km/óra
  2024.12.01., vasárnap  •  Elza napja
Nem sci-fi: hidrogén hajtja a buszokat

Nem sci-fi: hidrogén hajtja a buszokat

Az Interreg Europe program keretében megvalósuló SMART-HY-AWARE Európai Uniós projekt szakmai találkozóját tartották május 9-10-én Rotterdamban. A találkozón magyar részről – a projektben partnerként dolgozó szombathelyi Pannon Gazdasági Hálózat Egyesület projektmenedzserén – kívül Bokányi Adrienn és Németh Ákos tanácsnokok vettek részt a városvezetés részéről.

 

A SMART-HY-AWARE projekt célja a hidrogén/elektromos mobilitás elősegítése, és az ezzel kapcsolatban felmerülő infrastrukturális és technológiai akadályok leküzdéséhez történő hozzájárulás.  


A találkozó első napján a holland szervezőpartner szakértői mutatták be a hidrogén tüzelőanyag-cellás közlekedésben elért regionális és országos eredményeiket. A prezentációk során a szakértők ismertették a fejlesztésekhez szükséges szakpolitikai hátteret, a piaci igények felmérését, illetve a már használatban és forgalomban lévő hidrogén töltőállomások, valamint a hidrogénmeghajtású buszok beszerzési folyamatait és műszaki jellemzőit is.  


Az angol nyelvű szakmai program második napján a résztvevők az előadásokhoz és a projekt tematikájához hűen hidrogén tüzelőanyag-cellás autóbusszal látogattak el a Rotterdam közelében már használatban lévő hidrogén-töltőállomáshoz, ahol további információkat szerezhettek a töltőállomás működésével kapcsolatban. A tanulmányúton meg is tankolták a hidrogénmeghajtású buszt, ami csupán néhány percet vett igénybe. A konferencia további hidrogénmobilitással kapcsolatos európai jó gyakorlatok bemutatásával ért véget. 


Szombathely vonatkozásában említésre került a SZOMBATHELY2030 fejlesztési stratégia is, amely külön fejezetben taglalja a városba tervezett hidrogén töltőállomás kiépítésének, valamint a pilot jelleggel működő hidrogénmeghajtású közösségi közlekedés bevezetésének lehetőségét. 


Bokányi Adrienn, Németh Ákos, a nemzetközi partnerek és az előadók szerint is rendkívül hasznosnak bizonyult a találkozó, és az elhangzott információk, nemzetközi kapcsolatok, valamint jó gyakorlatok hasznosíthatóak lehetnének Szombathely vonatkozásában is.
Bécsben is fejlesztenek


A hidrogén tüzelőanyag-cellás tömegközlekedésben az osztrákok is léptek már, erről tavaly ősszel adott hírt Bécs Város Külképviseleti Irodája. Az osztrák fővárosban a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien leopoldaui buszgarázsában épült az első zöld hidrogénkútja, amelynél a város közműholdingja, a Wiener Stadtwerke buszai és teherautói tankolnak. Decembertől forgalomba állt Bécs első hidrogénbusza is. 


Újabb fontos lépést tett Bécs a karbonsemleges tömegközlekedés felé: hidrogén-töltőállomást létesítettek a Wiener Linien leopoldaui buszgarázsában. A hidrogénkútnál az osztrák főváros közműcégeit tömörítő Wiener Stadtwerke buszai és teherautói juthatnak a jövő üzemanyagához. A bécsi régióban egyébként a Wiener Stadtwerke az egyetlen vállalat, amely egyszerre képes hidrogént előállítani, felhasználni és tankolni.


A fejlesztésre azért van szükség, mert 2023-tól összesen tíz hidrogénes autóbusz rója majd Bécs utcáit – az első ráadásul már 2021 decemberében forgalomba állt. A Bécsi Közlekedési Vállalat 2020 nyarán már sikeresen tesztelte a Solaris hidrogénhajtású buszát, a Solaris Urbino 12 hydrogent a 39A vonalon. Az ilyen buszok előnye elektromos társaikkal szemben, hogy sokkal rövidebb ideig tart a tankolás. A Solaris esetében például 8 perc alatt lehet feltölteni a 35 kilogrammos hidrogéntartályt, amivel akár 400 kilométert is meg tud tenni a busz. De nemcsak a hidrogénkút készült el év végére, javában zajlanak már a hidrogén-elektrolízis üzem előkészületei is a Wien Energienél, ahol zöldhidrogént fognak előállítani. 


Az osztrák főváros terve, hogy az amúgy is környezetbarát Euro-6-os buszok mellett, 2027-re összesen 82 elektromos és hidrogénhajtású jármű fusson majd az útjain. Az alternatív hajtású buszflotta és a hozzá szükséges infrastruktúra kiépítésére a Wiener Linien összesen 90 millió eurót fordít.


 

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam 42. szám - 2024.11.29.
Savaria Fórum 33. évfolyam 42. szám - 2024.11.29.
tematikus oldalak
legfrissebbek
MME: nem kell aggódni a Magyarországon áttelelő fehér gólyák miatt
A Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges – közölte a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME).
Fókuszban a koreográfusok
A Fókuszban a koreográfusok tíz éve futó sorozatban a második koreográfusnemzedék és a táncházmozgalom meghatározó nagy doyenje, Timár Sándor mellett a pécsi Mecsek Táncegyüttesből induló, ma már Vas megyében alkotó Molnár Péter mutatkozott be a Hagyományok Házában nemrég.
Országismereti vetélkedőt rendeztek németeseknek
Az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ idén ősszel hagyományteremtő szándékkal első alkalommal rendezte meg a DACH-felfedező országismereti vetélkedőt november 28-án.
Javulhat a szociális ellátás színvonala
Fejleszthetik a szociális alapszolgálatásokat Szombathelyen, melynek során megújulhat a Zanati úti hajléktalan szálló rendelője, valamint a 11-es Huszár úti Fogyatékos Embereket Segítő hálózat is. Az ehhez szükséges pénzt pályázati forrásból teremtené elő a város, a képviselők döntöttek a benyújtásáról.
Hat szereplő szerzőt keres: kinek ez, kinek az vagyok
Mindnyájunkban egy egész világ lappang, véli Luigi Pirandello (1867–1936; Nobel-díjas író), akinek Hat szereplő szerzőt keres című színművét Kondákor Ajsa Panka rendezésében láthatjuk a Weöres Sándor Színházban.