Magas a baleseti kockázat, kötelező a biztosítás az elektromos rollerekre
Egy-két éve jelentek meg tömegesen a közlekedésben az elektromos rollerek. Bár a KRESZ módosítása még várat magára, egy jogszabálynak már eleget kell tenniük a tulajdonosoknak: július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kell kötni a 25 kg-ot meghaladó össztömegű és 14 km/óra sebességnél gyorsabb, illetve a 25 kg-nál könnyebb, de 25 km/óránál magasabb végsebességű járművekre. Az egyik tanácsadó cég több biztosítóval is kapcsolatot tart, tapasztalataik szerint nincs nagy roham, eddig csak kevés ügyfél figyelt fel erre a kötelezettségre: az elmúlt két hétben nagyjából 50 szerződést kötöttek e-rollerre. A biztosítók körében vegyes volt az új jogszabály fogadtatása.
Hajgató Szilveszter, az NBA Biztosítási Tanácsadó Kft. ügyvezetője az SZTV érdeklődésére elmondta, kénytelenek voltak készülni, de nem örültek neki. Ez nem egy kívánatos kockázat a biztosítóknak, mivel nem tudnak magas díjat beszedni rá, miközben a kockázat meg elég nagy, hogy baleset fog történni, vagy balesetet okoznak ezekkel a járművekkel. Nagy a szórás az árazásban a piacon, van néhány biztosító, akik azt mondják, hogy szeretnének kockázatot vásárolni, várják az ügyfeleket és kedvezőbb díjakat adtak, és vannak ötszörös-hatszoros díjakon kiadott ajánlatok, ezek a társaságok adtak ajánlatot, de nem nagyon szeretnének ügyfelet fogadni.
Ennek megfelelően évi ötezertől a több tízezer forintig meglehetősen változatos képet mutatnak az elérhető konstrukciók. A díjszabás attól is függ, hány éves a szerződő fél és hol lakik. A biztosítás elmulasztása egy rendőri ellenőrzés esetén büntetést vonhat maga után, ugyanakkor a biztosítási kötelezettséget nehéz vizsgálni, mivel ezeknek a járműveknek nincs műszaki adatlapja. Szakértők szerint nem érdemes elmulasztani a szerződéskötést, baleset esetén ugyanis igen rosszul járhat a rollertulajdonos.
Az ügyvezető úgy fogalmazott, nagyon örül ennek a kezdeményezésnek, mert nagy kockázat rejlik ezeknek a járműveknek a használatában. Ha ütközünk egy autóval, ott is tudunk anyagi kárt okozni, de ezek a pici járművek pár 100 ezer forintnál nagyobb kárt nem tudnak okozni. Baj akkor van, ha valaki személyi sérüléses balesetet okoz, és a sérült - mondjuk - fél évre kiesik a munkából, mert lesz egy törése, sérelemdíjban több millió forint kártérítést lehet igényelni az okozón. Ha nincs biztosítása, az okozónak saját költségén kell megtérítenie, ebből bődületes nagy kártérítési perek tudnak keletkezni. Éves szinten 5000 forintért nagyon hasznos, aki ilyen járművet használ, mindenképp kössön ilyen biztosítást, mert amekkora kárt tudnak okozni, az ennél sokkal nagyobb.
A LIME rollerkölcsönző-hálózat flottáját is érinti a biztosítási kötelezettség, az üzemeltető cégtől megtudták, hogy Szombathelyen mind a 300 járműre kötöttek szerződést. Az ezzel kapcsolatos költségeket nem hárítják át a használókra, a bérleti díj nem változik.
Forrás: SZTV
Fotó: archív/Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.