Mercedesekkel jön a Blaguss: megújul a buszközlekedés jövő év elejétől Szombathelyen
A júniusi közgyűlés egyhangúlag döntött arról, hogy a Blagusst hirdeti győztesnek a helyi tömegközlekedés üzemeltetésére kiírt pályázaton a Volánbusszal szemben. 2031. december 31-ig az osztrák tulajdonú cég működteti a helyi járatokat a városban. Az erről szóló szerződést ma délelőtt írta alá dr. Nemény András polgármester, Szlávik Gábor, a cég ügyvezetője és Robert Blaguss tulajdonos.
A Szombathelyi Televízió riportja a szolgáltató bemutatkozójáról:
Új buszok a városban
Ezt követően a Városháza előtt tartottak sajtótájékoztatót. A választások előtt egy jobb tömegközlekedést ígértek, idézte fel a polgármester, és most a siker kapujában állnak. A szerződést a város szempontjából történelmi jelentőségűnek nevezte, úgy fogalmazott, biztos abban, hogy kiváló minőségű szolgáltatást kapnak a helybeli polgárok. Korszerűbb, kényelmesebb, környezetkímélő buszok járnak majd Szombathely útjain, fogalmazott a polgármester.
- Szombathely tömegközlekedése teljesen megújul, környezetkímélő, EURO 6-os szabványnak megfelelő, alacsonypadlós, klimatizált autóbuszok lesznek, ráadásul 85 százalékban teljesen újak, a többi busz sem lesz 5 évnél idősebb. Egy egészen új, minőségi tömegközlekedést fogunk látni Szombathelyen – mondta dr. Nemény András.
A cég kilométerenként 650 forintért, 37 busszal végzi majd a szolgáltatást, amiért a város 1 milliárd 279 millió forintot fizet évente. Szlávik Gábor, a Blaguss Agora Hungary Kft. ügyvezetője megköszönte a bizalmat, illetve azt, hogy a képviselőtestület egyhangúlag szavazta meg a pályázatukat.. Mint mondta, a következő fél évben kemény munka vár rájuk, az egész vállalat beáll a szombathelyi projekt mögé.
- Modern autóbuszokkal, modern felszerelésekkel szolgáljuk a szombathelyi lakosokat. Mindenképpen szeretnénk az egyéb területeken is, a jegyértékesítésben, alkalmazásokban, infrastruktúrában fejleszteni, és rengeteget invesztálnánk ebbe – jelentette ki Szlávik Gábor.
Az ügyvezető elmondta, a buszok többsége közvetlenül a gyártásból érkező Mercedes lesz.
Versenyhelyzet
Horváth Soma alpolgármester arra emlékeztetett, hogy a közösségi közlekedés az önkormányzat kötelező feladata, és óriási eredménynek tartja, hogy a rendszerváltás óta igazi verseny alakult ki a szolgáltatásért.
- Azt gondolom, jól döntöttünk, és mi az, amit kapnak ezért a szombathelyiek? Fix áras, kiszámítható, utasbarát és fejlődő tömegközlekedést. Kijelenthetjük, hogy 2022. január elsejével átvezetjük a szombathelyi tömegközlekedést a 21. századba."
A sajtótájékoztató résztvevői megtekinthették azt a Mercedes-Benz gyártmányú buszt, ami a jövő évtől mindennapos látvány lesz Szombathelyen. Egyelőre a szombathelyiek tíz százaléka használja a tömegközlekedést, szeretnék ezt az arányt növelni. Ha kevesebben ülnek autóba, tisztábbá válik a város levegője és kevésbé lesznek terheltek az utak. A buszok arculatát a várossal együtt alakítják majd ki, hogy a szombathelyiek igazán magukénak érezzék azokat. Mindez később kiegészül egy jól ütemezett, kiszámítható menetrenddel. Az eddigi szolgáltatóval (Volánbusz) való váltásról az ügyvezető azt mondta, már vannak tapasztalataik, más városban (a győri Audi esetében) zökkenőmentesen történt meg az átállás. Blaguss most is számít a volános buszvezetőkre, hamarosan megjelennek az álláshirdetések, úgy számolnak a jelenlegihez képest tíz százalékkal kevesebb sofőrre lesz szükség Szombathelyen.
A Blaguss-csoport
Az osztrák Blaguss-csoport több mint 90 éve (1929) működő családi vállalkozás, Ausztria és Kelet-Európa vezető szállítási és turisztikai cége. A vállalat járműflottája az egyik legmodernebb és legfiatalabb Európában. Folyamatosan szerzik be a legújabb modelleket, a Blaguss-buszok átlagéletkora két évnél alacsonyabb, A cég különösen ügyel a csökkenő üzemanyag-felhasználásra és a környezetbarát közlekedésre. A buszok karbantartását - az előírt törvényi elvárásoknál gyakrabban - saját, ausztriai szakműhelyekben végzik. A konszern több cégcsoportból áll, a buszok, buszjáratok működtetése mellett utazásszervezéssel is foglalkozik (Ausztriában és Magyarországon 12 utazási irodája van), rendelkezik magyar és szlovák leányvállalattal, de egyebek mellett van bécsi városnézést szervező illetve kisbuszokkal foglalkozó vállalkozása is.
Fotó: Bonyhádi Zoltán/szombathely.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.