Megépíti a város a körforgalmat
Ahogy arról korábbi írásunkban beszámoltunk, lakossági aláírásgyűjtés indult a Parkerdő Lakóparkban a Homok út végére tervezett társasházak kapcsán (hat tömbben 96 lakás épül a város által eladott területre). Az akció szervezője a petícióban magát a polgármestert szólította meg, azt kérte 400 aláíróval egyetemben, hogy a városvezető érje el, hogy hat helyett kettő 16 lakásos ház épüljön, kötelezze az építtetőt, hogy az új házak független villany- és vízhálózatot használjanak, továbbá a beruházó vállalja a Kárpáti Kelemen és Bartók Béla kereszteződésének fejlesztését.
Múlt heti számunkban megírtuk azt is, hogy a polgármester nekilátott az egyeztetéseknek, az E.ON-nal folytatott tárgyaláson kiderült, hogy az új házak egy másik hálózathoz csatlakozó transzformátorhoz kapcsolódnak. A lakópark problémáit az okozza, hogy a terület egy hosszú, Bucsuig tartó felszíni vezetékrendszerhez csatlakozik, amelyik nagyon sérülékeny. Ami a vízhálózatot illeti, a Vasivíz közölte, hogy a lakóparkban a városi átlagnál magasabb a víznyomás, de a cég ezt képes fokozni, mert a szükséges berendezés rendelkezésre áll. Nemény András a társasházak kivitelezőjével is egyeztetett, a 96 lakás nem egyszerre épül meg, múlt csütörtökön pedig azt is bejelentette, a régóta húzódó körforgalom-ügy végére is pontot tesz a város.
Erről a Facebook oldalán számolt be a polgármester, jelezve, hogy megoldást találtak a Parkerdő Lakópark és az egész városrész legnagyobb problémájára. Somlai Péter úttervezővel, Sütő Gabriella főépítésszel és Kalmár Ervinnel, a városüzemeltetési osztály vezetőjével egyeztetett, és arra jutottak, az egyetlen megoldás, ha a Jégpince utca és a Bartók Béla körút kereszteződésében körforgalom épül. A polgármester szerint így „aki a Homok utcából balra menne a körútra, az jobbra kihajtva meg tud majd fordulni az új körforgalomban. Ezzel gyorsabb és biztonságosabb lesz öt utca (Homok, Gagarin, Jókai, Jégpince, Bartók Béla) közlekedése.”
Dr. Nemény András azt a döntést hozta, hogy a februári közgyűlésen 100 millió forintot javasol a körforgalom kialakítására. Úgy tervezik, hogy a körforgalom így akkor is megépül jövő májusig (reálisan 6 hónap a tervezés és 6 hónap a kivitelezés), ha az uniós források csúsznának. Hozzátette, hogy az Éljen Szombathely! frakció támogatását már bírja, és reméli, hogy konszenzussal fogadják el a költségvetést.
A polgármester a kérdéseinkre válaszolva elmondta, a pályázati (TOP) programban is benne marad a projekt, ám nem várnak csak erre, hanem mindenképpen átépíti a neuralgikus pontnak számító csomópontot az önkormányzat. A 100 millió forint elégséges látszik az építésre, a közvilágítás és kerékpárút mellett a közműveket is át kell helyezni, utóbbiak nem haladhatnak át a körforgalom alatt. A vízközmű társulattal egyébként sok évvel ezelőtt olyan szerződést kötött a város, amelyben nem szerepelt határidő a teljesítésre – így aztán ezzel a megoldással a végtelenbe és tovább is húzódhatott volna a megoldás.
A csomópont történetét a nyugat.hu összegezte, ebből kiderül, hogy a Szombathelyen szokásos problémával állunk szemben: a város terjeszkedése során úgy épültek lakóparkok, lakónegyedek, hogy a vállalkozók – mondjuk úgy – kizárólag a házak, lakások építésére koncentráltak, az úthálózatra nem annyira. Ha születtek is ezzel kapcsolatos ígéretek, azok nem minden esetben vagy nem úgy teljesültek, ahogy a megállapodásban szerepeltek. Jelen esetben az oladi plató telkeit vonta belterületbe a város a tulajdonosokat képviselő Szombathely–Olad Vízközmű Társulat kérésére bő 15 évvel ezelőtt. Cserében a város a Parkerdei és a Jégpince utcák felújítását kérte járdával, csapadékvíz-elvezetéssel, közvilágítással együtt, továbbá az említett körforgalom megépítése is a befektetők feladata lett volna. 2008-ban a válság miatt torpant meg a megvalósítás, 2010-ben, még a kormányváltás előtt a város pályázhatott volna 250 millió forintra a körforgalom és gyűjtőút megépítésére. Az önrészt a már elkészült házak lakói vállalták volna, de mint kiderült, ez sem volt egyértelmű, mert nem mindenki egyezett bele, végül a közgyűlés is leszavazta az előterjesztést.
Azóta érdemi előrelépés nem történt, pedig, ahogy arról írtunk már, a Parkerdő Lakóparkba azóta társasházak is épültek, sőt, az egy telek – több családi ház megoldás is meglehetősen elterjedt lett. Ezen felül a Síp utca Homok út felőli részén, a korábbi kertekben is kinőtt pár lakótömb, sőt az oladi plató nagy része beépítésre vár, így nagy szükség van a körforgalomra, ami enyhíti a környék közlekedési gondjait.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.