Nem sci-fi: hidrogén hajtja a buszokat
A SMART-HY-AWARE projekt célja a hidrogén/elektromos mobilitás elősegítése, és az ezzel kapcsolatban felmerülő infrastrukturális és technológiai akadályok leküzdéséhez történő hozzájárulás.
A találkozó első napján a holland szervezőpartner szakértői mutatták be a hidrogén tüzelőanyag-cellás közlekedésben elért regionális és országos eredményeiket. A prezentációk során a szakértők ismertették a fejlesztésekhez szükséges szakpolitikai hátteret, a piaci igények felmérését, illetve a már használatban és forgalomban lévő hidrogén töltőállomások, valamint a hidrogénmeghajtású buszok beszerzési folyamatait és műszaki jellemzőit is.
Az angol nyelvű szakmai program második napján a résztvevők az előadásokhoz és a projekt tematikájához hűen hidrogén tüzelőanyag-cellás autóbusszal látogattak el a Rotterdam közelében már használatban lévő hidrogén-töltőállomáshoz, ahol további információkat szerezhettek a töltőállomás működésével kapcsolatban. A tanulmányúton meg is tankolták a hidrogénmeghajtású buszt, ami csupán néhány percet vett igénybe. A konferencia további hidrogénmobilitással kapcsolatos európai jó gyakorlatok bemutatásával ért véget.
Szombathely vonatkozásában említésre került a SZOMBATHELY2030 fejlesztési stratégia is, amely külön fejezetben taglalja a városba tervezett hidrogén töltőállomás kiépítésének, valamint a pilot jelleggel működő hidrogénmeghajtású közösségi közlekedés bevezetésének lehetőségét.
Bokányi Adrienn, Németh Ákos, a nemzetközi partnerek és az előadók szerint is rendkívül hasznosnak bizonyult a találkozó, és az elhangzott információk, nemzetközi kapcsolatok, valamint jó gyakorlatok hasznosíthatóak lehetnének Szombathely vonatkozásában is.
Bécsben is fejlesztenek
A hidrogén tüzelőanyag-cellás tömegközlekedésben az osztrákok is léptek már, erről tavaly ősszel adott hírt Bécs Város Külképviseleti Irodája. Az osztrák fővárosban a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien leopoldaui buszgarázsában épült az első zöld hidrogénkútja, amelynél a város közműholdingja, a Wiener Stadtwerke buszai és teherautói tankolnak. Decembertől forgalomba állt Bécs első hidrogénbusza is.
Újabb fontos lépést tett Bécs a karbonsemleges tömegközlekedés felé: hidrogén-töltőállomást létesítettek a Wiener Linien leopoldaui buszgarázsában. A hidrogénkútnál az osztrák főváros közműcégeit tömörítő Wiener Stadtwerke buszai és teherautói juthatnak a jövő üzemanyagához. A bécsi régióban egyébként a Wiener Stadtwerke az egyetlen vállalat, amely egyszerre képes hidrogént előállítani, felhasználni és tankolni.
A fejlesztésre azért van szükség, mert 2023-tól összesen tíz hidrogénes autóbusz rója majd Bécs utcáit – az első ráadásul már 2021 decemberében forgalomba állt. A Bécsi Közlekedési Vállalat 2020 nyarán már sikeresen tesztelte a Solaris hidrogénhajtású buszát, a Solaris Urbino 12 hydrogent a 39A vonalon. Az ilyen buszok előnye elektromos társaikkal szemben, hogy sokkal rövidebb ideig tart a tankolás. A Solaris esetében például 8 perc alatt lehet feltölteni a 35 kilogrammos hidrogéntartályt, amivel akár 400 kilométert is meg tud tenni a busz. De nemcsak a hidrogénkút készült el év végére, javában zajlanak már a hidrogén-elektrolízis üzem előkészületei is a Wien Energienél, ahol zöldhidrogént fognak előállítani.
Az osztrák főváros terve, hogy az amúgy is környezetbarát Euro-6-os buszok mellett, 2027-re összesen 82 elektromos és hidrogénhajtású jármű fusson majd az útjain. Az alternatív hajtású buszflotta és a hozzá szükséges infrastruktúra kiépítésére a Wiener Linien összesen 90 millió eurót fordít.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.