Négyszáz magánrepülővel landoltak a klímacsúcs résztvevői
November 1-jén elkezdődött Glasgow-ban az ENSZ COP26 klímakonferencia, amelyen a világ országainak vezetői tanácskoznak arról, hogyan kellene visszatérni a 2015-ben Párizsban megcélzott keretek közé, és 1,5 fok alatt tartani a globális felmelegedés mértékét - írja a Telex.
A felmelegedés egyik fő oka a légi forgalom, ami a szén-dioxid-szennyezés komoly hányadáért felelős. A világ vezetői egy rendkívül kiváltságos és környezetszennyező közlekedési módot vettek igénybe, hogy minderre felhívják a figyelmet. Becslések szerint mintegy négyszáz magánrepülőgéppel érkeztek a résztvevők, hogy elmondhassák, a saját sírunkat ássuk a szén-dioxid-szennyezéssel.
Egy magánrepülőgépen megtett négyórás utazás ugyanannyi üvegházhatású gázt termel, mint amennyit egy átlagos európai lakos egy egész év alatt. Még érzékletesebb talán a Sunday Mail számítása, miszerint a négyszáz gép 13 ezer tonna szén-dioxodot juttatott a légkörbe, többet, mint amennyit 1600 skót lakos egy évben. Az üzleti vezetők glasgow-i útja a legtöbb esetben (főleg az európaiak) kiváltható lett volna menetrend szerinti járatokkal is.
A konferenciára a legnagyobb országok elnökei, miniszterelnökei egyenesen a G20-csúcsról érkeztek Rómából, ahol szintén megállapodtak, hogy 1,5 fok alatt kell tartani az emelkedést, de az ehhez szükséges konkrétumokat alig rögzítették.
A világ egyik legismertebb klímaaktivistája, Greta Thunberg nem fog felszólalni a COP26 klímacsúcson, de ő is Glasgow-ban van, és közelről követi az ENSZ 12 napos klímakonferenciájának eseményeit. „Ez a COP26 olyan, mint a korábbi klímacsúcsok, amik sehová sem vezettek” – mondta Thunberg.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.