M86: más nyomvonalat javasoltak
Perl János, Táplánszentkereszt polgármestere elmondta, hogy a tervezett elkerülő már 2006 óta napirenden van, hol előkerült, hol kissé feledésbe merült a beruházás. Az évek alatt sokat változtak a tervek, más műszaki tartalom jelent meg, változott a sávok száma, az út besorolása is. Most úgy tűnik, hogy olyan koncepció született, amelyet meg is valósítanak majd, a beruházás kiemelt státuszt kapott.
– Az tervezett nyomvonalak között szerepelt egy olyan megoldás, hogy Táplánszentkereszt és Tanakajd között haladt volna az új út – folytatta a polgármester. – Ez kevésbé érintette volna a települést. A most elfogadott változat szerint az M86-oson érkező forgalmat az újonnan készülő elkerülő a vépi leágazó és Zanat városrész között építendő új csomópontnál vezeti le déli irányba. Az új út Bogát és Táplánszentkereszt között kis kitérővel, Sorokpolány mellett elhaladva, Egyházasrádócnál csatlakozik a meglévő főútba. Amint az önkormányzatnak lehetősége volt véleményt nyilvánítani, mi megtettük. Azt kértük, hogy ne ezt a nyomvonalat válasszák, hanem a Táplánszentkereszt és Tanakajd közöttit, mivel ott nagyobb a távolság a települések között, nem a házak mellett menne el az új út. A szakemberek és a döntéshozók nem tartották megalapozottnak a kiválasztott nyomvonal ellen felsorakoztatott érveinket.
A környezetvédelmi hatástanulmány már elkészült. Nagy hangsúlyt fektettek a zajvédelmi fejezetre. Kérték, hogy a beruházás előtt, alatt és annak befejezése után is folyamatosan végezzenek méréseket. Amennyiben zajszennyezés a határértéket meghaladja, akkor kiegészítő beruházásokra lesz szükség. Kérték, hogy a két település között legyen sebességkorlátozás, a tervezett 110 kilométer/óra helyett 90, valamint ezt fix sebességmérőkkel is ellenőrizzék.
– Az új út jelentősen befolyásolja a település közlekedését, felhajtók, emelt magasságban haladó út, aluljáró, körforgalom is épül majd – fűzte hozzá a polgármester. – A bogáti fasor irányába épül meg egy aluljáró, előtte és mögötte is körforgalom lesz. Ezek segítségével lehet majd a településre ki- és behajtani az újonnan épülő házak felé. Polgármesterként teljesen megértem azokat, akik a nyugalmukat féltik. Az új út azonban meg fog épülni. Önkormányzatként mindent megpróbáltunk annak érdekében, hogy a számunkra előnyösebb verziót fogadják el. Nem ezt választották. Így annyit tehetünk, hogy próbáljuk a legjobbat kihozni ebből. Egy biztos, a beruházás ver még hullámokat.
Vépen sem a kiválasztott nyomvonalat támogatták, mondta el Kovács Péter polgármester. A számukra előnyős variáció szerint a települést keleti irányból kerülte volna el az új út, Táplánszentkereszt és Tanakajd között ment volna át.
– Az elfogadott változat szerint nyugati oldalról kerül el minket az új út, új csomópont is készül – folytatta a polgármester. – A Szombathely–Vép utat emelik majd meg, ez azért is kellemetlen, mert a régóta várt kerékpárút is erre kerül majd. Így a kerékpárosoknak is nagyobb erőfeszítésükbe kerül Szombathelyre biciklivel járni. A nagy hídszerkezet a Ferencmajornál ér vissza az eredeti nyomvonalra. Vépre. Az M86-os út keresztbe vágja majd a vépi ipari területet, amely nemrég fejlődésnek indult. Mindezen túl tartunk attól is, hogy a szélső utca zajos lesz. A mintegy 200 méterre levő Ferencmajorban is vannak lakások, őket is érinteni fogja az út zajhatása.
A polgármester hozzátette, hogy a 2020-as közmeghallgatáson is ismertette ezt a variációt. Egyöntetű vélemény volt akkor, hogy számukra ez a legrosszabb megoldás. A tervezési folyamatba nem vonták be őket, a véleményüket azonban kikérték, ám szavazati joguk nem volt ez ügyben.
Egyik polgármester sem vitatja, hogy Szombathely és a térség gazdasági életében szükség van egy észak-déli összeköttetést biztosító útra. A beruházás nemcsak tehermentesíti Szombathelyt, hanem egyszerűsíti és felgyorsítja az észak-déli, valamint az észak-nyugati közlekedést is. Az M86-os új elkerülő a tervek szerint része lenne a Vas megyét Debrecennel összekötő M9-es autópályának. A tervek szerin a beruházás 2022-ben kezdődne el.
bb
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.