás széles nyilvánosság előtt történt, háromszor is tárgyalta a közgyűlés, majd a város az államnak is felajánlotta a területet, de az nem élt az elővételi jogával.
Az értékesítésre azért került sor, mert az ellenzéki vezetésű megyeszékhely előbb 2020 végén nem kapta meg azt az 1,4 milliárdos, szabad felhasználású központi kompenzációt, amit a kormánypárti városok „elnyertek”, majd a lefelezett helyi iparűzési adó (más szóhasználat szerint : a vállalkozásoknál hagyott pénz) miatt sem járt neki támogatás tavaly májusban, mert Szombathely adóerő-képessége túl magas. Az önkormányzat emiatt döntött a városi ingatlanok egy csomagban történő eladása mellett, ami nagyobb viták után (egy vagy több pályázó, magas vagy alacsony ár) októberben megtörtént. A strand 2500 négyzetméteres területét 81,7 millióért vette meg a nyertes cég. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek is felajánlotta a város, az állami cég értékbecslést is készített, írja a nyugat.hu, de végül nem élt az elővételi jogával. A helyi kormányoldal kommunikációja szerint a város az ingatlaneladásokból és egyéb bevételekből 2-2,3 milliárdos pluszt hozott össze 2021-ben, így nem is kellett volna eladni az ingatlanokat. A tavalyi többlet azonban valójában az idei esztendőt teszi rendbe – ugyanis a központi elvonások érvényben maradtak, a szolidaritási adót be kell fizetnie a városnak idén, és a helyi adó kiesése miatt kompenzációt ismét a bűvös adó-erőképességhez köti a kormány, ami Szombathely esetében nulla forint.
A területre lakásokat és üzlethelyiségeket tervez a beruházó, mindez érhető módon a környékbeli lakókra hatással van, mint ahogyan az is tény, hogy a kórház környékén nincsen elegendő parkoló, már így is zsúfoltak a környékbeli utcák. Az eladás alapon konfliktusokat rejtett, de az is borítékolható volt, hogy amennyiben ismét felszínre kerül az ügy – három hónapig alig volt róla szó –, akkor az csak kezdetben szól érdemi dolgokról, aztán teljesen bepörög.
Legyenek parkolók!
Ehhez nem kellett egyéb, mint az, hogy a január végén a Regionális Mentőszervezet és a Markusovszky Egyetemi Oktatókórház Szakszervezete levelet írt a városvezetésnek és a képviselőknek, kérve, hogy a területen ne lakóházak, hanem parkolók létesüljenek. Ők úgy értesültek, hogy 20 lakás, 20 garázs, 20 parkoló és hat üzlet épül a területen, ami nagy forgalmat generál, a közeli Sugár úti mentőállomásról érkező kocsik így is nehezen tudnak kikanyarodni a Horváth Boldizsár körútra.
A petíciót e-mailben küldték el a városnak, azonban képviselők többsége, illetve a polgármester sem kapta meg. Ebből komoly adok-kapok lett a közösségi médiában hétvégén (Aki kíváncsi minderre, Horváth Gábor fideszes képviselő Facebook-oldalán elolvashatja – ő volt az, aki Igazságos Izomtiborként fontosnak tartotta, hogy a tisztánlátás végett kiderüljön, hogy a ponty kinek a vérében süllyed el.).
A képviselő vállalja
A szakszervezet közben a kórházban és a mentőállomáson aláírásgyűjtésbe kezdett, és, mivel választás lesz bő 50 nap múlva, dr. Hende Csaba is megszólalt az ügyben a Facebookon (a megyei pártlap pedig minden mondatát lehozta). A kormánypárti képviselő ezt írta:
„Teljes mértékben támogatom a kórházi szakszervezet és mentőszervezet parkolók építésére irányuló jelen petícióját is! Egyúttal felajánlom a következőket: amennyiben a város vezetése ebben a részében felbontja a beruházóval kötött adásvételi szerződést, és a terület tulajdonjogát ingyenesen átadja az államnak; én vállalom, hogy elintézem, hogy a Kormány még az idén megépítse a szükséges parkolót.”
Hétfőn délután dr. Nemény András videóban számolt be arról, hogy mind a volt városi strand, mind a Parkerdő Lakópark tervezett társasházak ügyében (erről múlt heti számunkban olvashatnak) tárgyalt a beruházóval.
Kompromisszum a vállalkozóval
A polgármester azt mondta, a legnehezebb megoldást választva leült a beruházóval, és egy hosszú, elég kemény, de egyébként meg konstruktív tárgyalás végén jó hírekkel tud szolgálni. A Homok utcában nem egyszerre épül meg a 96 lakás, a beruházó megígérte, hogy nyomásfokozót épít ki a vízvezetékre, és, amennyiben szükséges, egy újabb trafót is üzembe helyez. A Homok utca, Kárpáti Kelemen utca és Bartók Béla körút közlekedési gondjai miatt a héten tárgyal mérnökökkel, útépítőkkel, tervezőmérnökökkel, de lesz egyeztetés az áramszolgáltatóval és a Vasivízzel is.
– A régi strand másfajta kérdéskör. Itt a kórházi dolgozók szakszervezete és a mentősök kérték, hogy parkoló épüljön erre a területre, ami már tulajdonban van, a beruházó üzleteket, lakásokat tervezett oda, elég nagy zöldfelülettel, lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha a kérés korábban érkezik. A vállalkozóval jutottunk, hogy van olyan megoldás, amelyben hajlandó lenne terület egy részét parkoló céljára rendelkezésre bocsátani. Egy olyan parkról beszélünk, ami bekerülhet a városi parkolási rendszerbe és a kórházi dolgozók legalább részben használhatnának. De azt is el kell mondanom nagyon őszintén, hogy nyilván erre nem került volna sor, hogyha megkaptuk volna azt a működési támogatást, azt az 1,4 milliárd forintot, amit rajtunk kívül szinte valamennyi város megkapott.
Évek óta tartó probléma
A Markusovszky Egyetemi Oktatókórház Szakszervezetének (EDFSZ) elnökét, dr. Takáts Lajost kérdeztük nyílt levelükről és annak folyományairól:
– Évek óta tartó és egyre rosszabbodó problémát jelent a parkolás a kórház környékén. Az intézményen belül is kevés a hely, az osztályok létszámarányosan kapnak helyet, de ez messze nem elegendő, akinek nem jut, az ott parkol, ahol tud. Nagy tömeget jelent a járóbeteg-ellátás, illetve nagyon sokan érkeznek látogatóba a betegekhez. Az 1000-1500 dolgozó mellett naponta legalább ennyi, de inkább több ember fordul meg a kórházban. Így, amikor arról értesültünk, hogy lakások és üzletek épülnek a volt strand egy részén, a mentőállomás dolgozóival közösen nyílt levélben fordultunk az önkormányzathoz, hogy parkolókra lenne szükség a területen. Úgy gondoltuk, veszítenivalónk nincsen, elküldtük a levelet. A politikai perpatvarra nem számítottunk, bár annak fényében nem meglepő, hogy választás lesz. Mi nem követjük a helyi politikát, most értesültünk a tervekről, egyszerűen jelezni akartuk az igényünket. Ami az e-maileket illeti, egy levélről érkezett visszajelzés, hogy nem sikerült kézbesíteni, azt újra küldtük. Aztán hétfőn hallottunk arról, hogy a polgármester egyeztetett a beruházóval, ennek a fejleménynek nagyon örülünk, a köszönőlevelet megírtuk, ezúttal elektronikusan és papír alapon juttatjuk el neki, továbbá a körzet képviselőjével, Kopcsándi Józseffel is találkozunk.
Arra a kérdésre, hogy az egészügyi alapellátó építésével együtt nem lett volna-e egyszerűbb a parkolási gondok megoldása, dr. Takáts Lajos azt mondta, szakszervezetként arról a beruházásról a sajtóból értesültek utólag, a folyamatba nem vonták be őket. A mostani ügyről pedig azt mondta:
– Nagyon érdekes tanulságokkal járt, és nem várt hullámokat vetett. Az kiderült, hogy óriási az igény a parkolókra, csak a kórházban eddig több mint 650-en írták alá a papírokat, mentőszolgálat külön gyűjt. Meglepett bennünket, hogy a polgármester gyorsan reagált és egyeztetett, ezek szerint van eredménye a kezdeményezésünknek, ami egyébként ne csak a kórházi dolgozóknak, hanem mindenkinek az érdeke.
Működőképesség vagy zöldterület
Kopcsándi József, a körzet képviselője (ÉSZ!) úgy látja, túlpolitizált lett az ügy, a területen pedig ő is szívesebben látott volna parkot és játszóteret, ahogy az a választási ígéreteiben szerepelt.
– Azonban kompromisszumot kellett kötni – mondta el érdeklődésünkre –, a város működőképességének megőrzését szolgálta az eladás, ugyanis az elvonások miatt nehéz helyzetbe kerültünk. A 4480 négyzetméteres terület értékén utólag felesleges vitatkozni, az előző városvezetés értékbecslőjét kértük fel, ráadásul ezt az állami vagyonkezelő is megkapta a számítást, ha hibát talált volna, akkor jelezte volna. Az eladás megtörtént, innét már nagyon nehéz bármit is tenni. Ám a beruházóval korábban már én is egyeztettem, hajlandóságot mutatott arra, hogy egy közepes játszóteret alakítson ki a terület egy részén, újra leülök vele emiatt. Ami parkolók kérdését illeti: az alapellátónál 125 parkolóhely volt tervben. Azonban a rendelkezésre álló pályázati pénznél jóval magasabb ajánlatok jöttek, így az épület műszaki tartalmát és a parkolók számát is csökkentette az előző városvezetés, így végül 75 hely készült. Már ekkor felvetődött a Horváth Boldizsár és a Sugár út kereszteződésében a körforgalom terve, amihez van elegendő hely, forrást kell találni rá. Ez mindenképpen jó hír a mentőknek, akik a forgalom növekedésétől tartanak a lakások és az üzletek miatt. 21 parkoló és 20 parkoló van tervezve a területre, ha ezek nem épülnek meg, és 120 parkolót alakítanának ki, akkor a folyamatosan cserélődő autók miatt ez nagyobb forgalmi terhelést jelent a környéknek. Összességében azt gondolom az egészről, hogy bár szeretném az ígéreteimet teljesíteni, a város egészéért, a működőképességért kompromisszumra volt szükség, ennek a felelősségét vállalom is. Ezzel együtt látni kell, hogy minden mögött ott van az a tisztességtelen eljárás, amivel a kormány azért bünteti várost, mert ellenzéki vezetésű. Ha megkaptuk volna azt a kompenzációt, amit Kanizsa és Egerszeg, akkor nem kényszerülünk eladásra, a támogatás elmaradásában pedig óriási felelőssége van az országgyűlési képviselőnek.
Zöld parkolók
Az ellenzék közös képviselőjelöltje, dr. Czeglédy Csaba is állást foglalt az ügyben. Facebook-posztjában ezt írta:
„Üdvözlöm Nemény András polgármester hétfői bejelentését. Bár én sport- és szabadidős tevékenységet kiszolgáló fejlesztésnek vagy parknak jobban örülnék, el tudom fogadni, hogy a kórház miatt szükség van parkolókra, bár azt nem értem, hogy amikor épült az egészségügyi alapellátó az előző városvezetés idején, miért nem létesítettek ott több parkolóhelyet. Tudomásom szerint lespóroltak vagy 50 helyet.
Amennyiben az önkormányzat ott bármilyen konstrukcióban is parkolókat fog építeni az új tulajdonossal együttműködésben, támogatni fogom, és országgyűlési képviselővé választásom esetében ezen fejlesztéshez is kormányzati támogatást fogok „szerezni” városunknak (ahogyan például a Derkovitson a parkolók létesítéséhez).
Azonban csak akkor, ha megmaradnak a fák és csak a nagyobb terhelést kapó közlekedési felületre kerül csupán aszfalt, a teljes parkolórész viszont gyeprácskőből fog állni.”
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.