Maruzsa Szombathelyen: polémiába keveredtünk polgármester úrral az óvodapedagógus-béremelés kapcsán – Reagált a városvezetés
Rendkívüli sajtótájékoztatót hirdetett kedd délelőttre a Fidesz Szombathelyi Szervezete a kormányhivatal sajtótermébe, a meghívóban pedig téma egyáltalán nem szerepelt, egyedüli megszólalóként pedig Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárt nevezték meg. Jelen volt azonban Illés Károly, a helyi Fidesz elnöke és dr. Hende Csaba országgyűlési képviselő is, előbbi a sajtótájékoztatót vezette, utóbbi pedig az államtitkár után felszólalt.
Mint kiderült, ismét a szombathelyi óvodapedagógusok béremeléséről lesz szó, ami még márciusban volt téma. Illés Károly akkor rendkívüli sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy az önkormányzat nem fizette ki a szombathelyi óvodapedagógusoknak járó bérfejlesztést, pedig Maruzsa szerint a 32,2 százalékos bérfejlesztéshez szükséges forrás rendelkezésre áll, azt 2024. január 29-én és február 27-én folyósította a kincstár. Sőt, állítása szerint összességében 33,07 százalékos bérfejlesztésnek megfelelő összeg áll az önkormányzat rendelkezésére. A Fidesz vádjait aztán részletes és tételes kimutatásokkal cáfolta dr. László Győző oktatásért is felelős alpolgármester: még a törvényi minimumot sem fedezte az az összeg, amit az állam a szombathelyi önkormányzat rendelkezésére bocsátott, 3 millió forinttal ki kellett egészíteni. A teljes béremeléshez további 162 millió forintra lenne szükség.
Polémiába keveredtek
Erre reagált most, két hónappal később Maruzsa, mert épp Szombathelyen járt egy másik ügyben (a Nyitra Utcai Általános Iskola természettudományi napján) és akkor már gondolta, hogy tart ebben a témában egy sajtótájékoztatót, kifejezetten a helyi médiának, méghozzá azért, mert mint mondta, az elmúlt hetekben, hónapokban polémiába keveredtek dr. Nemény András polgármesterrel az óvodapedagógusok béremelése kapcsán. Öt levélcsomagot is hozott magával, ezeket háttéranyagként meg is kapta a sajtó.
Emlékeztetett: a kormányzat év végén hozta meg a döntését arról, hogy 32,2 százalékos átlagos béremelést hajt végre a pedagógusok körében. Ennek januárban kijöttek a részletszabályai, illetve a Magyar Államkincstárnál megszülettek a finanszírozási szabályok is. Dr. Nemény András február 26-án kereste meg levélben azzal, hogy a szombathelyi végrehajtásnál 60 millió forint hiányzik a szükséges béremelés mértékének kifizetéséhez.
„Meglepett abból a szempontból ez a levél, megmondom őszintén, hogy ő volt az egyetlen polgármester, aki ilyen megkereséssel élt, pedig azt gondolom, hogy okkal gondoljuk, hogy ha mondjuk a kormányzat elszámolta volna magát, és a finanszírozás szintje nem megfelelő, akkor legalább néhány budapesti kerület élt volna hasonló jelzéssel, hogy neki nem futja ebből a pénzből, de Szombathelyről kaptam az egyetlen ilyen jelzést. Hozzá kell rögtön tennem, természetesen a hiba lehetősége mindig fennáll. Megvizsgáltuk a Magyar Államkincstárral közösen az akkori számításokat, hogy milyen konstrukcióban és milyen többletforráshoz jutott a város. Én ezt megírtam polgármester úrnak egy levélben március 18-án. Itt azt mutattuk ki, hogy a város 588 millió forint többletet kapott. Ez a 23. évi támogatáshoz képest 33,07%-kal több támogatást jelent. Azt is megírtuk, hogy az adatainknál azt látjuk, hogy valami tényleg nem stimmelhet, mert országos átlagban az óvodapedagógusok átlagbére 630 ezer forint, Szombathely esetén pedig 582 ezer forintot látunk a Magyar Államkincstár adataiból. Tehát egy jelentős elmaradás látható” – mondta az államtitkár, hozzátéve, erre a levélre nem kapott választ, de a sajtóból értesült arról, hogy volt egy sajtótájékoztató, aminek hangneme, mint mondta, kicsit meglepte, mivel hazugsággal vádolták meg.
Nem bizonyító erejű a GAMESZ számítása?
Emlékeztetett, akkor a városvezetés a GAMESZ számításaira hivatkozva egy háttéranyagot is közzétett, amiben az szerepel, hogy további 132 millió forint többletigény van. Szerinte ez a dokumentum nem támasztja alá az önkormányzat érvelését azért, mert nem tartalmaz se létszámokat, se összegeket, csak a GAMESZ számfejtését arról, hogy szerintük mennyi többletigényről van szó. „Mindenki ítélje meg maga a dokumentumot, hogy ez mennyire bizonyító erejű” – jelentette ki.
Ezen felbuzdulva úgy döntöttek, hogy ők is alaposan megvizsgálják a szombathelyi helyzetet és kikérték a Magyar Államkincstárból anonimizált módon minden szombathelyi óvodapedagógus novemberi és februári bérét tételesen. Ebből készítettek egy négyoldalas táblázatot, melyben látható az is, hogy kinél milyen mértékű béremelésre került sor. Mint mondta, nem könnyű megmondani, hogy mennyi volt a 2023-as átlag, mivel háromszor is változott a pedagógusok bére: január elsején kaptak egy 10 százalékos emelést, nyáron a pedagógusok életmódjáról szóló törvény elfogadásával új sávhatárokat vezetett be a kormányzat és egy összegben novemberben fizette ki az ebből fakadó többleteket, decemberben pedig a garantált bérminimum, illetve a minimálbér emelésből fakadóan. Hozzátette, a statisztikák azt mutatták, hogy ebből a három különböző időpontból megvalósuló emelésből nagyjából a novemberi bérek közelítettek a 23. évi átlagbérekhez, nagyon sok esetben a Kincstár, a Pénzügyminisztérium és a kormányzat a novemberi bérekből kalkulált, emiatt az tekinthető egyfajta középértéknek. És mivel január közepén jöttek ki a jogszabályok, ezért az önkormányzatok többsége februárban hajtotta végre a különböző belső korrekciókat szerte az országban.
„Az látszik az adatokból, hogy ha bértömegeket vetünk össze, akkor a havi bértömege a szombathelyi novemberi béreknek 101 millió forint volt, a februári pedig 127 millió forint. Ha ezt felszorozzuk 11 hónappal, hiszen az emelt béreket 11 hónapon keresztül kell fizetni, akkor 1 milliárd 263 millió forint lett volna a bértömeg a régi bérekkel, 1 milliárd 585 millió forint pedig az új bérekkel. A különbözet 321 millió forint. Ez azt jelenti, hogy a város által kiosztott pedagógus többletbér 321 millió forint. Felidézném, amit levélben is megírtam, hogy a város ezen a jogcímen 588 millió forint többletet kapott, tehát a kiosztott pénz, illetve a megkapott forrás jelentős mértékben eltér, és nem olyan módon, ahogy a város állítja, hogy hiányzik, hanem nincs kiosztva a teljes összeg. Kicsit árnyalnunk kell a képet, az 588 millió forintból számításaink szerint 59 millió forint a gyermekvédelmi intézményeket érinti, abban nekem nincsen illetékességem, hogy a különböző bölcsődékben hogyan hajtották végre. Tehát összességében 530.370.759 forint az, amit a város pedagógusbéremelésre kapott meg, és ebből osztott ki 321.647.145 forintot” – sorolta.
Eszerint a különbözet mintegy 209 millió forint, de hozzátette, abban a GAMESZ számításának van igaza, hogy természetesen a havi bérek emelésén túl vannak egyéb járulékos hozadékai is a pedagógusbéremelésnek, például a jubileumi jutalmak, melyek nagyobb összegben kerülnek kifizetésre, erre a GAMESZ a saját anyagában 25 millió forintot tervezett és elismeri, ő nem látja, hogy az adott évben éppen hányan fognak nyugdíjba vonulni és milyen nyugdíjjubileumi jutalmat kell nekik fizetni, ebben a város kompetens.
„184 millió forintot nem osztott ki a város a helyi óvodapedagógusoknak”
„De ha ezt az összeget levonjuk, akkor is nagyjából azt kell mondjam, hogy 184 millió forint az, amit a város a helyi óvodapedagógusoknak nem osztott ki. Azt is rögtön szeretném jelezni, hogy ezzel egyébként a város jogszabályt még nem sértett, hiszen azzal, hogy a kormányzat egy olyan új bérstruktúrát vezetett be, amiben van mozgástér a bérek megállapítására, azzal, hogy a kormányzat éves személyi előirányzatot biztosított, ezzel a városnak van mozgástere arra, hogy akár most, akár a későbbiekben, akár jutalmak formájában, vagy több módon teljesítse a kifizetéseket. Ezzel a lehetőséggel több helyen élnek is az országban. Ami nem megalapozott szerintem, az azt állítani a kormányzat felé, hogy nem biztosított a fedezet, még a béremeléshez sem” – hangsúlyozta.
A Maruzsa-féle kimutatásban egyébként az is látszik, hogy a gyakornokok, a PED 1-ben lévő pedagógusok megkapták a 32-31 százalékos emelést, hiszen jogszabály rögzítette, hogy milyen módon kellett azt elvégezni. Azt is látni, hogy azoknak a pedagógusoknak az esetében, akiknél nem volt kötelező jogszabály, jóval kisebb, 10-20 százalékos az emelés mértéke és van olyan is, akinek csökkent az illetménye, ez viszont nem feltétlenül lehetetlen, hiszen véget érhetnek vezetői megbízások.
A táblázat szerint 200 teljes munkaidős óvodapedagógus van Szombathelyen, tartósan távol levő 29 fő, részmunkaidős 7 fő, pedagógus szakképzettséggel rendelkező szombathely lakos pedig 9 van. Volt kis személyi állománybeli mozgás is, a sor végén szerepel az a 9 fő, akinek megszűnt a jogviszonya 2023 októbere és 2024 februárja között, és az a 10 személy, akinek ebben az időszakban jött létre a jogviszonya.
„Én személyeskedni semmiképpen sem szeretnék, és nem is fogok a mai sajtótájékoztatón, egy más intézménylátogatás céljából jöttem Szombathelyre, de nem szerettem volna elmenni emellett az ügy mellett úgy, hogy teljes mértékben lezáratlanul és a kormányzat részéről válasz nélkül hagyjuk azt a vádat, ami a sajtótájékoztatón elhangzott” – jelentette ki, hozzátéve, szerinte nem hibáztak a számítással, de ha bármilyen adat nem stimmelnek, akkor kéri, mindenképp hívja fel erre a figyelmüket az önkormányzat, a táblázatot ugyanis elküldte dr. Nemény András polgármesternek is és azt kérte tőle, ellenőrizzék a számításokat és ne feltétlenül a GAMESZ-ra bízzák. Szerinte ebből a kimutatásból rá fognak jönni, hogy nem állítható, hogy a kormányzat nem biztosította a béremelés fedezetét és ennek fényében a város meg tudja hozni az esetleges munkáltatói intézkedéseket.
Elmondta, a Magyar Államkincstár várhatóan jövőre minden kedvezményezettnél ellenőrizni fogja az éves felhasználást, tehát meg fogják nézni, hogy kifizették-e a fenntartók a béremelésre megkapott forrásokat. Ahol kifizették, mindenki nagy dicséretet kap, ahol viszont nem, ott a Magyar Államkincstár kénytelen lesz visszakérni az összeget, ugyanis jogosulatlan felhasználás történt. Mint mondta, ezzel járna mindenki a legrosszabbul, hiszen az óvodapedagógusok nem kapják meg a béremelést, a városnak vissza kell fizetnie az összeget, a magyar állam pedig nem tudja elszámolni az Európai Bizottság felé és a nemzeti költségvetés is veszít.
„Ezt a helyzetet szeretnénk elkerülni, és ezért javaslom, hogy a levezetés alapján kerüljön itt is felülvizsgálatra, hogy helyben milyen döntések hozhatók még meg annak érdekében, hogy ez a helyzet ne álljon elő. Erre minden jogi lehetőség megvan, hiszen a béreket visszamenőlegesen is lehet rendezni, és ahogy említettem, éves személyi irányzatot biztosított a kormányzat, tehát jutalom, vagy bármilyen más formában is meg lehet tenni. Nem azt fogja a kormányzat sem nézni, hogy februárban megtörtént-e, vagy márciusban megtörtént-e, de azt gondolom, hogy inkább időben szóljunk, és ne az a helyzet álljon elő, hogy most várunk tíz hónapot, majd jövő tavasszal egy nagy vita engederálódik az akkori városvezetéssel, hogy amennyi pénz az, amit nem megfelelően használt fel a város. Én abban bízom, hogy így, hogy még van azért több mint 6 hónap, így van idő itt is” – zárta mondandóját az államtitkár.
Majd Hende Csaba állt a pódiumhoz, aki azzal kezdte, szombathelyiként két szó jut eszébe erről a történetről: a sajnálatos és a szomorú. Rendkívül sajnálatos, hogy nem jutott el a szombathelyi óvodapedagógusokhoz az a pénz, amelyet kétséget kizáró módon biztosított a kormány, hogy a városvezetés vitát kezdeményezett, mert nem ismerte fel ezt az eléggé egyszerűen átlátható számtani összefüggést és nem tudja, mennyi pénz érkezett a számlájára, hogy visszautasítja az államtitkár által elmondott tényszerű megállapításokat, és egyben veszi a bátorságot, hogy az ország köznevelésért felelős államtitkárát lehazugozza – jelentette ki.
„Én most államtitkár úrtól Szombathelyiként a polgármester meg az ügyben eljárt illetékes alpolgármester nevében is bocsánatot kérek. Gondolom, hogy ilyen atrocitás államtitkár urat a hivatali pályafutása során még nem érte. Mi következik mindebből Szombathely számára? Egy szakmailag inkompetens és hozzá nem értő városvezetése van Szombathelynek. Akinek fogalma sincs, hogy mikor, mennyi pénz érkezett” – mondta Hende Csaba, hozzátéve, az a szerencse, hogy Maruzsa Zoltán egy rendkívül boldog, kedves ember.
Arra kérte a városvezetést, hogy ha kell, olvassa el akár hússzor is az államtitkár levezetését – mert szerinte láthatóan az értő olvasással is gond van – és sürgősen orvosolja azt az igen jelentős anyagi sérelmet, ami a szombathelyi óvodapedagógusokat érte.
Dr. Maruzsa Zoltán és a Fidesz sajtótájékoztatójára reagált dr. László Győző, Szombathely oktatásért felelős alpolgármestere is, közleményét változtatás nélkül közöljük:
„A mai napon Szombathelyen járt Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár, aki politikai megrendelésre politikai nyilatkozatot tett, ami szíve joga, de az nem, hogy megtévessze a pedagógusokat és városunk közvéleményét.
Az államtitkár úr számításaival hónapokon át nem jelentkezett, érdekes módon azt pont a választási kampány hajrájára időzítette. Nem a városvezetéssel van vitája, hanem a városunk közintézményeiben évtizedek óta dolgozó szakemberekkel, akik – ellentétben vele – nem politikai, hanem szakmai alapon végzik munkájukat. Mi a magunk részéről továbbra is a saját intézményeink szakembereinek hiszünk.
Továbbra is fenntartjuk, és ezt igazolja Szombathely 2024-es költségvetése is, hogy minden hozzánk érkező összeget az utolsó fillérig a pedagógusok béremelésére fordítottunk, aki mást állít, attól jogi úton fogunk elégtételt venni.
Reményemet fejezem ki, hogy a közelgő választások után a szombathelyi pedagógusok béremelése vonatkozásában végre érdemi, politikai érdektől mentes, szakmai vitát tudunk folytatni, ahogy az eredetileg is a városvezetés szándéka volt.
Hende Csaba országgyűlési képviselő úrtól pedig azt kérem, hogy a város vezetői nevében senkitől se kérjen bocsánatot, ellenben kérjen bocsánatot dr. Nemény András polgármestertől, akit korábban hallgatóságával együtt kórusban hazaárulózott le, valamint kérjen bocsánatot a város lakóitól számtalan be nem tartott ígérete és az általa elszalasztott fejlesztési lehetőségek miatt.”
CzB
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.