Nem olcsó mulatság az előválasztás
Ez a költség három tételből áll összeírja a 24.hu az egyik ellenzéki pártigazgatóra hivatkozva.. Meg kell szervezni országosan az előválasztás két fordulóját szeptember 18–26., illetve október 4–10. között tartják. Külön költsége van az egyéni jelöltek kampányának és aláírásgyűjtésének. A harmadik nagy tétel a miniszterelnök-jelölti kampányoké.
A pártok 20-20 millió forintot adtak össze a lebonyolítás költségeire, de a DK és a Jobbik további 20–20 millió forintot tervez hozzáadni az összeghez. Könnyen elképzelhető, hogy az így összejött 160 millió forint sem lesz elég az országos előválasztáshoz. Ebből a pénzből kell megvenni a fix sátrakat, amelyekből a 106 egyéni választókerület mindegyikében legalább hármat szeretnének felállítani, emellett mobil sátrak is lesznek, amelyek a választókerület kisebb településeit járják majd napközben. Kellenek tabletek, laptopok, fizetni kell a mobilnetet, a szállítási kiadásokat, az urnákat, ezek éjjel-nappali őrzését, ki kell nyomtatni a szavazólapokat.
Kiemelték, a végső költségeket részben meghatározza majd a részvételi arány. Az ellenzéki pártok most azzal számolnak, hogy az előválasztáson az összes magyarországi választó 8 százaléka, azaz 600–700 ezer ember vesz részt. Ezt az arányt az alapján számolták ki, hogy 2019-ben a közel 1,4 millió választásra jogosult budapesti lakos közül 70 ezren vettek részt a főpolgármesteri előválasztás második fordulójában.
A portál szerint a csaknem 280 egyéni jelölt esetében egy visszafogottabb népszerűsítési akció is több millióba kerülhet. A portálnak több egyéni jelölt azt mondta: egy komolyan vett, azaz láthatónak számító egyéni kampány alapjáratban, különösebb „extrák” nélkül jelenleg 3–6 millió forintba kerül az előválasztáson. Azokban az egyéni körzetekben azonban, ahol nagyobb verseny ígérkezik, ez az összeg magasabb is lehet. A jelölteknek áldozni kell szórólapra, nyomtatott kiadványokra, Facebook-hirdetésekre, postaköltségre, szervezett eseményekre, fórumokra, standokra, plakátokra, benzinköltségre, automatikus telefonhívásokra, közvélemény-kutatásokra.
A nagyobb miniszterelnök-jelölti kampányok 50–100 millióba is kerülhetnek a cikk szerint. Márki-Zay Péter, a Mindenki Magyarországért Mozgalom miniszterelnök-jelöltje a 24.hu-nak azt mondta: jelenleg 5–10 milliós költésnél jár, tehát a végösszeg a becslése szerint valahol 10 millió felett lesz.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.