Múltidézés jövőképpel – Biczó Antal képzőművésszel beszélgettünk
A tanár
A vámoscsaládi születésű művész 1971-ben szerzett tanítói diplomát a szombathelyi Tanítóképző Intézetben, majd rajz szakon végzett a Berzsenyi Dániel Főiskolán. Pedagógiai tevékenysége három intézményhez, a Gencsapáti Általános Iskolához, a Gyermekek Házához és a Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumhoz kötődik. Gencsapátiban országos hírű grafikai műhelyt vezetett: az itt készült linómetszetek – melyek archív anyaga része a Gencsapáti Értéktárnak – négy földrészre is eljutottak, az alkotó diákok bel- és külföldön rangos kitüntetéseket szereztek maguknak és iskolájuknak.
Biczó Antal: Ünnep
Kedves emléke, mikor 1989-ben Bécsben egy nagyszabású jótékonysági gyermekkoncerthez kapcsolódóan a gencsapáti fiatal alkotók linómetszeteit árusították. – A Gyermekek Házában a legifjabb alkotói nemzedékkel foglalkozhatott: festményeik és rajzaik a valóság érzelmekben gazdag és egyéni látásmódot tükröző alkotásai voltak – fogalmaz.
1993–2009 között a szombathelyi Bolyai iskola tanára: megalapítja a Bolyai Galériát, mely 20 éven keresztül szolgálta a kultúrát – az iskola szellemiségéhez igazodva. A galéria közel 200 kiállításnak adott otthont, a tanulói munkákat bemutató tárlatoktól irodalmi, helytörténeti kiállításokon át fotó- és képzőművészek kiállításáig. Megalapította a gimnázium animációs filmműhelyét, filmjeiket több megyei és országos diákfilmfesztiválon díjazták.
Biczó Antal: Indulatban
Kiemelendő a projektek közül az Időutazás Savaria kincsei nyomában című játék, melyet Dobre Norbert kollégájával közösen rendezett: az uniós projekt célja – az infokommunikációs technológia pedagógiai alkalmazására koncentrálva – olyan játéktartalom kifejlesztése volt, melyet Európa-szerte használhatnak a közoktatásban a tantárgyi és technikai tudás közvetítésében.
A képzőművész
Festészete egy korábbi dekoratív geometrikus és egy későbbi expresszívebb, absztrakt korszakra osztható. Számos kiállítása közül alkotói pályája során a legmeghatározóbb a 2009-es, melyet a szombathelyi Képtárban rendeztek: a megnyitón, melyen rekordszámú érdeklődő vett részt, Tóth Csaba festőművész mondott köszöntőt, hangsúlyozva, hogy olyan Vas megyei életművet állítottak ki, mely a XX. századi kortárs művészet kulcsfontosságú állomásait jeleníti meg a geometrikus absztrakciótól az organikus absztrakción, a digitális művészeten át a fénymobilok kinetikus művészetéig, vagy az op art jelrendszeréig, hozzátéve, hogy ilyen kortárs képzőművészeti eszköztár nagyon ritka Vas megyében.
Biczó Antal: Fénymobil
„A fények és az árnyak optikai tánca felbomlott, átalakult új képi világot teremt” – vallja Biczó Antal a fénymobilokról, melyek „az alkotó folyamatot magába az időbe kivezetik, mozgásba hozzák a mobil kifejezőeszközök segítségével, és absztrakt kinetikus esztétikai élménnyel ajándékozzák meg az alkotót és a nézőt. A fények és árnyak koprodukcióban hozzák létre az alkotásokat, és a közös sikerek visszaigazolásai annak, hogy az alkotó folyamatban csak az együttműködés lehet eredményes”.
Nonfiguratív komputergrafikáihoz egyrészt korábbi konstruktív festményei, másrészt „mini” fénytornya szolgáltatja az alapfelvételeket. A fénytorony egyes szintjein elhelyezkedő áttetsző, képileg egyesíthető pl. üveg- és műanyag formák, színes fóliák, lencsék, valamint a struktúrát képező rácsok, hálók az átvilágítás során egyesülnek a felső szinten lévő nagy lencse segítségével. „Számítógépes programok segítségével dolgozom át az alapfelvételek színvilágát, kompozícióját, vonalstruktúráját, faktúráját, valamint a torzítások és a stilizálások révén új grafikai dimenziót hozok létre.
Biczó Antal: Fénymobil II.
A fények és az árnyak alázattal szolgálják az alkotási folyamatot. A kompozíció a képi elemek fegyelmezője, rendcsinálója, indokolt esetekben mégis engedményeket ad a különböző kifejezési eszközök szabadabb használatára. A faktúrák egyediségét a felhasznált anyagok ötvöződése, kölcsönhatása teremti meg. A képekhez kötődő hangulatok és érzelmek nagyrészt a képek színvilágában jelennek meg” – beszél a művész az alkotói folyamatról, hozzátéve, hogy „végül is minden kifejezési eszköz a kreativitás jegyében a komputer digitális art képzőművészeti irányzat szellemiségét szolgálja.”
Biczó Antal vasi és a zalai tájak ihlette komputergrafikáiból május 17-én nyílt kiállítás Vasszécsenybena Pungor Ernő Művelődési Házban (hamarosan megjelenik a megnyitón készült anyagunk).További munkái honlapján (biczoantal.hu) érhetők el.
Biczó Antal: Dimenziók fényei
Tar Patrícia
Borítókép: Tóth Csaba festőművész (balról), Biczó Antal és PappTibor, a Bolyai gimnázium igazgatója a 2009-es képtári megnyitón
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.