M87 első szakasz, 89-es kerülő, Puskás Tivadar utcai átkötés: három érvényes ajánlat érkezett
A képviselő elmondta, a város múltja és jövője szempontjából meghatározóak utak, az egyik legfontosabb fejlesztés az M87-es, amely Ausztria irányába nyit majd 2x2 sávos összeköttetést. Ennek első üteme készül el, vele együtt meghosszabbítják a 89-es elkerülőjét keleti irányba, a 87-es főút körforgalmától. Ebbe a csomagba került bele a Puskás Tivadar utca rákötése a körgyűrűre - a vasútvonalon átvezető felüljáróval. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még szeptemberen írta ki a kiviteli tervek elkészítéséről és a kivitelezési feladatok megvalósításáról szóló közbeszerzést. Hende Csaba most bejelentette, hogy három érvényes ajánlat érkezett, 37 és 42 milliárd forintnyi összegekkel. A képviselő azt mondta, a kormány a szükséges összegre garanciát vállalt egy határozattal, hazai forrásból, mivel az Unió nem finanszíroz útépítést. Hende Csaba azt mondta, a győztes kiválasztása után újabb kormányhatározat születik a szükséges fedezet biztosításáról.
A reptér déli végén egy markoló is dolgozott a zuhogó esőben, kiderült, a régészeti feltárás előkészítése kezdődött meg a leendő nyomvonalon., erről már a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képvisleője, Vizi Norbert beszélt.
A tervezett fejlesztésekről korábban többször írtunk már, legutóbb akkor, amikor bemutattuk, mit jelent a város jövője szempontjából az új iparterület bekötése az európai úthálózatba.
A várhatóan 30 hónap megépülő M87-es összekötő 2x2 sávos, első ütemben körülbelül 4 kilométeres szakasza az M86-os Zanati úti felüljárójától indul északi irányba, és új nyomvonalon halad az új iparterület felé. Az új Schaeffler-üzem és Söpte között alakítanak ki egy nagy, külön szintű csomópontot. Ezen keresztül lesznek elérhetőek az idetelepülő cégek, vállalkozások, továbbá Söpte is. Ide csatlakozik majd a 89-es út is egy közel 4 kilométeres új szakasszal – ennek a kezdete a 87-es főút korforgalmában már látható (jelenleg egy csemetekertbe torkollik), amely a volt laktanya (jelenleg börtön) mellett éri el az új kereszteződést. A tervek szerint Söpte és Szombathely közötti csomópont lesz a 13,5 kilométeren keresztül 2x2, (Kőszegig), majd 4,5 kilométeren át a határig 1x2 sávos M87-es hivatalos kezdőpontja is. Az új gyorsforgalmi Ausztria fele nyit új folyosót, osztrák oldalon egy viszonylag rövid 1x2 sávos szakasz után Felsőpulyánál (Oberpullendorf) a gyorsforgalmi hálózathoz csatlakozik.
A tervezett fejlesztés hosszú egyeztetés, számos nyomvonalváltozat elemzésének eredménye. Még 2016-ban kezdődött a munka. Végül három lehetséges nyomvonal szűkült egyre. A nyári státusz szerint megvalósíthatósági tanulmánnyal és környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik a projekt, amit állami pénzből finanszíroznak - most érkeztek árajánlatok a kivitelezésre.
A csatlakozó fejlesztések közé sikerült beemelni (a 89-es már említett átkötése mellett) a Zanati út végén található körforgalom bővítését illetve a Puskás Tivadar utca megnyitását a jelenlegi körgyűrű irányába. Utóbbit a város korábban önerőből kívánta megoldani, mégpedig szintbeli, jelzőlámpás, vasúti kereszteződéssel. Ez azonban az itt található dupla vasúti pálya, iparvágányok, továbbá az egyre hosszabb tehervonatok miatt (amelynek az átjárót biztosító berendezések szempontjából van hatása) napjainkban már nem lehetséges. Így maradt az alul- vagy felüljáró, végül 2018-ban sikerült az M87-es projektbe betenni az utóbbit, így a Puskás Tivadar utcáról elérhető lesz a körgyűrű. Ha ez megvalósul, akkor az Ipari út csatlakozása megszűnik, az útból pedig szervizút lesz.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.